پاسخ به شبهه نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و بعثت/ تاکید بر جزءخوانی همراه با تدبر
کد خبر: 3714310
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
آیت‌الله جعفری‌نیا تشریح کرد:

پاسخ به شبهه نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و بعثت/ تاکید بر جزءخوانی همراه با تدبر

گروه حوزه‌های علمیه ــ صاحب تفسیر کوثر با تاکید بر لزوم داشتن قرائت توام با تدبر به خصوص در ماه مبارک رمضان به تبیین چگونگی نزول قرآن در آغاز بعثت و ماه مبارک رمضان پرداخت.

رفع شبهه نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و بعثت/ تاکید بر جزءخوانی همراه با تدبر

آیت‌الله یعقوب جعفری‌نیا، صاحب تفسیر کوثر در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان در پاسخ به این سؤال که به تصریح قرآن کریم، کلام الهی در ماه مبارک رمضان و در لیله قدر نازل شد و از طرفی بعثت در 27 رجب رخ داده که با نزول قرآن همراه بوده و همین مسئله توهم نوعی شبهه و تناقض دارد گفت: اینکه بعثت در 27 ماه رجب رخ داده و نزول قرآن هم در ماه مبارک رمضان است درست است لذا ما معتقدیم که قرآن دو بار نازل شده است.

وی در تشریح این مسئله بیان کرد: این نزول در دو شکل دفعی و تدریجی است که علامه طباطبایی(ره) نیز بر آن تصریح کرده است؛ یعنی یکبار مجموع قرآن کریم بر دل و جان پیامبر نازل شده و یکبار هم تدریجا در طول 23 سال این امر مبارک اتفاق افتاد و پیامبر در سفر و حضر و در جنگ و صلح و در مدینه و مکه و بین راه و متناسب با شرایط زمانی و مکانی آیات الهی را دریافت و برای مردم بیان فرموده و تفسیر کردند.

صاحب تفسیر کوثر با بیان اینکه تعابیری مانند «نزل» و «تنزیل» بیانگر نزول تدریجی و انزال، نشانگر نزول دفعی قرآن کریم است عنوان کرد: قرآن کریم در شب قدر به یکباره بر پیامبر(ص) نازل شده است البته مراد از این نزول، بحث الفاظ نیست بلکه مفاهیم و آموزه‌ای قرآن کریم است که  بر قلب مبارک پیامبر نازل شد ولی در نزول تدریجی، لباس لفظ بر تن کرد.

جعفری‌نیا با اشاره به آیات «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ»(193 و194 شعراء) اظهار کرد: این آیات موید نزول تدریجی هستند و آیاتی مانند «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» و «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر»ِ مبین نزول دفعی و یکباره قرآن؛ بنابراین در شب قدر، نزول یکپارچه مفاهیم قرآن و مبعث نیز آغاز نزول تدریجی قرآن کریم با سوره مبارکه علق بوده است.

صاحب تفسیر کوثر بیان کرد: اغلب مفسران معتقد هستند که 5 آیه اول سوره مبارکه علق اولین آیات نازل شده بر پیامب(ص) در آغاز بعثت بوده است و سوره حمد نیز دو بار نازل شده چون حمد  در نماز قرائت می‌شده است و لذا در نزول مابقی آیات سوره علق، اختلاف نظر وجود دارد.

این مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سوره مبارکه حمد پنجمین سوره نازل شده بر پیامبر(ص) است بیان کرد: همین مسئله موید نزول دو باره این سوره است زیرا خواندن این سوره در نماز واجب بوده است البته اگرچه نماز در تمامی ادیان الهی بوده است ولی با کیفیت اسلامی آن بعد از بعثت تشریع شده است.

وی افزود: در روایات بیان شده که بعد از بعثت در زیر این آسمان تنها سه نفر یعنی یک زن، یک کودک و یک برده با پیامبر(ص) نماز می‌خواندند؛ یعنی حضرت علی(ع) که در آن زمان کودک بود، حضرت خدیجه(س) و برده‌ای به نام زید و همین مسئله هم باعث شده بود تا مشرکان برای پیشبرد اهداف خود به تمسخر آنان بپردازند تا دور و بر پیامبر شلوغ نشود و کسی تمایل به آنان پیدا نکند.

70 صفت برای قرآن

جعفری‌نیا با بیان اینکه قرآن کریم خود را نور، هدایت، شفا، رحمت و فرقان و ... معرفی کرده است گفت: این نوع تعابیر بیش از 70 بار در قرآن در مورد عظمت این کتاب الهی در قالب الفاظ مختلف بیان شده است و اینکه تصریح بر این مسئله شده که هر مقدار می‌توانید قرآن بخوانید برای آن است که انسان از این صفات، بهره‌ای معنوی برای خود برگیرد.

صاحب تفسیر کوثر با بیان اینکه تلاوت قرآن همیشه مستحب است ولی در ماه رمضان تاکید بیشتری بر آن صورت گرفته است بیان کرد: در روایت بیان شده که در ماه مبارک رمضان، قرائت هر آیه از قرآن ثوابی معادل ختم قرآن دارد همچنین بر قرائت سوره قدر در این ماه تاکید فروانی وجود دارد.

این محقق و استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان مومن در ماه مبارک، روزه‌دار است و روزه سبب می‌شود تا با امساک از خوردن و نوشیدن و کاهش گناهان بصری و شنیداری و حتی فکری زمینه مساعد  و مناسب برای کسب معنویت ایجاد شود و در چنین حالی تلاوت قرآن اثری توصیف ناشدنی بر روح و جان مومن می‌گذارد به همین دلیل در این ماه با تاکید بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب تفسیر کوثر با اشاره تاکید قرآن و روایات بر تدبر در قرآن ادامه داد: تلاش کنیم قرائت ما در ماه رمضان صرفا به جزءخوانی محدود نشود و قرائت همراه با تدبر داشته باشیم؛ البته استفاده از قرآن دارای مراتب است که از قرئت، حفظ تا تدبر وفهم و عمل را شامل می‌شود.

انتهای پیام

captcha