حضور تنها 72 نفر از 6 هزار مسئول دعوت شده به مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس
کد خبر: 3714324
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
در جلسه ستاد عالی مسابقات بیان شد؛

حضور تنها 72 نفر از 6 هزار مسئول دعوت شده به مسابقات بین‌المللی قرآن + عکس

گروه مسابقات ــ در چهلمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور گفته شد که از شش هزار مسئول و مقام اجرایی کشور که برای حضور در مسابقات دعوت شده بودند، تنها 72 نفر در سالن حضور یافتند.

مسابقات قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهلمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز 24 اردیبهشت‌ماه با حضور برخی اعضای این ستاد در هتل ارم تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه داوود تک‌فلاح، از مدرسان قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن محمد بنیادی، رئیس دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم به بیان مصوبات سی و نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن پرداخت.
رئیس دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات در این بخش گفت: از جمله مواردی که در جلسه گذشته مصوب شد، می‌توان به بررسی راهکارهای مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی، اضافه شدن بخش بانوان به مسابقات طلاب و دانشجویان، بررسی نکات ضعف و قوت مسابقات بین المللی قرآن کریم و ... اشاره کرد.
بنیادی به برگزاری جلسات مشترک بین ستاد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن اشاره کرد و افزود: برای اولین بار جلسات مشترکی بین دو ستاد در بالاترین سطح برگزار شد. ما توانسته‌ایم یک مشارکت و هم‌افزایی را به منصه ظهور بگذاریم و جلسه‌ای که در حال حاضر برگزار می‌شود، سومین جلسه از این دست است.
در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران کمیته‌ها به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین رضوی، مدیر دارالقرآن حوزه‌های علمیه به ارائه گزارشی از مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی پرداخت.
وی گفت: مسابقات طلاب در این دوره گام‌های رو به جلوی خوبی داشت. در این دوره رشته خطابه قرآنی از استقبال خوبی برخوردار بود و شأن یک کار قرآنی، طلبگی را به معرض نمایش گذاشت. در این رشته 19 نفر حضور داشتند و نفرات ممتاز سطح قابل قبولی داشتند.
رضوی در ادامه به ابتکارات این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: یکی از ابتکارات این دوره بحث تفسیر قرآن کریم همراه با قرائت و حفظ قرآن کریم بود. در این بخش برای شرکت‌‌کنندگان دو رشته 20 امتیاز برای بحث تفسیر در نظر گرفته شده بود.
وی با تأکید بر اینکه امیدوارم سال به سال بتوانیم ظرفیت‌های حوزوی را بیشتر به کار بگیریم، تصریح کرد: در این دوره شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم نیز بسیار عالی ظاهر شدند و داوران و ناظران مسابقات نیز بر این موضوع اذعان داشتند.
در بخش دیگری از این جلسه حمید صابرفرزام، رئیس ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به ارائه گزارش کوتاهی از این دوره از مسابقات پرداخت.
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه مرحله نهایی مسابقات دانشجویان بدون مشکل خاصی برگزار شد، گفت: در این دوره از مسابقات یک تغییر اساسی در همه بخش‌های مسابقات را شاهد بودیم. علت اینکه گفته شد نهایی به این دلیل است که مرحله مقدماتی این مسابقات آذرماه سال 96 برگزار شد.
صابرفرزام افزود: براساس فراخوانی که سال گذشته صورت گرفت، 230 نفر از 73 کشور دنیا برای حضور در این مسابقات ابراز تمایل کردند. این مرحله به صورت مجازی بود و بعد از بررسی فایل‌های دریافتی 75 نفر موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی شدند. این مرحله در قالب یک برنامه تلویزیونی و با استفاده از نرم‌افزارها و حضور داوران در استودیو اسفندماه سال قبل برگزار شد.
وی اظهار کرد: در نهایت نیز طی هفته‌های گذشته مرحله نهایی این مسابقات با حضور 44 نفر از 35 کشور دنیا حضور یافتند.

حمید صابر فرزام
صابرفرزام با تأکید بر اینکه مسابقات برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: مرحله سوم یا نهایی این رقابت‌ها نیز که به صورت حضوری برگزار شد، پایه و مبنای تلویزیونی داشت. با توجه به اینکه تجربه اول ما در برگزاری این شیوه بود، مقداری محافظه‌کارانه بود، اما مشکلی پیش نیامد.
وی عنوان کرد: برای اینکه مسابقات کیفیت خوبی داشته باشد و بعداً تبدیل به یک برنامه آموزشی و مسابقه‌ای برای استفاده فعالان قرآنی شود، تصمیم گرفته شد تا مبنای کار به این صورت باشد. در همین راستا مسابقات به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی ترجمه شده است تا در قالب برنامه تلویزیونی به مخاطبان ارائه شود.
صابرفرزام همچنین اظهار کرد: مدل داوری در این دوره از مسابقات در مرحله حضوری به این شکل بود که داورها بعد از ارائه متسابقان به نقد و بررسی آن می پرداختند. براساس بازخوردی که از خود متسابقان گرفته شد، اغلب اذعان داشتند نکات گفته شده توسط داوران حتی در مراحل مقدماتی در تلاوت مراحل بعدی شرکت‌کنندگان اثرات مثبتی داشته است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث کیفیت آن اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان مرحله نهایی 44 نفر از 230 نفر اولیه بودند و انتخاب شدند، به اذعان ناظران هیچ متسابقی در قرائت و حفظ ضعیف یا حتی متوسط نبوده و همه در سطح بالایی بودند.
وی در پایان با تأکید بر این موضوع که مسابقات امسال رویکردی مسابقه‌ای – آموزشی داشته است، بیان کرد: در سالن مسابقات هر شرکت‌کننده‌ای که رقابت خود را اجرا می‌کرد دو یا سه نفر از داوران اجرا را نقد می کردند. به همین خاطر مسابقات به یک برنامه آموزشی - مسابقه‌ای تبدیل شده بود. در نهایت نیز جا دارد از همکاری صداوسیما، سازمان اوقاف، شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در برگزاری این مسابقات قدردانی داشته باشم.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، دبیر سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: خوشحال هستیم که امسال برای سومین دوره موفق شدیم مسابقات روشندلان را میزبانی کنیم که با مشارکت سازمان اوقاف همراه بود.
وی افزود: در این دوره از مسابقات میهمانانی از 22 کشور حضور داشتند. در این دوره 18 قاری و 12 حافظ کل قرآن کریم که مجموعاً 30 نفر بودند، حضور داشتند. علاوه بر این تعداد هر کدام از شرکت کنندگان نیز یک همراه داشتند که میزان میهمانان این مسابقات را به 60 نفر رساند.

حجت الاسلام سید محمدی
سیدمحمدی بیان کرد: با توجه به تجربیات سال‌های قبل در این دوره، شاهد اقدامات خودجوشی در میان جامعه معلولین و نابینایان بودیم و حرکت‌ها و اقداماتی صورت گرفت که منجر به فعالیت‌هایی در استان‌ها شده است.
وی بیان کرد: این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم آنچه هدف ما بوده و آن هم بحث ایجاد یک موج و رغبت نسبت به مباحث قرآنی در سازمان بهزیستی، شاهد باشیم. در نهایت نیز از همراهی اوقاف و سایر دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات روشندلان قدردانی می‌کنم.
توضیحات حجت الاسلام والمسلمین علی مقنی، مسئول کمیته فنی سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مورد این دوره از مسابقات از بخش‌های دیگر این جلسه بود.
حجت الاسلام مقنی به برنامه‌هایی که برای ارتقاء کیفیت مسابقات طراحی شد اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات این بود که فراخوان دعوت از شرکت‌کنندگان براساس تحلیل فنی چهار سال گذشته انجام شد. به این معنا که کشورهایی که در چهار سال گذشته در یکی از دو زمینه حفظ یا قرائت قوی بوده‌اند در همان بخش قوی، متسابق اعزام کرده بودند.
وی افزود: نکته دیگر ارزیابی متسابقان در هتل محل اسکان متسابقان بود. ما در این دوره در بدو ورود متسابقان به هتل، اساتید راهنمایی که مستقر شده بودند، شرکت‌کنندگان را نسبت به آیین‌نامه راهنمایی می‌کردند. در همین ارزیابی اولیه تعداد هفت نفر از شرکت‌کنندگان حذف شدند.
مسئول کمیته فنی سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: تحلیل فنی و مستمر و لحظه به لحظه تلاوت‌ها نیز توسط یکی از اساتید قرآنی کشورمان صورت می‌گرفت و از صدا و سیما نیز پخش می‌شد. این موضوع بازخوردهای خوبی به همراه داشت.
مقنی اظهار کرد: با توجه به حساسیت و رقابت نزدیک در هر دو رشته دقت‌هایی که در اتاق داوری انجام می‌شد، بسیار حائز اهمیت بود و خوشبختانه این موضوع نیز در حد مطلوب انجام شد. همچنین زمان‌بندی مسابقات نیز از دیگر مسائل مورد توجه بود. در این دوره زمان‌بندی مسابقات بسیار دقیق و منظم بود و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود نداشت و کار به نحو احسن شکل گرفت.

حضور تنها 72 نفر از 6 هزار مسئول دعوت شده به مسابقات بین‌المللی قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئول کمیته فرهنگی سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در سخنانی در این جلسه به ادامه‌دار بودن مسابقات تا بعد از اذان مغرب در سال‌های گذشته و جذابیت‌هایی که می‌توانست به همراه داشته باشد، اشاره کرد و گفت: در این دوره به دلیل کاهش هزینه‌ها و نیز طولانی شدن مسابقات، رقابت‌ها تا قبل از اذان مغرب پایان یافت.
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها بعد از اذان مغرب برای بهره بردن از فضای مسابقات به مصلی می‌آمدند، پیشنهاد می‌دهم که اگر امکان برگزاری مسابقات در زمان بعد از اذان فراهم نیست، به جای آن یک جنگ قرآنی و معارفی را بعد از اذان مغرب در سالن محل برگزاری مسابقات تدارک ببینیم. این موضوع می‌تواند با طراحی برنامه‌های جذاب باعث جذب بیشتر خانواده‌ها به این مسابقات شود.
وی همچنین در زمینه فعالیت‌های کمیته فرهنگی در سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: کمیته فرهنگی بحث محافل قرآنی در تهران و شهرستان‌ها و همچنین نمایشگاه جانبی مسابقات را عهده‌دار بود. نمایشگاه امسال دو بخش داشت که یکی از آنها ارائه محصولات قرآنی بود.
موسوی‌متقی اظهار کرد: امسال سیاستی که اتخاذ شده بود این بود که به دنبال فضایی برای فروش برخی موسسات نباشیم، بلکه رویکرد ما ارائه فعالیت فاخر بود. امسال همچنین دو غرفه جدید در نمایشگاه طراحی شده بود که شامل رهبر قرآنی و انقلاب قرآنی بود و استقبال بسیار خوبی را به همراه داشت.
در ادامه این جلسه حسن ربیعی، مسئول کمیته مدعوین سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این کمیته اشاره کرد و گفت: امسال تلاش کردیم یک بانک اطلاعاتی از مقامات و شخصیت‌های حقوقی کشور داشته باشیم. بر همین اساس یک بانک اطلاعات را مستندسازی کردیم تا براساس آن دعوت صورت بگیرد.

حضور تنها 72 نفر از 6 هزار مسئول دعوت شده به مسابقات بین‌المللی قرآن
وی افزود: ما اسامی جمعیتی بالغ بر شش هزار نفر از نخبگان، اساتید، فعالان و شخصیت‌ها را جمع‌آوری کردیم. با توجه به اینکه بخشی از این افراد دارای جایگاه حقوقی بودند این افراد احصاء شدند و در نهایت چیزی نزدیک به دو هزار نفر از مقامات و شخصیت‌های کشوری به صورت مستقل دعوت شدند که برای سال‌های آینده مشکلی برای دسترسی به شخصیت‌ها نداشته باشیم.
ربیعی بیان کرد: در رابطه با برنامه‌ریزی برای حضور جمعیت برای سال‌های آینده باید آسیب‌شناسی دقیقی انجام شود. ما امسال تلاش کردیم تا شاهد حضور باشکوه مردم در سالن مسابقات باشیم و با ساماندهی نحوه حضور مردم در سالن مسابقات همه جنبه‌ها را پررونق کنیم.
مسئول کمیته مدعوین مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه به هیچ وجه تصور نمی‌کرد، دعوت از مقامات و مسئولان دارای چنین دشواری‌هایی داشته باشد، تصریح کرد: برای برخی مسئولان دغدغه‌ای برای حضور در این رویداد بین‌المللی وجود ندارد. با این وجود و در نهایت 72 نفر از تعداد افرادی که اسامی آنها احصاء شد توفیق حضور در سالن مسابقات را پیدا کردند.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha