سرنوشت استکبار آمریکا، مبتلاشدن به عذاب الهی است
کد خبر: 3714863
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

سرنوشت استکبار آمریکا، مبتلاشدن به عذاب الهی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سنت‌های الهی برای همه یکسان است، گفت: امروز کشورهایی مانند آمریکا همانند اقوام نابودشده گذشته ادعای قدرت و قدرتمندی دارند و به استکبار و زورگویی می‌پردازند، اما سرنوشت آنان در صورت متنبه نشدن در نهایت، دچارشدن به عذاب الهی است.

سرنوشت استکبار آمریکا، مبتلاشدن به عذاب الهی است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه فصلت گفت: در آیات ۹ تا ۱۲ خداوند تبارک و تعالی به نشانه‌های قدرت خودش اشاره کرد، بعد فرمود اگر شما با این مقدار ایمان نیاوردید (که توضیح دادیم با همان دانش اندکی که مخاطبان اولیه قرآن داشته‌اند) فرمود: پس منتظر عذاب باشید.

وی افزود: در آیه ۱۴ خداوند از عاد و ثمود به نحو مشترک ذکر کرد و  فرمود: این‌ها وقتی پیامبرانشان آمد آنان را تکذیب کردند، البته در آیه ۱۵ داستان عاد و ثمود را جدا می‌کند و می‌فرماید که فاما عاد فاستکبروا فی الارض بغیر الحق؛ عاد در زمین ادعای بزرگی کردند، بدون این که واقعا این کبر و بزرگی را داشته باشند؛ چون کبر و کبریایی و بزرگی، از آن خداست.

هادوی تهرانی بیان کرد: در غیر خدا کبر و کبریایی معنا ندارد، مگر از ناحیه خدا باشد، ولی بدون این‌که این واقعا وجود داشته باشد، ادعای بزرگی کردند و گفتند: کی از ما قدرتش بیشتر است؟ مثل الان که آمریکا همین جمله را دائم دارد می‌گوید؟ کی امکاناتش از ما بیشتر است؟ خداوند یک استدلالی می‌کند. می‌فرماید: این‌ها نمی‌بینند که خب این قدرتی هم که دارند مخلوق خدا هست، پس این ها که نمی‌توانند از خدا قوی‌تر باشند.

این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: این آیه به تعبیری توضیحی است بر الله اکبر؛ یعنی هر بزرگی را شما ببینی، خدا از آن بزرگتر است. هر بزرگی را شما می‌بینی، مخلوق خداست و خدا بزرگتر از مخلوق خودش است، ولی باز هم به تعبیر قرآن این اقوام در آیات الهی جحد کردند.

 وی افزود: در اینجا بحث علم و جهل نیست، بلکه بحث ایمان و جهد است؛ یعنی نشانه‌ها را می‌بینند، خدا نفرموده که نمی‌دانند، فرموده یجحدون؛ یعنی انکار می‌کنند و زیر بار نمی‌روند و الا نشانه‌ها را می‌بینند.

وی تاکید کرد: این مقدار نشانه که یک عرب جاهلی از آسمان و زمین و قدرت خدا در آسمان و زمین می‌بیند، کافی است برای اینکه ایمان بیاورد. پس آن کسی که بالاتر از این دانش دارد، به طریق اولی باید ایمان بیاورد؛ مگر دانشمندان امروز نشانه‌ها را نمی‌بینند؟ می‌بینند ولی بعضی‌هایشان مصداق یجحدون هستند و ایمان نمی‌آورند؛ لذا سرانجام قوم عاد و ثمود عذاب الهی بود و البته عذاب آخرت بیش از این آنان را خار خواهد کرد و دیگر کسی کمک نمی‌کند و یار و یاوری هم ندارند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: به هر حال این افرادی که در مصدر قدرتند چه کشورهای استکباری، چه آدم‌های مستکبر، بدانند که قدرت آنان از خدا بیشتر نیست و منتظر باشند که عذاب برسد و تصور نکنند که این عذاب صرفا برای عاد و ثمود است، نه برای همه است البته ممکن است اشکال آن متفاوت باشد.

انتهای پیام

captcha