حجتالاسلام والمسلمین حبیبرضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در گفتوگو با ایکنا به تشریح فعالیتهای انجام شده توسط کانونها در دهه تکریم مساجد پرداخت و مهمترین برنامههای این ستاد برای ماه مبارک رمضان را اعلام کرد. متن این مصاحبه در ذیل ارائه میشود:
*در مورد فعالیتهای انجام شده توسط کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» توضیحاتی ارائه بفرمایید.
اساس کار مسجد، اخلاص و برای خدا کارکردن است، همانطور که میدانید هیچ کدام از اعضای 24 هزار کانون فرهنگی هنری که در مساجد کشور فعال هستند، حقوقی دریافت نمیکنند بلکه مردم مومن به شکل داوطلبانه از روی احساس وظیفه و علاقه به فرهنگ مسجد فعالیت میکنند، بنابراین ما بنا نداریم بگوییم که کدام فعالیتها به طور مشخص، توسط کدام بخش مسجد انجام شده است اما برای آن که اطلاعرسانی و ارزیابی بهتری صورت بگیرد میتوانم به بعضی اقدامات انجام شده توسط اعضای محترم کانونهای فرهنگی هنری مساجد در دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» اشاره کنم. اعضای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در راستای اجرای راهبرد مقام معظم رهبری برای حمایت از کالای ایرانی، پویش خرید کالای ایرانی را به صورت حقیقی و مجازی در مساجد کل کشور تبلیغ کردند، روز دوم که مربوط به پیوند جوانان با مسجد بود جشنوارههایی در مساجد سراسر کشور با مشارکت اعضای کانونها برگزار شد، این را ذکر کنم که در افق 1414 از الان تا 17 سال آینده بحث توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در مساجد داریم، روز سوم دهه تکریم به خانواده اختصاص داشت و به منظور طرح تعالی مسجد و تقدیر از خانوادههای مسجدی را در بعضی مساجد کشور توسط کانونها به انجام رساندیم، ما بسیاری از خانوادههای مسجدی را سراغ داریم که موفقیتهای چشمگیری در زندگی کسب کردهاند و شایسته است که رسانه ملی این افراد را به جامعه معرفی کند. روز چهارم دهه تکریم، اخوت مساجد را دنبال کردیم و در حال حاضر هم با چهار کشور وارد مذاکره شدهایم تا ارتباطی میان مساجد فعال آنها و مساجد فعال کشورمان برقرار شود، روز جمعه هم که مربوط به تقویت پایگاه نماز جمعه توسط مسجدیها بود حضور اعضای کانونها در نماز جمعه را شاهد بودیم، روز ششم دهه تکریم به ارائه خدمات اجتماعی اختصاص داشت که ما سعی کردیم در این روز کانونهای فرهنگی و هنری مساجد را به عنوان قطب فرهنگی و اجتماعی معرفی کنیم که شعار آن هم اعتلای همزیستی مومنانه است، کانون فرهنگی و هنری مسجد باید در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، کمک به مستمندان و تکریم سالمندان محله خود پیشگام باشد. همچنین مساجد نیاز به ارتباط گیری با هنرمندانی هستند که در آن محله زندگی میکنند و شایسته است کانونهای در این زمینه وارد شوند. روز هفتم دهه تکریم به زنان اختصاص داشت، از آن جایی که در طرح 1414 مقولهای به نام «مادر و کودک» را دنبال میکنیم و معتقدیم مسجد باید جایی باشد که آموزشها و مهارتهای لازم برای تربیت فرزند را به مادران ارائه کند. یک برنامه سه ساله تعریف کردهایم که از ابتدای سال 97 تا پایان سال 99 به طول میکشد و بعد سه برنامه پنج ساله در افق 1414 مدنظر داشتیم. روز بعدی این دهه مربوط به نشر فرهنگ ایثار و شهادت بود که برنامههای زیبا و متنوعی برای گرامیداشت شهدای مدافع حرم در سراسر کشور توسط اعضای کانونها انجام شد. روز بعد، مربوط به هسته مقاومت فرهنگی بود که مرکز رسیدگی به امور مساجد کار زیبایی را در این روز رونمایی کرد و آن اپلیکیشن «مسجدیاب» بود، ما هم در کانونهای فرهنگی و هنری سامانه «سجا»: سامانه جامع اطلاعات و آمار مسجدیها را راهاندازی کردهایم که یکجور کانونیاب هم هست، تا الان 17 هزار کانون مشخصات خود را ثبت کردهاند، یک بازه زمانی دیگری را هم مد نظر قرار دادهایم که انشاءالله مابقی نیز در آن مدت خود را ثبت میکنند. کانونیاب به نوجوانان و جوانان کمک میکند تا به راحتی بدانند چه برنامهای در چه مسجدی اجرا میشود. روز پایانی دهه تکریم نیز به نشر معارف اهل بیت(ع) و قرآن کریم اختصاص دارد که اعضای کانونها کمک میکنند تا در بسیاری از مساجد کشور کرسیهای تلاوت، محافل انس با قرآن و کرسی تفسیر برگزار شود. میتوان گفت مهمترین فعالیت کانونیها در دهه تکریم تلاش برای ثبت اطلاعات در سامانه سجا بوده است. تلاش ما این است که اعضا به میزان فعالیت فرهنگیای که در مسجد انجام میدهند، یک امتیازی در سامانه بگیرند که این امتیاز هم نصیب شخص میشود و هم امتیاز مسجد را ارتقا میدهد، طبیعتاً حمایتهای ویژهای که قرار است از کانونها صورت بگیرد در قالب همین امتیازبندیها انجام میشود. همچنین اعضای کانونها و همه بچههای مسجدی در بحث نظافت و غبارروبی مساجد در این دهه زحمت کشیدند.
*کانونهای فرهنگی و هنری مساجد چه برنامههای ویژهای را در ماه مبارک رمضان اجرا میکنند؟
پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان که ماه صیام و قیام و تهجد است را به همه مردم ایران تبریک عرض میکنم، خود مردم فطرتاً تمایل زیادی دارند که در ماه رمضان ارتباط معنوی بیشتری را با مساجد برقرار کنند و قطعاً خودشان در مساجد حضور پیدا میکنند، کودکان و نوجوانان هم اگر چه درگیر فصل امتحانات هستند اما به واسطه برنامههایی که برایشان تدارک دیدهایم در فعالیتهای مسجدی در این ماه مشارکت میکنند، یک مسابقه بسیار ارزشمندی در سه عرصه خوشنویسی، نقاشی و گرافیک برای گروههای سنی 6 تا 9 سال، 9 تا 15 سال و 15 تا 29 سال در نظر گرفته شده است که از سوم ماه رمضان در سامانه سجا شروع میشود، شکل مسابقه این گونه است که یک فرمتی را تعریف کردهایم و در قالب آن فرمت افراد از هر جای کشور خوشنویسی خود را با محوریت حکمتهای نهجالبلاغه ارائه میدهند. آن حکمتهایی هم باید انتخاب شود که مرتبط با سبک زندگی اسلامی است. در کنار این مسابقه، برنامههای مفصلی در استانها برگزار خواهد شد و هر کدام از استانها یک «نامنشان» انتخاب کرده است و پیرامون آن، برنامه برگزار میکند مثلاً استان لرستان برگزاری ضیافت افطار برای مستمندان را پیگیری میکند و بحث افطار ساده و کریمانه یا بحث «روزهاولیها» در استان دیگری کلید میخورد. همچنین جزءخوانی قرآن کریم و تفسیر با محوریت پنج جزء پایانی در بسیاری از مساجد کشور توسط کانونهای فرهنگی و هنری برگزار میشود، به این منظور کتابی هم معرفی شده است و ما در خرید آن کمک کردهایم تا در اختیار نوجوانان و جوانان قرار گیرد تا تفسیر پنج جزء پایانی قرآن کریم را پیش ببرند. در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) و شبهای قدر نیز برنامههای مفصلی در استانها اجرا میشود.
گفتوگو از مجتبی اصغری
انتهای پیام