برگزاری اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) + عکس
کد خبر: 3714897
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴

برگزاری اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با تقدیر از قرآن‌آموزان برتر این کلاس‌ها صورت گرفت.

برگزاری اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بعدازظهر سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در سالن شیخ صدوق این آستان برگزار شد.
مراسم با تلاوت محمدحسن موحدى، قارى بين‌المللى كشورمان آغاز شد و در ابتداى برنامه معتز آقايى، حافظ بین‌المللی و مسئول اداره آموزش آستان به بیان خیرمقدم و سخنانی کوتاه پیرامون شرح کلاس‌های آستان پرداخت و گفت: در این دوره آموزشی که گذشت و آغازش از دی‌ماه ۹۶ تا همین چند روز قبل بود، در خدمت ۴۸۶ نفر از قرآن‌آموزان بودیم که در رشته حفظ ۳۰۰ نفر و در رشته قرائت تقریباً ۱۸۰ نفر ثبت‌ نام کننده داشتیم، همچنین ۲۲ کلاس حفظ در قسمت بانوان و ۱۴ کلاس حفظ برای آقایان برگزار کردیم.
وی افزود: کلاس‌های قرائت در مجموع ۱۰ کلاس بوده که با اداره ۴۴ نفر از اساتید بزرگوار که عمده این اساتید یا حافظ کل قرآن و یا از قاریان ممتاز کشور بودند، تشکیل شد.
علاوه بر کلاس‌های منظمی که در هفته دو یا سه نوبت برگزار می‌شد، جلسات قرآنی هم داشتیم که در مسجد جامع شکل گرفت و ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: حدود ۴۰۰ نفر در امتحانات پایان دوره شرکت داشتند که اکنون از ۱۲۳ نفرشان به‌عنوان نفرات برتر هر رشته تقدیر و تجلیل به‌عمل خواهد آمد، همچنین در دوره‌ای که گذشت نزدیک به ۶۵۰ جزء قرآن توسط حافظان محترم قرآن حفظ شد. از فعالیت‌های دیگر دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پیگیری برنامه‌های تخصصی آموزشی قرآن در کانال مجازی این دارالقرآن است که نزدیک به ۲۵۰۰ عضو دارد.
آقایی در آخر گفت: هر سال با فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت حضرت ولیعصر(عج) برنامه ختم قرآن داریم که الحمدلله امسال ۱۵۴۰۰ ختم قرآن صورت گرفت، همچنین بیش از ۶ میلیون ختم صلوات به نیت سلامتی آن حضرت انجام پذیرفت.
در ادامه مراسم، کلیپی از دیدار متسابقان سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی با رهبر انقلاب و بیانات ایشان پخش شد پس از آن، حجت‌الاسلام اوتار‌خانی، رئیس اداره اوقاف شهر ری، به عنوان دومین سخنران مراسم اختتامیه به بیان نکاتی پیرامون جایگاه قرآنیان پرداخت.

برگزاری اختتامیه کلاس‌های قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

اوتارخوانی در ابتدا با تشکر از دارالقرآن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) این مجموعه قرآنی را مجموعه‌ای گرانبها و کم‌نظیر دانست و بیان کرد: تمام عزیزانی که در این مجموعه قرآنی فعالیت می‌کنند، هم از سطح علمی بالایی برخوردارند و هم دارای حُسن خلق هستند و همین موضوع باعث شکل‌گیری چنین مجموعه‌ای در کنار مضجع شریف حضرت عبدالعظیم(ع) شده است. همچنین باید از خانواده‌هایی هم که دغدغه قرآنی دارند و برای فرزندان خود وقت می‌گذارند تا آنان را قرآنی تربیت کنند تشکر ویژه کرد.
وی افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و به عزیزان روزه اولی نیز حلول این ماه پر برکت را تبریک می‌گویم و به آیه‌ای از قرآن درباره این ماه عزیز اشاره می‌کنم که می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» یعنی ماه رمضان علاوه بر تکلیف روزه، ماه نزول قرآن نیز هست. البته در این آیه به جز بحث نزول قرآن به نکته‌ای کلیدی اشاره شده و در ادامه آیه به فلسفه نزول قرآن پرداخته می‌شود که آن هدایت مردم است، که در همین موضوع نیز دو نکته وجود دارد؛ اول آنکه قرآن می‌فرماید: «هُدًى لِلنَّاسِ» و نمی‌گوید «هُدیً لِلعُلَماء» این یعنی قرآن برای هدایت عامه مردم نازل شده و همه می‌توانند از آن بهرمند شوند و کلام آن عامه فهم است تا عموم مردم بتوانند با قرآن ارتباط برقرار کنند. این یعنی بیان مطالب مهم وعمیق به‌صورت ساده.
حال قرآن که برای هدایت آمده به چه چیزی هدایت می‌کند؟ قرآن خود به این سؤال در سوره‌ای که ما روزانه پنج دفعه در نماز تلاوتش می‌کنیم، جواب می‌دهد. در سوره حمد خداوند به‌صورت دعا به ما یاد می‌دهد که بگوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» یعنی قرآن ما را هدایت به صراط مستقیم می‌کند، باز از قرآن سؤال می‌کنیم صراط مستقیم چیست؟ قرآن در ادامه می‌فرماید: «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» یعنی به راه کسانی که به آن‌ها نعمت داده‌ایم، باز از قرآن سؤال می‌کنیم که این نعمت به چه کسانی داده شده؟ قرآن می‌فرماید: « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» خداوند در آیه فوق شرط همراهی با این چهار گروه را اطاعت از خدا و پیامبر بیان می‌کند و این رمز قرارگیری در صراط مستقیم است، و اطاعت یعنی انجام واجبات و ترک محرمات، نتیجه می‌گیریم قرآن نازل شد تا ما را هدایت کند به انجام واجبات و ترک محرمات و اگر کسی در این مسیر قرار گرفت شامل هدایت قرآن شده است.
در ادامه از ۱۲۰ نفر از برگزیدگان کلاس‌های آموزش قرآن حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تقدیر به عمل آمد و در پایان گروه هم‌خوانی نوجوانان آستان به سرپرستی محمد برخورداری، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن به روش استاد مصطفی اسماعیل پرداختند.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha