هماهنگی با دبیرخانه هیئت رسیدگی؛ راه‌حل ثبت مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی
کد خبر: 3715089
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
قره‌شیخلو بیان کرد:

هماهنگی با دبیرخانه هیئت رسیدگی؛ راه‌حل ثبت مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در‌خصوص مشکل ثبت اتحادیه‌های استانی گفت: در رابطه با امور ثبتی نیز تنها راه‌حل، هماهنگی با دبیرخانه هیئت رسیدگی است.

راه‌حل ثبت مؤسسات و اتحادیه‌ها؛ هماهنگی با دبیرخانه هیئت رسیدگی/ مطالبه جدی اما از راه صحیح

به گزارش ایکنا؛ مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها که روز گذشته، 25 اردیبهشت‌ماه، در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی با بیان اینکه عبودیت خدا و تبعیت از پیامبر(ص) دو معیار قرار گرفتن در صراط مستقیم است، گفت: تمام گرفتاری‌های دنیا به‌خاطر این است که حرف، خوب می‌زنیم اما عملمان با حرفمان متفاوت است، ماه رمضان فرصت خوبی برای تغییر خودمان است.
قره‌شیخلو افزود: وادی قرآن، وادی تجارت و کسب منافع و نردبان کسب موقعیت نیست، افرادی که منسوب به قرآن هستند اگر صالح باشند، دو‌برابر اجر می‌گیرند اما اگر قرآن را برای منافع خودمان دست‌آویز قرار دهیم، دو برابر عذاب می‌شویم. نباید کاری کنیم که اعتماد مردم نسبت به قرآنیان صلب شود.
قره شیخلو عنوان کرد: در رابطه با مسائل فنی شاید اشکالاتی وجود داشته باشد اما در دبیرخانه هیئت رسیدگی همکاران ما واقعا در تلاش هستند تا مشکلات رفع شود، بیش از 700 نامه به دبیرخانه ارسال شده است و حجم کار بسیار بالاست. در رابطه با امور ثبتی نیز تنها راه‌حل برای ثبت، هماهنگی با دبیرخانه هیئت رسیدگی است.
وی بیان کرد: جامعه قرآنی نباید خنثی باشد و باید مطالبات جدی از را‌ه درست داشته باشد، نه اینکه هر فردی، ساز خود را بزند. باید وحدت و انسجام وجود داشته باشد. در بخش حمایتی نیز به‌دلیل محدودیت منابع، حمایت‌ها برنامه‌ای است و در برخی استان‌ها تا 100 درصد انجام می‌شود و در برخی کمتر. اما بودجه‌ای در اختیار نیست که بابت هزینه جاری به استان‌ها داده شود.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی گفت: برنامه‌های سال 97، هفته آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود و اعلام شده که باید این برنامه‌ها واگذار شود اما اینکه همه برنامه‌ها به اتحادیه‌ها واگذار شود، این‌طور نیست، ظرفیت‌های دیگر هم در استان‌ها وجود دارد. برای برنامه‌های سال 97، بیش از سه میلیارد تومان به استان‌ها می‌دهیم که شامل 11 برنامه است و بخش عمده آن متعلق به مؤسسات قرآنی است و برنامه‌های آموزشی شامل حفظ قرآن، حمایت از آموزش‌های عمومی مؤسسات، تربیت کادر متخصص و کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی است که در کنار این اختصاص بودجه این ظرفیت وجود دارد که اتحادیه‌ها انجام این مهم را برعهده گیرند. اتحادیه‌ها باید در استان‌ها رایزنی کنند و برنامه و منابع را جذب کنند، اتحادیه‌ها باید تعامل داشته باشند و توانمندی‌های خود را ثابت کنند.
وی افزود: در رابطه با موازی‌کاری‌هایی که مطرح می‌شود، خواسته‌های ما باید بر اساس قانون باشد، هر دستگاه شرح وظایف خود را دارد که از سوی دستگاه‌های بالادستی بر عهده آن‌ها گذاشته شده است و ممکن است این شرح وظایف خوشایند برخی افراد نباشد اما این امکان وجود ندارد که وظیفه خود را انجام ندهیم، به طور وقتی این تفکر و فضاسازی ایجاد می‌شود که خانه قرآن و مؤسسات و ... موازی کاری دارند، باید بگوییم که مؤسسات قرآنی شخصیت‌های حقوقی هستند که قانون به سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف کرده که هر مسئولیت که در قبال مؤسسات داشتید به هیئت رسیدگی واگذار کنید اما بحث خانه‌های قرآن جدا است چرا که در این دستوالعمل دولت اشاره‌ای به آنها نشده است ولی اگر اتحادیه‌ای توانایی لازم را داشته باشد می تواند مسئولیت خانه‌های قرآن را هم تقبل کند. البته این در حالی است که بیش از یک سال و نیم است که به خانه‌های قرآن مجوز داده نمی‌شود.
قره‌شیخلو عنوان کرد: ادغام اتحادیه‌ها در 31 استان با توجه به وجود مشکلات و موارد مختلف انجام شد و ادغام اتحادیه کشوری هم بالاخره انجام می‌شود و مجمع عمومی به هر شخص رأی دهد برای ما محترم است.
وی گفت: در رابطه با مکان اتحادیه‌ها از ادارات کل خواسته‌ایم که مکان مناسب در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهند و آنها را حمایت کنند، در مورد بیمه فعالان قرآنی، مسئولیت بیمه فعالان قرآنی با سازمان دارالقرآن نیست و قانونگذار به نهادی دیگر تکلیف کرده است.
قره‌شیخلو در رابطه با حضور نماینده سازمان تبلیغات اسلامی یا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات اتحادیه‌های استانی، گفت: الزامی برای شرکت نماینده این دو اداره در جلسات اتحادیه‌ها نیست، دستگاه ناظر هر وقت اراده کند می‌تواند وظیفه نظارت خود را اعمال کند و نیامدن آنها در جلسات مبنی بر بی‌توجهی نیست. نظارت بر فعالیت اتحادیه استان‌ها بر‌عهده دبیرخانه هیئت رسیدگی است.
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در رابطه با حضور نمایندگان استانی در مجمع اتحادیه کشوری، اضافه کرد: مقرر شده بود که این تعداد بر اساس تعداد نمایندگان مجلس در هر استان باشد که تغییر کرد و قرار شد براساس تعداد مؤسسات قرآنی استا‌ن‌ها نماینده در مجمع حضور یابد البته سقفی هم برای تعداد شرکت‌کنندگان تعیین شده است.
وی عنوان کرد: آئین‌نامه به استان‌ها ابلاغ می‌شود و باید در استان‌ها سعی کنند در انتخاب کاندیداها دقت بیشتری شود، تاکنون 77 جلسه هیئت رسیدگی برگزار شده است و محور بحث بیشتر در رابطه با اساسنامه بوده است.
در ادامه این جلسه نیز حسین بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، اضافه کرد: در رابطه با ثبت اتحادیه‌ها باید بگوییم که مراحل ثبت یک مؤسسه کوچک با ثبت اتحادیه هیچ تفاوتی ندارد در هیئت رسیدگی شیوه‌نامه برای ثبت تنظیم شده و توافق اداره ثبت هم گرفته و به استان‌ها ارسال شده است اکثر استان‌ها وقتی مدارک را ارسال کردند با نواقصی همراه بود و بیش از سه بار مدارک با برخی استان‌ها مبادله شده است.
وی افزود: طی جلساتی متعدد با رئیس اداره ثبت مؤسسات غیرتجاری و مدیرکل ثبت شرکت‌ها، وعده دادند که کار ثبت اتحادیه‌ها بدون مشکل انجام شود. ما تابع ضوابط تأسیس مجمع عمومی قانون تجارت نیستیم، قانون و ضابطه که هیئت رسیدگی وضع می‌کند برای مؤسسات غیرتجاری قرآن و عترت قانون است چون هیئت رسیدگی مرجع قانونگذار در این زمینه است، در این راستا به استان‌ها نامه زدیم تا کد رهگیری ارسال کنند و تا قبل از شروع سال جدید تقریباً سه استان این کد را ارسال کردند که متأسفانه کد پذیرش موقت ارسال شده بود و کد نهایی نبوده است، در حال حاضر فقط هشت استان هستند که کد پذیرش نهایی را ارسال کرده‌اند و به اداره ثبت استان‌ها ارسال شده است. بنابراین برای ثبت اتحادیه‌ها باید کد نهایی در اختیار هیئت رسیدگی قرار گیرد تا امور ثبتی دنبال شود.
انتهای پیام

captcha