کرسی نقد و نظریه‌پردازی با موضوع ستاره‌های پرفروغ برگزار شد
کد خبر: 3715216
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

کرسی نقد و نظریه‌پردازی با موضوع ستاره‌های پرفروغ برگزار شد

گروه فرهنگی- کرسی نقد و نظریه‌پردازی با موضوع علوم انسانی(ستاره های پرفروغ) با تشریح چهره های اثرگذار و جاوید در شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

کرسی نقد و نظریه‌پردازی با موضوع ستاره‌های پرفروغ برگزار شد

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، نادر ساکنیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد، در این نشست که عصر روز گذشته 25 اردیبهشت ماه به همت بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد برگزار شد، از دانشمندان و چهره های علمی اثرگذار در دوره شکوفایی تمدن اسلامی با عنوان«ستاره های پرفروغ» یاد کرد و به بیان خدمات علمی و تاثیرگذاری این چهره ها در شکل گیری تمدن اسلامی و تکامل علم در غرب پرداخت.
وی با بیان اینکه اندیشمندان مسلمان گذشته در قلمرو علم سهمی بزرگ داشتند اظهار کرد: استعمار و سلطه گران جوامع را از فرهنگ دور می‌کنند.
ساکنیان با تأکید بر اینکه نخستین ردپای علم و فن‌آوری در ابزارهای سنگی پیدا شد تصریح کرد: پس از پیدایش حضرت آدم(ع)، نخستین تمدن‌ها در بین‌النهرین پدیدار شد.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه تمدن‌های نخستین از بوستان کاری به کشاورزی پر محصول روی آوردند بیان کرد: مهندسی آب را می‌توان در نحوه آبیاری در سرزمین‌های چین و هند دید.
وی ریاضی، هندسه و اخترشناسی را سه دانشی دانست که در همه جوامع متمدن وجود داشته است و گفت: علم یونان باستان به‌عنوان یک رهیافت فکری بیگانه بوده است.
ساکنیان آگاهی را لازمه بقا دانست و افزود: فرهنگ انگیزه و واسطه بقاست و رمز جان به دربردن هر ملت از مهلکه فرهنگ است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد از تمدن بیزانس به‌عنوان یک تمدن فکری یادکرد که مسیحیت آن را خفه کرده بود و خاطرنشان کرد: در آن دوره مدارس یونان که شاخص‌ترین آن‌ها آکادمی افلاطون بود از بین رفت.
وی گفت: اولین جرقه‌های علم در بیزانس با ساخت بیمارستان به کمک دولت، کلیسا و حامیان اشرافی که فناوری پزشکی بود نه علم‌زده شد ولی بعدها به مراکز پژوهش پزشکی تبدیل شد.
ساکنیان بابیان اینکه تبلور علم در امپراتوری ایران و سپس اسلام متأثر از دانش یونانی‌ها و هندوهاست ادامه داد: جندی‌شاپور به‌عنوان چهارراه فرهنگی بود که باعث درهم آمیختن ایرانی‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها، هندوها و سریانی‌ها شد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهرکرد با تأکید بر اینکه ترجمه دریچه ورود علم است اظهار کرد: کتابخانه‌ها یکی از نهادهای تمدن اسلامی بود که وابسته به مساجد بودند و کتابدار داشتند.
وی با اشاره به اینکه در دارالعلم های اسلامی کتابخانه‌هایی وجود داشته است افزود: اولین دانشگاه اسلامی توسط رئیس مذهب شیعه امام صادق (ع) بنیان‌گذاری شد.
ساکنیان خوارزمی، رازی، بیرونی، ابن‌سینا و بسیاری از دانشمندان گذشته را ستاره‌های پرفروغ در پیدایش علم در اسلام دانست.

captcha