ریشه‌‌های تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس/ اجلاس سازمان همکاری اسلامی نتیجه‌بخش نیست
کد خبر: 3715692
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
رئوف شیبانی مطرح کرد:

ریشه‌‌های تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به قدس/ اجلاس سازمان همکاری اسلامی نتیجه‌بخش نیست

گروه سیاسی ــ سفیر سابق ایران در سوریه، لابی پرنفوذ صهیونیستی، انگیزه‌های شخصی و وابستگی ایدئولوژیک ترامپ به جریان مسیحیت افراطی را از جمله دلایل اصلی تصمیم وی برای انتقال سفارت آمریکا به قدس برشمرد و گفت: متأسفانه جهان اسلام نیز در مقابله با این اقدام و جنایات صهیونیست‌ها ناکام مانده که دلیل آن اختلافات جدی در بین کشورهای اسلامی و مأموریت برخی دولت‌های منطقه در تعمیق این اختلافات است تا رژیم صهیونیستی را از عنوان دشمن اصلی جهان اسلام خارج کنند.

محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر سابق ایران در سوریه(95ـ 1390)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل اصلی ترامپ برای عملی کردن انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس علیرغم مخالفت اغلب کشورهای جهان از جمله متحدان اروپایی آمریکا گفت: اولین عامل، لابی و مشاوره‌های بانفوذ صهیونیستی است که بر دولت ترامپ سیطره دارد و بر تصمیمات دولت ایالات متحده اعمال نظر می‌کند. در این حلقه، کوشنر، داماد ترامپ، نقش بسیار ویژه‌ای را ایفا می‌کند و حضور وی در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا حکایت از نقش برجسته وی دارد.

نقش انگیزه‌های شخصی ترامپ و وابستگی ایدئولوژیک به جریان افراطی مسیحیت در اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس

وی افزود: دومین عامل انگیزه‌های شخصی ترامپ استY ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری از لابی یهود استفاده حداکثری کرد و تعهداتی به آنها داد که در سرعت تصمیم‌گیری ترامپ در این خصوص مؤثر بود. ,d به لحاظ شخصیتی اساسا به دنبال انجام یک سری اقدامات شاذ و غیر قاعده‌مند است تا خودش را نسبت به رؤسای جمهور پیشین آمریکا متمایز جلوه دهدT به همین جهت ترامپ عملی کردن مجموعه تصمیمات و برنامه‌هایی که در دوره رؤسای جمهوری قبلی آمریکا به تعویق افتاده یا امکان تحقق پیدا نکرده، را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها همین انتقال سفارت آمریکا به قدس بود.

رئوف شیبانی اظهار کرد: عامل سوم وابستگی ایدئولوژیک ترامپ به جریان افراطی مسیحیت در آمریکا است. این جریان افراطی یا همان انگلیکان‌ها با یک نگاه ایدئولوژیک این موضوع را دنبال می‌کنند و ظهور حضرت مسیح را در نتیجه یهودی‌سازی قدس می‌دانند و ترامپ با مشاوره‌هایی که از این جریان می‌گیرد چنین تصمیمی را عملیاتی کرد.

سفیر سابق ایران در سوریه عنوان کرد: البته باید در نظر داشت تصمیم اتخاذ شده برای انتقال سفارت امریکا به قدس، صرفا تصمیم آقای ترامپ نیست بلکه سیستم آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و ترامپ مجری این تصمیم شده، لذا نباید میان تصمیم ترامپ و مجموعه دولت آمریکا تفاوتی قائل شد.

وی تأکید کرد: در واقع این رویکرد از گذشته در دولت‌های پیشین آمریکا وجود داشته و همه دولت‌ها تقریبا نسبت به چنین اقدامی هم‌رأی و هم‌نظر بودند اما تنها در زمان اجرای این تصمیم اختلاف وجود داشته که ترامپ در این مقطع زمانی آن را عملیاتی کرد. رویکرد همه دولت‌های آمریکا حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی در تمامی ابعاد است و آمریکا این رژیم را یک حلقه متصل به منافع و امنیت آمریکا می‌داند و اصولا تولد نامشروع رژیم صهیونیستی در منطقه با دخالت و اعمال نظر مستقیم امریکا و انگلیس صورت گرفته است و برهمین اساس نباید تفاوتی میان دولت‌های مختلف آمریکا در رویکرد حمایتی از رژیم صهیونیستی قائل شد.

اختلافات کشورهای اسلامی و رویکرد مخرب برخی دولت‌های منطقه مانع مقابله جدی با اسرائیل است

شیبانی درباره میزان اثربخشی برگزاری نشست فوق‌العاده روز گذشته سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول و ارائه 6 پیشنهاد از سوی جمهوری اسلامی برای مقابله با جنایات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: یکی از محورهایی که از دولت‌ها در سطح بین‌المللی انتظار می‌رود انجام دهند تلاش در جهت تقویت صلح و مقابله با جنایات علیه کشورها در قالب مجامع و سازمان‌های بین‌المللی است. اما اینکه این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد یا نه بحث دیگری است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای یادآور شد: با مرور عملکرد این نهادها و سازمان‌های بین‌الملی مانند سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و ... می‌توان گفت نتیجه این اجلاس‌ها و نشست‌ها عملا جز صدور بیانیه، قطعنامه و محکومیت نبوده است. به همین خاطر برگزاری این اجلاس در شرایط فعلی نمی‌تواند به مقابله جدی با اقدام آمریکا و جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن تعداد بسیاری از فلسطینیان بینجامد و تأثیر قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز بین ‌کشورهای اسلامی اختلافات جدی وجود دارد، گفت: برخی دولت‌های اسلامی اساسا تعمیق این اختلافات را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند و تلاش مضاعفی را در سال‌های اخیر به انجام رسانده‌اند که رژیم صهیونیستی را از عنوان دشمن اصلی جهان اسلام خارج کنند. با وجود این سطح اختلافات و رویکردهای متفاوت در جهان اسلام نسبت به رژیم صهیونیستی این نشست‌ها و بیانیه‌ها راه به جایی نخواهد برد. البته این بدان معنا نیست که کشورهای اسلامی دست به چنین اقدامی هم نزنند بلکه این حداقل انتظاری است که از جهان اسلام می‌رود.

چرا مقاومت تنها راهکار مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی است؟

رئوف شیبانی اظهار کرد: آن چیزی که تاریخ مبارزات ملت فلسطین اثبات کرده این است که راه اصلی مقابله با اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی ایستادگی و مقاومت مردمی است. آنچه که این روزها در صحنه فلسطین در قالب راهپیمایی و انتفاضه مردمی تحت عنوان راهپیمایی بازگشت در غزه و کرانه غربی مشاهده می‌شود اصلی‌ترین راه برای حصول یک نتیجه جدی است. خشم، غضب و جنایتی که صهیونیست‌ها نسبت به این راهپیمایی‌ها در این روزها بروز دادند تأثیرگذاری این اقدام را نشان می‌دهد.

سفیر سابق ایران در سوریه با بیان اینکه در تاریخ مبارزات ملت فلسطین دو الگوی مذاکره و مقاومت برای احقاق حقوق فلسطینیان وجود دارد، گفت: اما آنچه که اهداف ملت فلسطین در آزادسازی سرزمین‌ها به اثبات رساند گزینه مقاومت است. در سال 2000 رژیم صهیونیستی در نتیجه همین راهکار مقاومت مجبور به فرار از جنوب لبنان شد بدون اینکه لبنان کوچکترین امتیازی به رژیم صهیونیستی بدهد و در ازای آن موضع لبنان در مقابل این رژیم بالاتر شد.

وی عنوان کرد: در مقابل این رویکرد، راهکار مذاکره و سازش وجود دارد که در نتیجه‌ دهه‌های طولانی که جریان سازشکار فلسطینی این راهکار را در دستور کار خود قرار داد عملا هم بخش‌های مختلف سرزمین فلسطین و هم مقدسات اسلامی در نتیجه سازشکاری در مقابل رژیم صهیونیستی از دست رفت و هم بر آوارگی مردم فلسطین افزوده شد..

رئوف شیبانی ادامه داد: یکی از خطرات تصمیم اخیر ترامپ همین است که باقی‌مانده فرزندان فلسطین که تحت عنوان «فلسطینی‌های 48» در داخل سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برند به تدریج مجبور به مهاجرت شده و آواره شوند. لذا الگوی مذاکره یا سازش نه تنها دستاوردی نداشته بلکه روز به روز امتیازات بیشتری را به رژیم صهیونیستی داده و این رژیم را در ضایع کردن حقوق حقه ملت فلسطین جری‌تر کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha