مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتوگو با ایکنا از لرستان، به تشریح نکات تفسیری آیه ۲۶۰ سوره مبارکه بقره با مضمون «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ۖ قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا ۚ وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» پرداخت و گفت: آیات قبل از این آیه به داستان عزیر نبی و بیان جلوهای از قدرت خداوند اشاره دارد، بهطوریکه زنده شدن عزیز بعد از صد سال بهنوعی برای مردم نشانهای از قدرت خداوند در زنده کردن مردگان است.
وی با بیان این مطلب که گاهی برخی از افراد به زمین و زمان گیر میدهند، عنوان کرد: در هر حال اگر انسان اعتمادی به خداوند نداشته باشد با هیچگونه پیامبری هم درست نخواهد شد، کمااینکه خدا فکر را برای زندگی داده نه اینکه از فکر در کنجکاویهای بیمورد، راهها و افکار ناصحیح استفاده کرد.
ویسکرمی با بیان اینکه خداوند برای زندگی استان قواعد خاصی مشخص کرده است، اظهار کرد: انسان باید به انبیای الهی اعتماد کند و اگر غیر از آن انجام دهد، نجات نخواهد یافت.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که حضرت ابراهیم از خدا خواست چگونگی زنده شدن مردگان را ببیند و خداوند از وی خواست پرندهای را قطعه قطعه کند و در جاهای متفاوت قرار دهد با صدا زدن آنها را فرا بخواند تا زنده شدنشان را ببیند.
مددهای خاص خداوند به پیامبران
این مفسر قرآنکریم با بیان این مطلب که خداوند پیامبران را با مددهای خاص یاری میکند و درخواستهای آنها را در حدی که صلاح باشد اجابت میکند، تصریح کرد: اگر انسان در حد ظرفیت واقعی خود مسئولیت را بپذیرد و حرکتش الهی باشد خداوند به او علم و بصیرت لازم میدهد.
وی با طرح این سؤال که چرا وقتی ابراهیم از خدا خواست تا زنده شدن مردگان را ببیند، خداوند درخواست وی را اجابت کرد، افزود: جایگاه حضرت ابراهیم طوری است که خداوند میخواهد قدرت خود را به وی نشان دهد، این در حالیاست که جاهایی انسان دلها را به هم نزدیکتر کرده و قلبها را فراختر میکند.
اطمینان قلبی؛ مرتبهای بالاتر از ایمان
ویسکرمی به هدف حضرت ابراهیم از درخواست دیدن معاد اشاره کرد و با بیان اینکه وی میخواست مُدل زنده شدن مردگان را ببیند، لوازم درک معاد را داشتن یقین ذکر کرد و ادامه داد: خداوند در داستان حضرت ابراهیم کیفیت معاد را به آن حضرت نشان داده است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که پیامبران در همه مراحل عمر و در تمام حالات با همدیگر مشابه نیستند و در مرتبه با هم تفاوت دارند، به رشد پیامبران در طول زمان اشاره و با بیان اینکه رشد انسان هیچگاه متوقف نمیشود، عنوان کرد: اطمینان قلبی بالاتر از ایمان بوده و ذات خداوند دست نیافتنی است.
این مفسر قرآنکریم با بیان اینکه حضرت ابراهیم در معاد شک ندارد بلکه میخواهد به یک ثبات برسد به بیان ادب دعا در قرآن در تفسیر المیزان اشاره و افزود: مودب بودن ویژگی دعاهای انبیا است.
وی تصریح کرد: جاهاییکه انسان خدایی میشود باید به حرفهای قلبی خداوند گوش بدهد مهمترین دلیل بر امکان یک چیز، وقوع آن است.
ویسکرمی آرامش روحی را مرتبهای بالاتر از آرامش روانی دانست و افزود: اگر انسان به آرامش روحی برسد به عزت و حکمت دست پیدا میکند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان اطمینان قلبی را موجب تحکیم ایمان ذکر کرد و ادامه داد: انسان باید ایمان خود را برای رسیدن به اطمینان قلبی ارتقا دهد، این در حالیاست که هرچه انسان دل را به دریای اطاعت و تسلیم بزند خداوند دلش را محکمتر میکند.
رمضان فرصتی برای ارتقای تربیت دینی
این مفسر قرآنکریم ماه رمضان را برای ارتقای تربیت دینی برشمرد و گفت: اگر کسی میخواهد دینداری را تجربه کند باید دینداری کند تا خداوند پردههای دینداری را به وی نشان دهد.
انتهای پیام