حفظ قرآن دنیای خاص خود را دارد/ سردرگمی برخی حفاظ
کد خبر: 3716188
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
در گفت و گو با ایکنا مطرح شد؛

حفظ قرآن دنیای خاص خود را دارد/ سردرگمی برخی حفاظ

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ کل قرآن کریم از استان قزوین گفت: متأسفانه برخی از حفاظ بعد از اتمام حفظ کل قرآن دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند چه باید بکنند و حتی برخی به شوخی می‌گویند آیا قرآن جلد دوم ندارد؟!

 دغدغه برخی حافظان کل: آیا قرآن جلد دوم ندارد؟!

ناهید گلاب‌فروش از حافظان کل قرآن کریم استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قزوین، اظهار کرد: دلیل اینکه برخی انتهای آیات را بعد از حفظ فراموش می‌کنند این است که آن آیه را به‌درستی درک نکرده‌اند.
وی افزود: خداوند متناسب با هر مضمون آیات آن را به اتمام می‌رساند برای مثال آنجا که مربوط به بیان حکمی از سوی خداوند است از تحکم و قدرت خداوند یاد می‌شود و اگر موضوع مربوط به علم الهی باشد در آخر آیه از واژه علیم استفاده می‌شود، در حقیقت انتهای آیه را می‌توان چکیده آن آیه دانست.
گلاب فروش خطاب به حافظان کل تأکید کرد: معتقدم اگر آب در یکجا بماند و راکد باشد می‌گندد؛ ازاین‌رو حفاظی که بعد از مدتی می‌گویند آیات را فراموش کرده‌اند بی‌شک دچار رکود شده‌اند و در آنچه بوده‌اند باقی مانده‌اند.
وی ادامه داد: هرکسی در هر جایی مانند تحصیل اگر اطلاعات و علم را بروز نکند بی‌شک دچار مشکل خواهد شد، حفظ نیز چنین است و نیاز دارد که حفاظ هر روز نسبت به‌مرور و تثبیت و ارتقاء آن تلاش کنند.
این بانوی فعال عرصه قرآنی با بیان اینکه یک حافظ باید برای دوره محفوظات خود هر روز بخشی از قرآن را دوره کند، گفت: این استمرار در دوره به‌گونه‌ای است که دوره یک جزء از محفوظات در طی روز برای حافظان کل بسیار ضروری است تا بتواند به‌مرور آن را به مرحله تثبیت کامل برسانند و از ضربه‌های احتمالی به حفظ خود جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: متأسفانه برخی بعد از اتمام حفظ کل دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که حالا چه باید بکنند و حتی برخی به شوخی می‌گویند آیا قرآن جلد دوم ندارد؟!

اعطای مدرک معادل قرآنی، راهی برای سمت‌وسو دادن به فعالیت‌های حفاظ است

گلاب فروش تصریح کرد: حفاظ می‌توانند در طرح‌های تشویقی و انگیزشی مانند اعطای مدرک که توسط سازمان تبلیغات انجام می‌شود شرکت کنند. نظیر چنین طرح‌هایی باعث می‌شود تا آن‌ها انگیزه جدیدی را داشته و مهارت‌های خود را علاوه بر حفظ به سمت ترجمه و تفسیر و مفردات و دیگر زمینه‌های قرآنی سوق داده و آن را ارتقاء و تقویت کنند.
این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: اعطای مدرک معادل قرآنی یک راه برای سمت‌وسو دادن به فعالیت‌های حفاظ است تا آن‌ها در عرصه‌های دیگری چون ارتقاء تجوید و صوت و لحن، توجه به ترجمه، تفسیر و بحث‌های پیچیده‌تری برای فهم بهتر آیات ورود جدی و تخصصی داشته باشند.
این فعال قرآنی خاطرنشان کرد: کسانی که حافظ کل قرآن می‌شوند می‌توانند در آزمون‌های اعطای مدرک سازمان دارالقرآن کریم که هر ساله از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شوند شرکت کنند و معادل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را دریافت کنند.
وی عنوان کرد: در این طرح حفظ کل به همراه ترجمه معادل کارشناسی، حفظ کل به همراه ترجمه و مفردات معادل کارشناسی ارشد و حفظ کل به همراه مفردات، ترجمه و تفسیر معادل دکتری است که قبول‌شدگان می‌توانند آن را اخذ کنند.
گلاب فروش با تأکید بر اینکه توانایی خاصی برای رسیدن به این امر نیاز است، گفت: کسی که بخواهد به صرف دریافت معادل تحصیلی به سمت حفظ قرآن روی آورد بی‌شک توفیق زیادی نخواهد داشت چرا که حفظ قرآن نیز دنیای خاص خود را دارد و با نیت مدرک‌گرایی نمی‌توان وارد این وادی شد.
وی ادامه داد: تاکنون افراد قلیلی در سطح کشور شاید به‌اندازه انگشتان دو دست توانسته‌اند مدرک درجه‌یک یا همان معادل دکتری را در حفظ کل قرآن دریافت کنند به‌گونه‌ای که در سال 96 کسی نتوانست این مدرک را دریافت کند چرا که دارنده این مدرک باید استاد تمام در عرصه‌های قرآنی باشد.
این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه مواد آزمون‌های قرآنی کاملاً تخصصی است، عنوان کرد: باید سال‌ها وقت گذاشته شود تا کسی بتواند در این زمینه توفیق لازم را به دست آورد.

 قرآن کتاب زندگی و بزرگ‌ترین کتاب روان‌شناسی دنیاست

وی با تأکید بر لزوم باز بودن افق دید حفاظ در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: کسی که حفظ قرآن را انتخاب می‌کند اگر آن را با فهم ترجمه آیات پیش ببرد بی‌شک متوجه خواهد شد که خداوند در آیات چه می‌فرماید لذا درک بهتری از آیات قرآن خواهد داشت. 
گلاب فروش خاطرنشان کرد: به نظر من هر انسانی باید حداقل یک‌بار قرآن را با ترجمه بخواند تا لذت آن را کسب کند که در این صورت به سبب درک بهتر نسبت به آیات دیگر از آن جدا نخواهد شد.
وی با بیان اینکه همواره به شاگردان و قرآن‌آموزان خود توصیه می‌کند اگر قصد شرکت در مسابقات مختلف قرآنی را دارند به این نکته که مسابقه موجب ساختن افراد ‌شود توجه جدی داشته باشند، گفت: باید افراد حاضر در مسابقات متوجه باشند که آیا شرکت در آن مسابقه موجب رشد فرد می‌شود یا خیر؟ 
این فعال قرآنی افزود: توصیه من به شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی این است که اگر دیدند رقیب آن‌ها عملکرد بهتری دارد و آن‌ها برای لحظه‌ای آرزوی اشتباه و تپق برای او کردند تا رقیبشان امتیاز کمتری بگیرد دیگر در مسابقات شرکت نکنند بلکه به سمت خودسازی خود رفته و بعد از اصلاح این روند در وجود خود بار دیگر شرکت کنند. 
گلاب فروش در پایان با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی و بزرگ‌ترین کتاب روان‌شناسی دنیاست، تأکید کرد: اگر کسی نسبت به خود قبلی‌اش بهتر شده باشد این نشانه پیشرفت است «لایکلف الله نفس الا وسعها» که در اصل روانشناسی با عنوان اینکه خود را با دیگران مقایسه نکنید ذکر می‌شود. و همچنین به فرموده پروردگار «فاذا فرغت فنصب» پس هنگامی‌که از کار مهمی فارغ شدی به مهم دیگری بپرداز، حقیقت یک فرد حافظ اگر فعالیت قرآنی خود را نسبت به قبل ارتقاء دهد موفق خواهد بود و پیشرفت جلوی رکود و تکراری بودن را خواهد گرفت و موجبات ارتفاع سطح را فراهم خواهد آورد.

انتهای پیام

captcha