شور و علاقه مردم به قرآن محدود به ماه رمضان نشود
کد خبر: 3716416
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

شور و علاقه مردم به قرآن محدود به ماه رمضان نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی - محمدحسین فراهانی، قاری قرآن گفت: تعدد برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بسیار شیرین و باعث افتخار ماست که وقت خود را صرف تبلیغ و ترویج قرآن کریم کنیم البته امیدوام در سایر ماه‌های سال نیز این شور و علاقه قرآنی میان مردم وجود داشته باشد و در طول سال ارتباط مردم با قرآن کمرنگ نشود.

قرآن کتابی برای تمام سال/شور و علاقه مردم به قرآن در طول سال کمرنگ نشود

به گزارش ایکنا از قم، در ماه مبارک رمضان جلسات و محافل قرآنی بسیار پرشورتر می‌شود و جلسات متعدد ترتیل قرآن کریم در جای جای کشور رونق چشمگیری می‌یابد. این تعدد برنامه در ماه مبارک رمضان موجب فشرده شدن برنامه قرآنی قاریان قرآن کریم برای تلاوت در این برنامه ها می شود. به همین مناسبت با یکی از قاریان قرآن در خصوص برنامه‌های قرآنی و نحوه آماده شدن و تمرین هایش در این ماه پربرکت به گفت و گو نشستیم.

در سال 1370 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و از دوران کودکی مشغول به فراگیری قرآن کریم بوده است. او تلاوت قرآن به صورت حرفه ای را در سنین نوجوانی آغاز نمود و علاوه بر شرکت در جلسات قرآن اساتید پیشکسوت قم از اساتید قرآن کشور نیز همچون استاد احمد ابوالقاسمی و ... بهره برد. وی از سال 1388 وارد عرصه تواشیح شد و هم اکنون عضو گروه تواشیح و همخوانی معراج قم است. او در حال حاضر دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و از قاریان و مبتهلین مطرح شهر قم و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است.

محمدحسین فراهانی در گفت و گویی صمیمی با خبرنگار ایکنا در خصوص برنامه‌های قرآنی اش در ماه مبارک رمضان گفت: برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بسیار فشرده است و در طول روز دارای چندین برنامه ترتیل و تلاوت قرآن از جمله  ترتیل مسجد مقدس جمکران یا مسجد فاطمیه نیروگاه و مسجد الزهرا صفاشهر در هنگام ظهر، و ترتیل خوانی در گلزار شهدای علی بن جعفر و پس از آن تلاوت اذان گاهی مسجد مقدس جمکران یا تکبیر حرم مطهر هستم. 

وی در ادامه عنوان کرد: البته تعدد این برنامه های قرآنی بسیار شیرین است؛ باعث افتخار ماست که وقت خود را صرف تبلیغ و ترویج قرآن کریم کنیم و مشاهده شور قرآنی و عشق و علاقه مردم به قرآن خستگی را از تن ما بیرون می‌برد و انرژی ما را مضاعف می‌کند.

فراهانی با توجه به این که قرآن کریم کتاب زندگی و راهنمایی برای تمامی ایام سال است گفت: امیدوام در سایر ماه‌های سال نیز این شور و علاقه قرآنی میان مردم وجود داشته باشد و در طول سال ارتباط مردم با قرآن کمرنگ نشود. قرآن کریم برای تمام سال است نه فقط برای ماه مباک رمضان. بسیاری از اوقات مردم از ما می پرسند قرآن چه تاثیر خاصی روی شما داشته است؟ بطور واقع باید گفت تلاوت قرآن به مردم آرامش می دهند و شما شاهد این هستید که اهل قرآن آرامش روحی روانی بیشتری نسبت به سایر مردم دارند زیرا خدا در قرآن فرموده (الا بذکر الله تطمئن القلوب) و تلاوت قرآن قطعا یکی از بارزترین مصادیق یاد خدا است.

قرآن کتابی برای تمام سال/شور و علاقه مردم به قرآن در طول سال کمرنگ نشود

این قاری جوان در پاسخ به نحوه تمرینش برای آمادگی برنامه‌های قرآنی ماه رمضان گفت: از پیش از ماه مبارک روزانه تمرین داشتم زیرا اگر بخواهیم تمرین‌ها را برای ماه مبارک رمضان بگذاریم، کشش مناسب در صدا وجود ندارد و موجب خشکی و خستگی صدا می شود، پس باید در طول سال تمرین وجود داشته باشد تا در شرایط سختی مثل ماه مبارک رمضان، صدا آمادگی برنامه های طولانی را داشته باشد. بطور مثال در یک روز از ماه رمضان 3 برنامه ترتیل خوانی و 3 برنامه تلاوت داشتم. برای آماده بودن صدا در چنین شرایطی قاری معمولا باید در طول سال بین یک تا دو ساعت تمرین باشد، اما در طول ماه مبارک به علت کثرت برنامه، این تمرین کمتر می شود اما چون در طول سال  تمرین مداوم داشتم خلا تمرین در ماه رمضان جبران می شود. البته بعضی از قاریان حرفه ای مثل آقای سیدجواد حسینی در طول روز حتی 8 ساعت برای تلاوت تمرین دارند و برنامه‌ریزی دقیقی برای تلاوت‌های خود می‌کنند.

وی به دیگر راه‌های آمادگی اش برای تلاوت قرآن اشاره و یادآوری کرد: همچنین تنظیم برنامه خواب و تغذیه تاثیر چشمگیری در آمادگی صدا دارد. بطور مثال خواب کافی و مناسب برای وسعت صوت و آماده بودن روحیه و آرامش بسیار مفید است. تلاوت قرآن رابطه مستقیمی با روحیه دارد و هرقدر روحیه بهتر و آرامش قاری بیشتر باشد تلاوت قرآن نیز بهتر و زیبا تر خواهد شد. برای آسیب نرسیدن به صدا نیز باید از پرخوری و مصرف موادی که برای حنجره ضرر دارد خودداری کرد.

قرآن کتابی برای تمام سال/شور و علاقه مردم به قرآن در طول سال کمرنگ نشود

این عضو گروه تواشیح معراج قم به چندین تجربه شیرین در سفرهای قرآنی‌اش در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: سال گذشته به همراه اعضای گروه تواشیح سفر قرآنی به اروپا و کشورهای جمهوری چک، هلند آلمان و اتریش داشتیم. در یکی از روزها برای اجرای برنامه در یکی از مساجد اهل سنت رفته بودیم. هنگام ورود ما در حال ترتیل خوانی بودند و برخلاف انتظار از ما استقبال گرمی به عمل نیاوردند. وقتی نوبت به برنامه ما رسید و در جایگاه حاضر شدیم از روی همان قرآن های موجود در جایگاه تلاوت را ادامه دادیم این عملکرد ما موجب تعجب بسیار آن ها شد، چون تصور می کردند قرآن شیعیان چیزی غیر از قرآن خودشان است و این عمل ما موجب دفع شبهه از ذهن آن ها شد. پس از اجرای برنامه همخوانی قرآنی مورد توجه ویژه مردم قرار گرفتیم و حتی امام جماعت آن مسجد سنی نشین گفت: پیش از این، شیعیان در نظر من جایگاه خوبی نداشتد و علاقه چندانی به آن ها نداشتم اما این برنامه قرآنی موجب تغییر نگرش من و علاقه به آن ها شد و مایلم که سال های آینده نیز از گروه هایی تواشیح و قرآنی ایرانی دعوت به عمل آوریم.

وی با ابراز خرسندی از تاثیرات مثبت برنامه های ترتیل خوانی جمعی در ماه رمضان گفت: استقبال مردم از این برنامه ها خیلی  بیشتر شده است و مردم شوق ویژه ای برای مراسم ترتیل خوانی دارند و پیگیری زیادی برای ختم کامل قرآن کریم در این ماه می کنند. ولی دغدغه ی ما این است که این استقبال و پر شور شدن تنها تا پایان ماه مبارک ادامه نداشته باشد و در طول سال نیز مستمر باشد.

فراهانی وجود برنامه‌ها و محافل قرآنی در طول سال را لازم و ضروری دانست و ابراز کرد: مردم عاشق قرآن هستند و از جلسات قرآنی استقبال می کنند اما باید سیاستی چیده شود تا این عشق و علاقه مردم به قرآن بطور مناسب تامین شود و جلسات محافل قرآنی نیز در طول سال مستمر باشد تا مورد استقبال مردم قرار گیرد.

این قاری در پایان به یکی از مشکلات جامعه قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: باید در مسائل قرآنی کشور متولی قرآنی مشخصی وجود داشته باشد تا این عشق و علاقه مردم به قرآن را مدیریت و جریان سازی کند. بزرگترین مشکل جامعه قرآنی کشور در این خصوص نداشتن متولی واحد است، در عین این که تمامی نهاد ها خیرخواهانه تلاش م یکنند اما چون ید واحد نیستند امکان جریان سازی ندارند. نهادهایی همچون شورای عالی قرآن، سازمان اوقاف، سازمان دارالقرآن، سازمان تبلیغات و … همه با هم جمع شوند و نهاد قرآنی بزرگی را تشکیل شوند تا بجای چندین رودخانه موازی یک رود بزرگ داشته باشیم تا بتوانند جریان سازی کنند و با اتحاد و همدلی آن‌ها شاهد تاثیرات این نهاد در میان مردم و شکوفایی قرآنی باشیم.

انتهای پیام

captcha