شروط 12گانه پمپئو و سودای احیاء استیلای آمریکا بر غرب آسیا/ ایران، کره‌ شمالی نیست
کد خبر: 3716682
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
صدرالحسینی مطرح کرد:

شروط 12گانه پمپئو و سودای احیاء استیلای آمریکا بر غرب آسیا/ ایران، کره‌ شمالی نیست

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل شروط 12 گانه وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخنرانی دیشب پمپئو بیش از آن‌که منطق و استدلال داشته باشد بر اساس استیلا، هژمون و قدرت نظامی آمریکا پایه‌گذاری شده بود و این 12 بند استقلال کشورمان را در زمینه‌های تکنولوژیک، دفاعی، سیاسی و اقتصادی مورد هجمه قرار داده‌ است.

شروط 12 گانه پمپئو و بازگشت استیلای آمریکا بر منطقه/ ترامپ در رویای احیای رژیم پهلوی در ایران

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا صحبت‌های شب گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، را در همسو با وعده‌های انتخاباتی ترامپ دانست و تصریح کرد: در بررسی روند افزایش تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران اقدامات اخیر پمپئو قابل پیش‌بینی بود. همچنین پس از روی کار آمدن ترامپ و شعارهایی که او در فضای تبلیغات انتخاباتی خود داده بود همواره بر تشدید اقدامات ضد ایرانی تأکید داشته و در طول یک سال گذشته به‌ویژه با خروج یکجانبه از برجام این تنش‌ها به نقطه اوج خود رسیده است.

تشدید شکاف داخلی در ایران؛ سیاست جدید دولت ترامپ

وی در ادامه با تأکید بر تغییر و تحولاتی که در بدنه دولت ترامپ به‌وجود آمده گفت: با این تغییرات بسیاری از ناظران سیاسی در تجزیه و تحلیل‌هایشان افزایش تنش میان آمریکا و ایران را پیش‌بینی کرده بوند. همچنین مقام معظم رهبری هم از جمله اشخاصی بودند که پپیش‌بینی درستی از آینده داشتند و به همین جهت در راستای تأکیدات سال‌های گذشته خویش بر روی اقتصاد مقاومتی، امسال نیز این موضوع را مورد تأکید قرار دادند و توجه ویژه‌ای به حمایت از تولید داخلی کردند. این بدان معنا بود که ایشان، ملت و دولت ایران را برای مواجهه با شرایط جدید آماده کرده بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل هدف اصلی پمپئو از طرح شروط 12 گانه را ایجاد ترس و وحشت برای آحاد ملت ایران دانست و در این رابطه افزود: آمریکا می‌خواهد با این فشارها دولت ایران را وادار به مذاکره در خصوص زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده بکند و از طرف دیگر به دنبال این هدف است تا با تحریک ملت ایران به انجام اقدامات اعتراضی و آشوبی در داخل کشور، دولت را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های نامشروع‌ سازد.

سخنرانی پمپئو نشان دهنده سیاست هژمونی آمریکاست/ ایران، کره شمالی نیست

صدرالحسینی ادامه داد: در حقیقت اقدام اصلی آمریکا، تأثیر بر روی اراده‌های ملت بوده و تصور می‌کنند افزایش فشارها می‌تواند اختیار ملت ایران را در در دست بگیرد و به وسیله بازی با افکار عمومی، میان مردم و نظام سیاسی فاصله ایجاد کند.

وی با تأکید بر این مطلب که آمریکا به‌دنبال شکل دادن ایرانی مشابه زمان رژیم پهلوی است، گفت: آن‌ها در این 12 بند استقلال کشورمان را در زمینه‌های تکنولوژیک، دفاعی، سیاسی و اقتصادی مورد هجمه قرار داده‌اند تا اراده‌های ملت را در هم بکوبند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: پمپئو در زمان حضورش در منطقه، ضربات سنگینی را از جمهوری اسلامی و مقاومت در عراق و افغانستان خورده است. او به استقامت ملت و توانمندی نظام سیاسی ایران کاملاً آگاه بوده اما در منصب جدید خویش و تحت تأثیر فشارهای لابی صهیونیستی و شخص ترامپ به‌دنبال ایجاد شکنندگی در اراده و عزم ملت ایران است.

صدرالحسینی ادامه داد: دولت ترامپ باید بداند این مطالبات از ایران غیر واقع‌بینانه است و ایران، کره شمالی نیست و هرگز هم نخواهد شد. 

وی افزود: به نظر می‌رسد سخنرانی دیشب پمپئو بیش از آن‌که منطق و استدلال داشته باشد بر اساس استیلا، هژمون و قدرت نظامی آمریکا پایه‌گذاری شده بود. مثلاً در یکی از فرازهای صحبت‌های پمپئو او کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند و به آن‌ها می‌گوید باید در سیاست‌های جدیدشان نسبت به جمهوری اسلامی از آمریکا تبعیت کنند.

صدرالحسینی بازخوانی جنایات یک سال گذشته آمریکا در منطقه را بهترین راهکار برای مقابله با اقدامات خصمانه این کشور علیه ایران دانست و در این باره گفت: ضمن بازخوانی پرونده پرجنایت این کشور باید درباره مقاومت و توانمندی‌های ملت ایران در طول 40 سال گذشته به مردم توضیح داده شود تا به عزم و اراده خویش بیش از پیش آگاهی یابند و بدین سبب آمادگی لازم را برای شرایط جدید داشته باشند.

تزلزل در ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا؛ دلیل ناتوانی این کشور در انجام عملیات نظامی جدید

وی در تحلیل صحبت‌های دیروز رئیس جمهوری کشورمان در ارتباط با بازگشت دوره نومحافه‌کارها به فضای سیاسی آمریکا گفت: به نظرم این تطبیقی از جهت حزبی که در حال حاضر مسئولیت اداره کاخ سفید را دارد صحیح است اما از بابت این‌که آیا ترامپ توانمندی و اراده اقدامات نظامی در منطقه را داشته باشد، کمی نظر من متفاوت با دیدگاه ایشان است. چرا که شرایط کنونی آمریکا از جهت داخلی، بین‌المللی و اقتصادی مانند زمان دوران بوش نبوده و در شرایط کنونی شکنندگی‌های موجود در ساختارهای آمریکا، او را از انجام هرگونه اقدامات سخت و خشن دور نگاه داشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان افزود: حتی خود ترامپ هم مستقیماً در ایام انتخابات تأکید کرد که ساختارها و توانمندی‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا بسیار متزلزل شده و بخش قابل توجه‌ای از توانمندی‌های گذشته از بین رفته است. بنابراین شاید این تطبیق از این لحاظ که جمهوری‌خواه‌هان در آمریکا بر سر کار هستند درست باشد اما از لحاظ قدرت انجام عملیات‌های فرامنطقه‌ای توسط آمریکا در شرایط فعلی این تطبیق صحیح نیست.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha