عدالت مایه آرامش روان و نزدیکی دل‌هاست
کد خبر: 3716696
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

عدالت مایه آرامش روان و نزدیکی دل‌هاست

گروه معارف- معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: عدالت کلمه‌ای مقدس است که دل‌های مردم را کنار هم می‌گذارد و از سوی دیگر، روح انسان اساسا با بی‌عدالتی و تبعیض ناسازگار است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام علی دین‌پرور، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان، صبح امروز در جلسه جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، گفت: در ابتدای آیه اول سوره مبارکه مائده خداوند می‌فرماید « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به پیمان‌ها و قراردادهای خود وفا کنید.
وی با بیان اینکه وفای به عهد از اصولی‌ترین خصیصه‌های مؤمن است، ادامه داد: روزی رسول خدا(ص) با شخصی بر روی یک صخره قرار داشتند. مدتی گذشت و آن شخص نیامد، اما همچنان رسول خدا زیر آفتاب منتظر بودند. اصحاب از ایشان خواستند که به سایه پناه ببرند، اما ایشان فرمودند من اینجا قرار گذاشته‌ام. این نوع رفتار و وفای این‌چنینی به عهد، برای بشریت یک درس است.
معاون دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: از امام سجاد(ع) پرسیدند که خلاصه دین چیست؟ ایشان فرمودند «سخن حق بگویید، به عدالت حکم دهید و به عهد خود وفا کنید».

عدالت مایه آرامش روان و نزدیکی دل‌هاست

وی افزود: در ابتدای آیه دوم سوره مبارکه مائده نیز خداوند از ما می‌خواهد که به شعائر الهی احترام بگذاریم « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ». شعائر دین یعنی هر آنچه که نشانه دین است.
دین‌پرور اظهار کرد: یکی از صفات خداوند، غیور بودن است. خداوند غیرت دارد و احکام نیز جزء نوامیس خداست، فلذا کسی که گستاخی می‌کند و احکام خدا را زیر پا می‌گذارد، باید بداند که خداوند نسبت به نوامیس خود غیرت دارد.
وی بیان کرد: در آیه 8 این سوره مبارکه آمده است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» یعنی اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد براى خدا به داد برخيزيد، به عدالت‏ شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد؛ عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏‌دهيد آگاه است.
معاون دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: عدالت یک کلمه مقدس است که به فرموده حضرت زهرا(س) خداوند آن را برای نظم دادن به قلب‌ها واجب کرده است. آنچه دل‌های مردم را کنار هم می‌گذارد، عدالت است و از سوی دیگر، روح انسان اساسا با بی‌عدالتی و تبعیض ناسازگار است.
گفتنی است، جلسات جزء خوانی و تفسیر قرآن کریم همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از سوی جهاد دانشگاهی استان در محل حسینیه بقیة الله(عج) واقع در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha