جای خالی راهبری آموزشی مدیران مدارس/ بخشنامه‌ای بودن امور پاسخگوی نیاز نسل جدید نیست
کد خبر: 3716716
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
بطحائی:

جای خالی راهبری آموزشی مدیران مدارس/ بخشنامه‌ای بودن امور پاسخگوی نیاز نسل جدید نیست

گروه دانشگاه ــ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند موفق نخواهیم شد، گفت: در فضایی که درباره هر امری به مدارس بخشنامه می‌دهیم و معلمان صرفا اجراکننده محض هستند، نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای نسل جدید که مدام به روز می‌شود، باشیم.

جای خالی راهبری آموزشی مدیران مدارس/ بخشنامه‌ای بودن امور پاسخگوی نیاز نسل جدید نیست
به گزارش ایکنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه باهنر برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی دیگر از قطعات پازل تحول نظام آموزش و پرورش در جای خود قرار می‌گیرد و با پشتکار جدی مرکز نیروی انسانی و با استفاده از تجربیاتی که پیش از این در رشد و بالندگی مدیران داشته‌ایم، امروز شاهد رونمایی از طرحی هستیم که به اعتقاد بنده یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تحول در نظام آموزش و پرورش است.
 
وی با تاکید بر اینکه تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت و انتظاراتی که از آن توقع می‌رود نرسد حتما اقدامات دیگر در حوزه تحول با شکست روبرو خواهد شد، افزود: شاید تلاش‌هایی که تا پیش از این و از دهه ۶۰ در عرصه تحول آفرینی انجام شده بسیار قابل توجه بوده، اما عمدتا با شکست مواجه شده و یکی از علل این است که به رکن مهم مدرسه بی‌توجهی کردیم.

بطحایی گفت: حتی اگر بهترین فضا‌های آموزشی را بسازیم و بهترین تجهیزات را فراهم و در مدارس استاندارد خود جای دهیم و بهترین برنامه‌های درسی را طراحی کنیم، اما تا زمانی که مدرسه به سطحی از مطلوبیت نرسیده باشد و مدیر مدرسه جای خود را به عنوان راهبر آموزشی پیدا نکند موفق نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که اهمیت مدرسه از ادارات آموزش و پرورش بیشتر نشود باور کنید نسل‌های بعد می‌آیند و باز به فکر تحول در این نظام خواهند بود، تاکید کرد: هیچ‌کجا مدارس تا این حد در سطح اجرا کننده محض باقی نمی‌مانند، ما همه امور را بخشنامه می‌کنیم و به مدرسه می‌دهیم و گویی افرادی که در مدرسه‌اند افرادی کر، کور و گنگ هستند که باید دستشان را بگیریم و راه ببریم. در این فضا معلمان صرفا اجراکننده محض هستند، مشخص است در چنین فضایی نمی‌توانیم در دنیای پیچیده‌ای که به سرعت در حال تغییر است و به نیازهای نسل جدید که مدام به روز می‌شود، پاسخ دهیم.

وی افزود: در چنین فضایی مدرسه ما به یک محیط کاملا فرسایشی و کسل کننده تبدیل می‌شود، قرار است این مدرسه دانش‌آموز را به مراحلی از حیات طیبه برساند؟ شک نکنید دانش آموز تراز انقلاب از چنین مدرسه‌ای بیرون نمی‌آید. مدرسه باید سرش را از زیر خاکستر تمرکز گرایی بیرون بیاورد. این خاکستر اجرایی اجازه نفس کشیدن به مدرسه را نمی‌دهد.

بطحایی با قدردانی از تلاش‌های جهاد دانشگاهی گفت: اگر به سراغ موسسه‌ای به جز جهاد دانشگاهی می‌رفتیم طراحی این پروژه دو سه سال زمان می‌برد، اما جهاد دانشگاهی تجارب خوبی داشت و به ما کمک کرد تا آن را به مرحله اجرا برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پایلوت طرح در سه استان، تهران و شهرستان‌های آن اجرا می‌شود و این در حالی است که در حوزه منابع انسانی این وزارتخانه، متعهدترین و دلسوزترین کارکنان ما مدیران مدارس هستند. امیدواریم این طرح به سرعت زمینه‌های تحول را فراهم کند و مدیران کل با وقت گذاشتن و دقت بیشتر ارزیابی‌ها را انجام دهند چرا که نتایج کار آنها مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود و مدیری می‌تواند در این سنجش و ارزیابی‌ها موفق عمل کند که سطح قابل قبولی از شایستگی‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha