نقش اینترنت و شبکه‌های مجازی در آینده سیاسی کشورها
کد خبر: 3716766
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

نقش اینترنت و شبکه‌های مجازی در آینده سیاسی کشورها

به نظر می رسد اهمیت موضوع شبکه های اجتماعی این روزها بیشتر از گذشته باشد و همه نگاه ها به تصمیمات آینده است گرچه آن طور که از صحبتهای مقامات قضاییه منتشر شده است نشان می دهد باید در خواب به دنبال روزهای خوش تلگرام در ایران گشت.

به گزارش ایکنا؛ جهان اقتصاد نوشت: فیلترینگ تلگرام به یک مشکل ملی تبدیل شده است. رئیس جمهور معتقد است با فیلترینگ مشکلات حل نمی شود اما برخی از مقامات از جمله قوه قضاییه بر این باورند که همه مشکلات کشور به خاطر همین شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام است! به همین خاطر این قوه تصمیم گرفته تا با فیلتر کردن آن مشکلات کشور را حل کرده و چرخ کشور به سوی پیشرفت حرکت کند.

پس از آنکه این شبکه محبوب اجتماعی فیلتر شد، مردم به سراغ پیام رسان های داخلی نرفتند و به همین خاطر برای استفاده از تلگرام مجبور شدند از فیلتر شکن ها استفاده کنند. اینکه فیلتر شکن ها می تواند بسترهای جدیدی را برای همه سنین به خصوص کودکان باز کند بماند اما استفاده از وی پی ان ها باعث شد تا وزیر ارتباط اعلام کند که امنیت کشور به خاطر استفاده از آنها به خطر افتاده است. به همین منظور آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد که به زودی در مقابل فیلتر شکن ها خواهند ایستاد. صحبت های وزیر جوان در رابطه با فیلترینگ کافی بود تا موجی از انتقادات که اغلب از سوی حامیان دولت مطرح می شود روانه آذری جهرمی شود. بستن فیلتر شکنها باعث شد تا حدودی در برخی از مراکز اینترنت با اخلال مواجه شود که این موضوع هم صدای بسیاری را درآورد. به نظر می رسد اهمیت موضوع شبکه های اجتماعی این روزها بیشتر از گذشته باشد و همه نگاه ها به تصمیمات آینده است گرچه آن طور که از صحبتهای مقامات قضاییه منتشر شده است نشان می دهد باید در خواب به دنبال روزهای خوش تلگرام در ایران گشت. حال سوالات با اهمیتی این روزها در خصوص فضای مجازی مطرح می شود و پاسخ درست و دقیق به آنها می تواند آینده را بهتر برای مخاطب روشن کند. آیا با فیلتر کردن می توان در مقابل فضای مجازی ایستاد؟ آیا در آینده راهی به وجود می آید تا با فیلترینگ مخالفت کند؟ به همین منظور نشستی با حضور دکتر مطهر نیا آینده پژوه و استاد دانشگاه و سعید نقدی کارشناس ارشد جزا و جرم با عنوان تکنیکهای کنشگری در فضای مجازی از برندینگ سیاسی تا دیپلماسی عمومی برگزار شد که البته در اولین جلسه به شکل مقدماتی بود و قرار است در هفته های آینده ادامه دار باشد.

*مطهر نیا:

سوالهایی اصلی که در ابتدا باید مطرح کنم این است که آیا می توانیم بدون داشتن پشتوانه علمی و معنادار به سمت تکنیک ها برویم؟ آیا تکنیک ها می تواند در فضایی خلا ایجاد شود؟ آیا تکنیک بر خلاقیت های فردی مبتنی است؟ چگونه زمانی که از تکنیک چیزی ندانیم با واژگان عمل کنیم؟

در جامعه اصطلاح هایی استفاده می شود که نمی دانیم مفاهیم آن چیست؟ کلماتی از بیرون وارد واژگان ما شده اند اما نمی دانیم کاربردش چیست و برای چه از آنها استفاده می کنیم. وقتی از تکنیک صحبت به میان می آید باید بدانیم که یک مفروض معنادار در خودش وجود دارد و آن رقابت است. سوال اینجاست که در چه بافت متنی رقابت به وجود می آید؟

در یک فضای رقابتی در خصوص یک مورد خاص، هدف ها مشترک است اما شرایط برابر نیست زیرا اگر شرایط برای همه یکسان باشد هیچگاه فضای رقابتی ایجاد نمی شود.

بهتر است وارد بحث ظرفیت شناسی تکنیکها شویم. تکنیکها مهارتهایی است که ما در عرصه رقابت پیاده می کنیم.

درباره عوامل و عناصر قدرت همیشه سخن می گوییم. عوامل و عناصر قدرت را باید از هم منفک کرد زیرا این دو با یکدیگر متفاوت هستند. قدرت فرهنگی و سیاسی عوامل قدرتند و لازم است تا ظرفیت های اقداممان را در صحنه رقابت بالا ببریم.

حزب ها در یک فضای رقابتی فعالیت می کنند که خانه قدرت سیاسی هر کشوری است. هر کسی که وارد حزب می شود قصد دارد کسب قدرت کند و این به هیچ عنوان زشت و ناپسند نیست. باید برای کسب قدرت تعریف عملیاتی داشته باشیم و تشکیلات حزبی اینجاست که معنا پیدا می کند. هر انتخاباتی برای عناصر حزبی آزمایشگاهی بزرگ برای شیوه ها و دکترین ما هست اما تا چه اندازه از آنها نتیجه گیری می کنیم؟ آیا در انتخابات گذشته مطالعه ای داشته ایم و توانسته ایم آن ها را مستند کنیم و از آن بهره ببریم تا متوجه شویم از داخل چه ضعف هایی داشته ایم؟ چرا در حال حاضر کشور در وضعیت موجود قرار دارد؟ آیا حتما باید تجربه شود؟ تجربه را تجربه کردن خطاست. اکنون باید از تجربه هایمان استفاده کنیم و برای آن راهکار ارائه دهیم. این راهکارها معطوف به آینده هستند تا بتوانیم راهکارهایی را برای آینده داشته باشیم.

در یک محیط رقابتی که در آن تکنیک به کار می رود، ستون فقراتش تعامل و به عبارتی دیگر کنش و واکنش است. مایه نخایی تعامل ارتباط و آن چیزی که در ارتباط جنسش را تشکیل می دهد نفوذ است. هیچ ارتباطی وجود ندارد که در آن نفوذ جایی نداشته باشد.

در بحث فعالیت در صفحات مجازی هم باید گفت که از واجبات است که بدانیم چگونه در هر کدام از آنها فعالیت داشته باشیم. باید آگاه باشیم که به چه صورت از توئیتر استفاده می کنیم و آگاه باشیم که به چه شیوه ای قرار است در فضای سیاسی فعالیت داشته باشیم. همه چیز می تواند نشانه ای برای تفکراتمان و نوع فعالیت هایمان باشد. طرز پوشیدن لباس، انگشترهای دستمان و از این دست موارد.

روزنامه هایمان باید در راهی قدم بردارند که متناسب با مخاطب های خودشان باشند. اینکه عده ای هزینه های زیادی می کنند و روزنامه می زنند و در آخر نمی دانند برای چه قشری مطلب می نویسند چه سودی دارد؟ چه بازخورد مفیدی خواهد داشت؟ هیچ.

روزنامه ای که برای قشر روشنفکر باید مطلب بنویسد با روزنامه ای که برای عوام مطالب فراهم می کند باید متفاوت باشد.

عده ای ترامپ را یک انسان احمق تصور می کنند اما آیا به راستی این طور است یا او اتفاقا به خوبی می داند که چطور از فضای رسانه ای استفاده کند؟

رئیس جمهور امریکا چند روز زودتر از برجام خارج شد و برای آن کار دلایلی داشت که می تواند برنامه ای که خود تنظیم کرده را پیش ببرد. نوع مذاکره و دیپلماسی و تکنیک هایی که آقای ظریف در پیش گرفته بود باعث شد تا رئیس جمهوری امریکا از این موضوع واهمه داشته باشد تا جمهوری خواهان در خصوص لغو برجام تغییر عقیده دهند و فشار به ترامپ بیاورند. تحریم ها اگر می خواهد اجرایی شود حداقل نود روز نیاز است و اگر چهار روز زودتر خروج را اعلام نمی کرد نمی توانست قوانین تحریم را به خاطر انتخابات میان کنگره ای امریکا اعمال کند و این می تواند برگ برنده ای برای ترامپ باشد زیرا می تواند نظر جمهوری خواهان را جلب کند.

رئیس جمهوری فعلی امریکا توانست در توئیت های پیش از انتخابات بر هیلاری کلینتون غلبه کند و این همان قدرت شکه های اجتماعی است.

در گذشته میان مردم جهان فاصله وجود داشت اما در حال حاضر با وجود شبکه های مجازی این فاصله ها کمتر شده است و به زودی با راه اندازی اینترنت جهانی مرزها برداشته می شود و اگر حکومت ها نخواهند با خواسته های مردم که با وجود ارتباطات نزدیک آنها با یکدیگر تقریبا یکسان خواهد بود کنار بیایند سرنگون می شود. حال به نظر شما با همه این اوصاف فیلترینگ تلگرام کارساز خواهد بود؟

*سعید نقدی

مسئله ای که در کشورمان در رابطه با فضای مجازی از اهمیت به سرایی برخوردار بوده و هست، مسئله امنیتی است و کسانی که در این فضا فعالیت می کنند باید مراقب باشند تا کسانی به دلایل حقوقی امنیت آنها را بر هم نزند.

دوستان اصولگرا در گذشته اجازه می دادند تا مخالفینشان به مجلس ورود کنند و پس از آن با اصلاح طلبان مخالفت کنند اما امروز در همان ابتدا ریشه آنها را می زنند.

در سال ۹۲ تصمیم گرفتیم تا کانالهای اصلاح طلب را گسترش دهیم. تا آنجایی که من به خاطر دارم هیچ کدام از مطلب مجرمانه نبودند اما متاسفانه قوه قضاییه حتی با بازنشر کردن توئیتی از نماینده مجلس ما را مجرم می شناخت. خطوط قرمزی که برخی از دوستان ترسیم کرده اند با قانون متفاوت است و مشکل کار همین جاست.

انتهای پیام

captcha