پیام‌های قرآن را به قلب‌ها برسانید
کد خبر: 3716780
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
حجت‌الاسلام حیدری‌فر:

پیام‌های قرآن را به قلب‌ها برسانید

گروه اندیشه ــ مدرس حوزه و دانشگاه معتقد است که نخبگان راه را گم کرده‌اند و در ماه رمضان جلسات تعلیمی و تفسیری بسیار کم وجود دارد و جلسات تربیتی قرآنی اصلاً وجود ندارد و این وضعیت شایسته نیست.

پیام قرآن باید به قلب مردم برسد/ جلسات تربیتی قرآنی برگزار نمی‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید حیدری‌فر، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در پاسخ به این پرسش که چگونه باید پیام‌های هدایتی قرآنی را در ماه رمضان تحقق بخشید؟ گفت: این درست است که ماه رمضان ماه هدایت است، اما متاسفانه ما و شما که به نوعی هویت وجودی‌مان رسانه بودن است، وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌ایم. ما باید پیام‌های الهی را به گوش و قلب مردم می‌رساندیم و اگر بتوانیم باید این پیام‌ها را از گوش مردم عبور داده و به قلب‌ها برسانیم و به آن نفوذ کنیم، این مطلوب است، اما اگر این فرآیند تنها به زبان باشد، استفاده چندانی نخواهد داشت.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم، ما و شما بتوانیم رسانه الهی بوده و با اخلاص، معلم و مربی قرآن باشیم. متأسفانه نخبگان ما راه را گم کرده‌اند. ما در ماه رمضان، جلسات تلاوت را الا ماشاالله داریم، چه تلاوت‌های مجلسی چه ترتیل و ... در جاهای مختلف دیده می‌شوند، جلسات تعلیمی و تفسیری بسیار کم وجود دارد و جلسات تربیتی قرآنی اصلاً وجود ندارد.

وی تصریح‌ کرد: جلساتی که مربوط به ارتباط زبانی است، خیلی پرطمطراق است و مخاطب دارد، جلسات تعلیمی کم رنگ است و جلسات تربیتی که بتوانیم دست جوانان را بگیریم که خود آماده تربیت قرآنی کرده‌اند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید متربی هر روز این ماه 30 گام از منازل سالکین را سیر کند. در کتاب منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری 100 منزل ذکر شده است و از این کتاب می‌توان افتاده کرد. اگر این ماه را ماه سیر و سلوک حقیقی در مکتب قرآن و اهل بیت قرار دهیم و نه سیر و سلوک ساختگی و انحرافی که از مسیر تکلیف‌مداری خدا خارج می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ماه رمضان نباید صرف جلسات تلاوت و انس با قرآن باشد و باید بتوان این بحث را جا انداخت. الان تلاوت یک جز بین 50 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد، می‌توان کلاس تعلیمی را به همراه آن برگزار کرد. ما این برنامه را در حرم حضرت معصومه(ع) جا انداخته‌ و مشخص کرده‌ایم و آقای ابوالقاسمی این برنامه را اجرا کرده‌اند که 25 دقیقه قبل از تلاوت، نکات کاربردی آیات مورد تلاوت بحث می‌شود و بنده در هر کجا که باشم این برنامه را پیاده کرده‌ام و ان‌شا‌الله در یاسوج می‌خواهیم این برنامه را پیاده کنیم که جلسات تعلیمی قرآنی در کنار جلسات تلاوتی رونق و رواج پیدا کند.

حیدری‌فر در پایان گفت: این جلسات تلاوتی ممکن است 100 نفر شرکت کنند، اما در جلسات تربیتی ممکن است یک یا دو نفر باشد و اگر بتوان یک جوان را هدایت کرده و با معارف قرآن و عترت آشنا کند، بسیار عالی خواهد بود. امیدواریم که بتوانیم شاگرد و مربی قرآن باشیم. مراد از مربی به معنای معروف نیست، بلکه مراد مربی به معنای واقعی که دست نیازمند به تربیت و سیر و سلوک قرآنی را بگیرد و در مسیر خدایی شدن و رنگ خدایی گرفتن یاری کند.

انتهای پیام

 

captcha