عملیات بیت‌المقدس یک اعجاز نظامی بود
کد خبر: 3716984
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
سرتیپ منصور بختیاری:

عملیات بیت‌المقدس یک اعجاز نظامی بود

گروه ادب ــ نویسنده کتاب «عملیات بیت‌المقدس» گفت: عملیات بیت‌المقدس اگر به نحو دیگری انجام می‌شد شکست می‌خوردیم، از همین رو یک اعجاز نظامی است. با ورود به خاک خرمشهر نیروهای عراقی مزه شکست را با تمام وجود درک کردند.

عملیات بیت‌المقدس یک اعجاز نظامی بود

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سرتیپ منصور بختیاری، نویسنده کتاب «عملیات بیت‌المقدس» درباره هشت سال دفاع مقدس و فتح خرمشهر، گفت: زمانی که جنگ آغاز شد به دلیل برخی مشکلات و مسائل به شکل داوطلب راهی جبهه شدم و در توپ‌خانه لشکر 21 حمزه مشغول به فعالیت بودم تا اینکه در سال اول جنگ به محض اینکه شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد از من دعوت کردند تا به قرارگاه مرکزی فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بروم و در آنجا مشغول به کار شوم.

وی ادامه داد: من در نقش افسر عملیات فرماندهی نیروی زمینی ارتش خدمت نظامی کردم. بعد از آن در دانشگاه  نیروی زمینی و معاون آموزشی ستاد مشترک ارتش در اداره آموزش فعالیت کردم. در سال 1379 با 41 سال خدمت بازنشسته شدم. بعد از بازنشستگی در دفتر مشاورت در بخش عملیات ستاد ارتش انجام وظیفه کردم و کارهای تدریسی را ادامه دادم و امروز در هیئت معارف جنگ صیاد شیرازی مشغول فعالیت هستم.

نویسنده کتاب عملیات بیت‌المقدس گفت: ارتش عراق طی چند سال از 6 لشکر خود را به 12 لشکر توسعه داد و در شرایط جنگی قرار گرفت. این در حالی بود که شرایط نیروهای نظامی ما اصلاً متناسب برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار نبود. اما شاید یکی از ظرفیت‌های بالای ما ایجاد بسیج بود که به دستور امام خمینی تشکیل شد. در ارتش ساز و کار فراخوان نیروهای احتیاط است. به عبارتی زمانی که جنگ رخ می‌دهد ارتش با به‌ کارگیری نیروهای وظیفه و فراخوان نیروهای احتیاط  تعداد سربازان خود را افزایش می‌دهد. از همین رو با ایجاد بسیج مردمی، تعداد کثیری از مردم چه در قالب نیروی احتیاط و چه در قالب نیروهای بسیج وارد جبهه‌ها شدند و این مسئله توانست توازن قدرت را از سمت عراق به طرف نیروهای ایرانی برگرداند.

بختیاری اضافه کرد: من در لشکر 21 حمزه مشغول به فعالیت بودم. در ابتدای جنگ مسائل مختلفی وجود داشت که بیشتر آن‌ها به دلیل غافلگیری در برخی موارد به وجود می‌آمد. زمانی که ما وارد اندیمشک شدیم، فرمانده لشکر 21 حمزه درخواست کرد تا 48 ساعت به وی زمان بدهند تا شرایط جنگ را بررسی کند. زمانی که عراقی‌ها متوجه شدند لشکرهایی از تهران در حال ورود به خوزستان هستند، 10 کیلومتر عقب‌نشینی کردند که نشان می‌دهد بعثی‌ها از نیروهای ایرانی چقدر وحشت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: نیروهای ایرانی به اندازه‌ای باانگیزه وارد میدان جنگ شدند که ابتدای یک لشکر در دوکوهه و اندیمشک در حال پیاده شدن از قطار است و انتهای آن در تهران در حال بارگیری و سوار شدن به قطار. چنین انگیزه‌ای در نیروهای نظامی و داوطلب وجود داشت که توانست حماسه‌های بزرگی مانند آزادسازی خرمشهر را به وجود بیاورد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس درباره آزادسازی خرمشهر نیز گفت: برای آزادی خرمشهر مقدمات بسیاری لازم بود که طی 4 عملیات بسیار بزرگ و پیچیده این مقدمات انجام گرفت و نتیجه نهایی به بهترین شکل ممکن حاصل شد. در عملیات‌هایی که ظرف مدت 9 ماه انجام شد؛ ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس خرمشهر و به طول کل خوزستان آزاد و دشمن به پشت مرزها رانده شد. در این میان اعتماد به‌ نفس میان نیروها و انسجام و روحیه بالا سراسر نیروهای مسلح و داوطلبان حاضر در جبهه‌های جنگ را در بر گرفت که این خود موفقیتی بسیار بزرگ است.

وی در پایان گفت: صدام برای حفظ خرمشهر پدافند بسیار سنگینی تدارک دیده بود. به همین دلیل اگر مستقیماً به خرمشهر می‌رفتیم شانس زیادی برای فتح این شهر نداشتیم. این بود که سعی کردیم به شکل منحنی شهر را دور زده و ارتباط زمینی نیروهای بعثی را قطع کنیم. اگر مستقیم وارد خرمشهر می‌شدیم شاید نزدیک به 10 هزار نفر تلفات می‌دادیم؛ در حالی که با رسیدن به اروندرود و قطع ارتباط خرمشهر با عراق کلید پیروزی را به دست آوردیم.

انتهای پیام

captcha