برپایی سمینار «زن در قرآن» در دبی
کد خبر: 3716996
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

برپایی سمینار «زن در قرآن» در دبی

گروه بین‌الملل ـ پنجمین روز از فعالیت‌ها و سمینارهای جایزه بین‌المللی قرآن دبی به برگزاری سمیناری با موضوع «زن در قرآن» اختصاص داشت که عمر عبدالکافی، مبلغ مصری سخنران آن بود.

برگزاری سمینار «زن در قرآن» در امارات

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی quran.gov.ae؛ مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی معمولا همه ساله از اواخر دهه نخست مبارک رمضان آغاز  می‌شود و تا 20 رمضان ادامه دارد، اما در دهه اول ماه رمضان، سمینارهای دینی و قرآنی با حضور مبلغان، پژوهشگران و صاحب‌نظرانی از جهان اسلام ارائه می‌شود.

در همین راستا، پنجمین روز از بخش برنامه‌ها و سمینارهای جایزه بین‌المللی قرآن دبی با تلاوت آیاتی از قرآن توسط یوس احمد جبر، قاری مصری آغاز شد و در ادامه عمر عبدالکافی، مبلغ و پژوهشگر مصری حوزه اعجاز قرآن کریم درباره جایگاه زن در قرآن سخنرانی کرد.

 عمر عبدالکافی در سخنانی با بیان این که خداوند ما را آفرید و اسرار را به ما آموخت، تصریح کرد: ذات حق تعالی است که زوج زن و مرد را آفرید، به‌طوری که واژه زن 1387 بار در قرآن ذکر شده، این در حالی است که واژه زوج 69 بار و ضمایری که به این واژه باز می‌گردد 200 بار در قرآن ذکر شده و این نشانگر جایگاه وجودی این مخلوق دارد.

 وی با بیان این که خارج کردن زنان از پوشش زنانه خود بی‌معنا است، گفت: متحجران زنان را تحقیر می‌کنند، این در حالی است که اعتدال‌گرایان بر این باورند آنها در اموری مساوی با مردان و در اموری متفاوت با آنها هستند.

عبدالکافی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با توجه به فرموده خداوند در قرآن کریم «وليس الذكر كالأنثى: و پسر چون دختر نيست» آیه 36 سوره آل‌عمران، تفاوت‌هایی در ظاهر جسمانی، قدرت بدنی، تعقل، شخصیت و عاطفه میان زن و مرد وجود دارد.

وی همچنین به برخی مادران و زنان بزرگ تاریخ‌ساز اشاره کرده و افزود: نخستین زنی که در قرآن ذکر شده مادر ما حواء و آخرین آنها ام جمیل «حمالة الحطب» (همسر ابوجهل عموی پیامبر(ص)) بوده است.

 عبدالکافی همچنین از ساره، هاجر، آسیه همسر فرعون، همسر عمران، همسر زکریا، مریم، همسران پیامبر(ص) از دیگر زنانی که در قرآن یاد شده، نام برد و افزود: در قرآن عناوین ام موسی، ام عیسی، ام یحیی آورده شده، اما عنوان أم محمد(ص) نیامده است، زیرا با تولد ایشان، همه انسانیت متولد شد.

یادآوری می‌شود؛ بیست و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی امسال با حضور حافظان قرآن از ۱۰۴ کشور جهان برگزار می‌شود. بخش اصلی رقابت‌ها از روز هفتم ماه رمضان در محل اتاق بازرگانی و صنعت دبی شروع می‌شود و تا روز بیستم این ماه ادامه خواهد داشت و محمدرضا زاهدی، نوجوان حافظ کل قرآن، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات شرکت خواهد کرد.  

انتهای پیام

captcha