نگاهی به فعالیت‌های علمی دانشکده طب ایرانی مشهد
کد خبر: 3717025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

نگاهی به فعالیت‌های علمی دانشکده طب ایرانی مشهد

گروه اجتماعی- دانشکده طب ایرانی مشهد پس از راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی طب ایرانی خدمات زیادی را به مخاطبان ارائه کرده است که در این گزارش به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

راه‌اندازی کلنیک‌های تخصصی طب ایرانی و افزایش خدمات در مراکز درمانی

مهدی یوسفی، رئیس دانشکده  طب ایرانی و مکمل‌ مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی درد، زخم، هیپنوتیزم درمانی و بیماری زنان در برنامه‌های سازمان علوم پزشکی گنجانده شده تا این کلینک‌ها به شکل مستقل مستقر شوند و فعالیت کنند.

وی، افزایش پوشش خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی وافزایش تعداد سلامتکده‌ها در سطح شهر را از دیگر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

یوسفی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشکده طب ایرانی، گفت: این دانشکده در سال 89 با مصوبه شورای دانشگاه علوم پزشکی تأسیس شد و در ابتدا سه گروه شامل طب سنتی، گروه آموزشی طب چینی و مکمل و طب داروسازی سنتی - بالینی را مصوب کرد.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد افزود: در دوره اول و دوم پذیرش دانشجو به طور مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت و از دوره سوم به بعد پذیرش دانشجو در مشهد به طور مستقل انجام شد.

وی ادامه داد: تاکنون 60 دانشجو و 17 فارغ التحصیل داشته‌ایم و مابقی در حال تحصیل هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به توسعه خدمات طب ایرانی از زمان تأسیس تاکنون اشاره کرد و متذکر شد: ابتدا درمانگاه طب ایرانی در محل دانشکده مستقر بود و امروز  در بیمارستان‌های قائم، امام رضا(ع) و دو سلامتکده واقع در میدان تختی و میدان جهاد خدمات طب ایرانی را عرضه می‌کند.

وی افزود: بیمارستان‌ها فقط نوبت صبح بیماران را پذیرش می‌کنند ولی سلامتکده‌ها هم شیفت صبح و هم عصر آماده ارائه خدمات هستند و همچنین بیمارستان رضوی یک روز در هفته این خدمات را ارائه می‌دهد.

ارائه خدمات طب سوزنی وطب چینی در بیمارستان امام رضا(ع)

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین از خدمات طب چینی در بیمارستان امام رضا(ع) خبر داد و گفت: خدمات طب چینی هر روز در بیمارستان امام رضا(ع) انجام می‌شود، علاوه براین خدمات طب سوزنی در سلامتکده این بیمارستان و در درمانگاه ولیعصر نیز ارائه می شود.

یوسفی، اعضای هیئت علمی طب ایرانی را 13 نفر عنوان کرد و متذکر شد: 7 نفر از این تعداد در گروه طب ایرانی و 6 نفر در گروه طب چینی هستند که یک نفر از این 7 نفر به شکل پیمانی در فراخوان جذب شده و بقیه به شکل هیئت قانونی یا ضریب کار جذب شده‌اند و در گروه طب چینی نیز 5 نفر عضو هیئت علمی داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وزارت بهداشت اجازه گسترش طب چینی و پذیرش دانشجو را هنوز صادر نکرده است، عنوان کرد: یکی از اهداف ما در سال آینده، گرفتن مجوز قطعی دانشکده از شورای گسترش وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجو در این رشته بوده است.

یوسفی با بیان اینکه اولین گروه پزشکان طب چینی در چین فارغ‌التحصیل شده‌اند، افزود: ما پیگیر گرفتن پذیرش دانشجو در طب سوزنی از طریق وزارت بهداشت هستیم.

تثبیت ساختار اداری و تشکیلاتی طب ایرانی در دانشکده طب ایرانی مشهد

وی، کمک به تشکیل گروه‌های بین‌رشته‌ای دانشکده طب ایرانی، دادن مجوز برگزاری دوره‌های کوتاه مدت طب سوزنی و تثبیت ساختار اداری و تشکیلاتی طب ایرانی را از دیگر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل‌ مشهد به اهداف دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرآیندی ویژه برای انجام طرح‌های کاربردی با رعایت سیاست کلی شورای پزشکی در نظر گرفته شده است، همچنین ارتقای سطح تجهیزات در واحدهای پژوهشی، تعامل بیشتر با مراکز همسوی خارج از دانشکده با نگاه کسب تجربه بیشتر، تبدیل ایده‌ها، به محصول نهایی و جذب منابع مالی از جمله مهم‌ترین اهداف ما در سال گذشته بود.

استفاده از توان و نیروی دانشجویان

وی با اشاره به دیگر اهداف دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: استفاده از توان و نیروی دانشجویان در رابطه با اهداف پژوهشی دانشکده در قالب کمیته‌های فعال دانشجویی،‌ استفاده از امکانات موجود دانشکده در جهت اهداف پژوهشی ازجملهIT و EPO  ارتقا و شاخص‌های کتابخانه دانشکده خصوصا همه منابع علمی، اعم از کتاب و ژورنال و فعال کردن واحد ارتباطات بین‌المللی در رابطه با تعامل بیشتر با مراکز علمی و دانشگاهی به خصوص خارج از کشور به صورت طرح‌های مشترک و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی را از دیگر اهداف  دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بخش‌های دانشکده طب ایرانی اشاره کرد و گفت: این دانشکده شامل یک سنجش اداری و تشکیلاتی، معاونت آموزشی و پژوهشی، آزمایشگاه، کتابخانه و بخشی IT است.

یوسفی تصریح کرد: دانشجویان دوره طب ایرانی حداقل سه سال و حداکثر تا 6 سال دوره می‌ببیند و پذیرش دانشجو فقط از بین پزشکان عمومی و در قالب MP-Phd صورت می‌گیرد که دانشجویان سال‌ آخر پزشکی بدون آزمون وارد این رشته شدند، دانشجویان دوران انترن رشته‌های داخلی، جراحی، اطفال و زنان مستقیم وارد دوره PHP دوره سنتی می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مشهد، فارغ التحصیلان رشته طب ایرانی را 19 الی 20 نفر خواند و عنوان کرد: برای پذیرش دانشجو طب ایرانی به تمام دانشکده‌های استان مکاتبه کرده‌ایم.

محصولات دانشکده علوم پزشکی مشهد

وی به محصولات و تولیدات دانشکده طب ایرانی اشاره کرد و گفت: شیاف فینوواژکس‌ و پماد الیویاپسین از مهم‌ترین محصولات دانشکده است که توسط اساتید و دانشجویان ارائه شده است.

کاهش 28 درصدی طرح‌های پژوهشی دانشکده طب سنتی علوم پزشکی مشهد

یوسفی، از کاهش 28 درصدی طرح‌های پژوهشی در این دانشکده خبر داد و تصریح کرد: نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش در طرح‌های پژوهشی داشته‌ایم و این به دلیل جوان بودن اعضای هیئت علمی دانشکده است که بودجه‌ کمی به آنان تعلق می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: 23 طرح در سال 96 مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و سه طرح نیمه تمام در این سال پایان یافته است.

 وی افزود: در سال گذشته، 11 مقاله توسط دانشجویان به چاپ رسیده، 8 کتاب ترجمه و تالیف شده و 23 کنگره  و همایش برگزار شده است.

 انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
طاهره ملک آرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۲:۰۸
0
0
بسیار عالی . امیدواریم دانشکده طب سنتی هر چه بیشتر بسط یابد
captcha