تشریح آیه 112 سوره هود در جامعة الزهرا(س)
کد خبر: 3717036
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

تشریح آیه 112 سوره هود در جامعة الزهرا(س)

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) به تبیین و تشریح آیه 112 سوره هود پرداخت.

تشریح آیه 112 سوره هود در جامعه الزهرا(س) قم

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی‌مقدم، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در چهارمین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره) روز گذشته، اول خرداد‌ماه برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی فرمودند «سوره هود مرا پیر کرد برای یک آیه که «پس استقامت کن همان‌گونه که فرمان یافته‌ای و همچنین کسانی که با تو ایمان آورده‌اند(باید استقامت کنند) و طغیان نکنید که خداوند آنچه را انجام می‌دهید، می‌بیند».

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: با وجود این که پیامبر گرامی اسلام(ص) نستوه و خستگی‌ناپذیر بودند و به بیان حضرت امیر المؤمنین(ع)، وقتی جنگ بالا می‌گرفت، همه در پناه رسول خدا(ص) بودند؛ اما آن حضرت می‌فرمایند که سوره هود مرا پیر کرد.

حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم با اشاره به بندهای آیه 112 سوره هود، به بند اول آن «فَاسْتَقِمْ» اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه‌های قبلی سوره هود، زحمات و شکنجه‌ها و آسیب‌های زیادی را که پیامبران الهی تحمل کردند، به پیامبر گرامی اسلام(ص) گوشزد می‌کند و می‌فرماید «همه انبیای الهی مقاومت کردند و هیچ‌یک از زیر مسئولیت شانه خالی نکردند؛ پس تو باید بیشتر استقامت کنی».

وی به ماجراها و سختی‌های زندگی حضرت ابراهیم(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت یوسف(ع) و دیگر انبیای الهی اشاره کرد و افزود: در سختی‌های زندگی، عده‌ای از مسیر باز می‌مانند، چون اهل استقامت نیستند، اما این آیه، انسان‌ها را به استقامت در برابر سختی‌ها فرا می‌خواند.

استاد جامعه‌الزهرا(س) یادآور شد: گاهی انسان از استقامت لذت می‌برد، مانند زورآزمایی‌ها، اما خداوند می‌فرماید «کَما أُمِرْتَ»؛ یعنی آن‌چنان که ما می‌گوییم استقامت کن؛ همانند امام علی(ع) که 25 سال استقامت کردند و پیامبر گرامی اسلام(ص) که اهل استقامت بودند.

ایمانی‌مقدم با اشاره به بند «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) اولین مخلوق جهان هستی است و به بیان دیگر عقل کل و کل عقل هستند که افرادی چون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و غیره تربیت کردند.

وی به فراز «وَ لا تَطْغَوْا» اشاره و اظهار کرد: بهترین عمل در فقه اسلام، نماز است؛ اما گاهی محدود می‌شود و در برخی مواقع مانند دادن حق‌الناس، پاسخ به درخواست مادر پیر و غیره می‌توان نماز را شکست.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: همه آیات قرآن کریم نهیب است که بستگی به این دارد ما چگونه در پیشگاه مقدس قرآن کریم این نهیب‌ها را دریافت کنیم.

ایمانی‌مقدم به نهیبی که امام حسین(ع) در واقعه عاشورا به عمر سعد و حرّ بن یزید ریاحی زد، اشاره کرد و افزود: عمر سعد نهیب امام حسین(ع) را دریافت نکرد و خسر الدنیا و الاخره شد، اما حرّ بن یزید این نهیب را دریافت کرد و از یاران با وفای آن حضرت در نهضت عاشورا شد.
رضا امینی
انتهای پیام

captcha