نگاه به جنگ در باغ موزه دزفول صرفا نوستالژیک نیست/در جنگ متوقف نشدیم
کد خبر: 3717074
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
گزارشی از باغ موزه دفاع مقدس دزفول/

نگاه به جنگ در باغ موزه دزفول صرفا نوستالژیک نیست/در جنگ متوقف نشدیم

گروه فرهنگی ـ مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول گفت: در بعضی آثار هنری باغ موزه دفاع نقدس دزفول، نگاه به آینده وجود دارد که نشان می‌دهد ما در جنگ متوقف نشدیم و از دستاوردهای دفاع مقدس برای ساخت آینده‌ای بزرگ برای ایران اسلامی استفاده می کنیم و صرفاً نگاه به دفاع مقدس یک نگاه نوستالژیک نبوده بلکه نگاه به آینده است.

نگاه به جنگ در باغ موزه دزفول صرفا نوستالژیک نیست/در جنگ متوقف نشدیم

به گزارش ایکنا از خوزستان، شهرستان دزفول، در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم بعثی عراق قرار گرفت تا آنجا که آن را با نام شهر موشک‌ها نیز یاد کرده‌اند. مردم این شهرستان با وجود موشکباران شدید سالهای جنگ مقاومت کردند و شهر را تخلیه نکردند. 

چهارم خرداد در تقویم رسمی کشور به روز مقاومت و پایداری نامگذاری و دزفول شهر نمونه مقاومت معرفی شد. امروز بخش هایی از این مقاومت و حماسه مردم دزفول را می‌توان در باغ موزه دفاع مقدس این شهرستان جست و جو کرد.

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا با مدیر باغ موزه دفاع مقدس دزفول درباره آخرین اخبار از تجهیز این باغ موزه و بخش‌های مختلف آن است. 

سرهنگ بهزاد جولایی، مدیر باغ موزه دفاع مقدس شهرستان دزفول، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دزفول احداث شد. علت اینکه دزفول به عنوان محل احداث این موزه انتخاب شد، این است که دزفول در سال 66 شهر مقاومت و پایداری نام گرفت. در دوران دفاع مقدس مردم شهر را تخلیه نکردند و با مقاومتی که از خود نشان دادند شهرشان شهر نمونه مقاومت شد.

وی اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری: یکی از گنجینه‌های دفاع مقدس، رمز و رازی است که در مقاومت مردمی دزفول است که باید نهادینه شود و در گنجینه تاریخ انقلاب ثبت شود. به لحاظ این ضرورت دارد هر چیزی را که بخواهیم نهادینه کنیم از یک سو در دانشگاه‌ها آن را تدریس کنیم و از طرفی در مراکز، موزه‌ها، این مقاومت را به وسیله آثار فرهنگی و هنری به نسل بعدی انتقال دهیم.

نگاه به جنگ در باغ موزه دزفول صرفا نوستالژیک نیست/در جنگ متوقف نشدیم

سرهنگ جولایی با اشاره به باغ موزه دفاع مقدس دزفول ادامه داد: این موزه دارای حدود 60 اثر هنری است که سیری از تاریخ مدنیت دزفول را نشان می‌دهد و به شخصیت‌های برجسته شهرستان مثل شیخ انصاری تا موقعی که گروهی به نام منصورون علیه رژیم شاهنشاهی مبارزه می‌کنند و انقلاب به پیروزی می‌رسد، نشان می‌دهد.

 مدیر باغ موزه دفاع مقدس شهرستان دزفول افزود: نقش روحانیت، وحدت و همدلی مردم، پشتیبانی مردم از نیروهای مسلح، و نقش آنها در حمایت از مسئولان مملکتی، تبعیت از ولایت و… که همه اینها از علل و عوامل پیروزی یک ملت هستند، سوژه‌های موزه هستند و هر کدام به یک نوع با یک اثر هنری خود را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در موزه یک سری کارهای هنری، آثار حجمی هستند، یک سری آثار گرافیکی، آثار اینفوگرافیک، یک سری تابلوهای آبرنگ و نقاشی خط و یک سری پوسترهای اَسنادی هستند. یک سری نیز آثار مفهومی هستند، مثل نقاشی های قهوه‌خانه‌ای تلفیقی از عاشورا و دفاع مقدس که نشان می‌دهد ریشه مقاومت در عاشوراست.

ایجاد 62 اثر هنری در موزه مسقف دفاع مقدس دزفول

سرهنگ جولایی اظهار کرد: بناست 62 اثر هنری در موزه مسقف که در دو طبقه است ایجاد شود. از این تعداد 50 اثر آماده و نصب شده‌اند، منتظریم بقیه آثار تا هفته دفاع مقدس تکمیل شوند. الان موزه مورد بازدید مردم، دانش‌آموزان، دانشجویان، مساجد، کاروان‌های راهیان نور قرار گرفته است.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول گفو: یک بخشی از آثار هنری موزه به جوانان و نوجوانان دزفولی در دوران مقاومت اشاره دارد. اینکه بازی‌های کودکانه دزفول در دوران مقاومت چه‌طور بود؟ نگاه به آینده در بعضی آثار هست که نشان می‌دهد ما در جنگ متوقف نشدیم و از دستاوردهای دفاع مقدس برای ساخت آینده‌ای بزرگ برای ایران اسلامی استفاده می کنیم و صرفاً نگاه به دفاع مقدس یک نگاه نوستالژیک نبوده بلکه نگاه به آینده است.

فعالیت کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با 11 هزار جلد کتاب

مدیر باغ موزه دفاع مقدس دزفول گفت: در این مجموعه یک کتابخانه تخصصی راجع به جنگ و دفاع مقدس با حدود 11 هزار جلد و 6500 عنوان کتاب وجود دارد و معمولاً مورد استقبال همه اقشار قرار می‌گیرد. حقوق جنگ، ادبیات جنگ، شعرهای آئینی، جامعه‌شناسی جنگ، روانشناسی جنگ، آمار شهدا و جانبازان کشور و دزفول، معرفی نیروی هوایی ارتش، نیروی زمینی ارتش، پایگاه چهارم شکاری دزفول، عملکرد لشکر 7 حضرت ولیعصر خوزستان و تیپ 7 دزفول از موضوعات کتاب هاست، کتاب‌های اسنادی داریم که مورد توجه پژوهشگران است. کتاب هایی درباره معماری دفاع مقدس و روزنامه‌ها و مجلات مختلف که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی منتشر شده‌اند در این کتابخانه جمع‌آوری شده است.

نگاه به جنگ در باغ موزه دزفول صرفا نوستالژیک نیست/در جنگ متوقف نشدیم

سرهنگ جولایی ادامه داد: در مرکز فرهنگی یک گروهی به نام کارگروه روایتگران شهدا زیر نظر مرکز به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند و زندگینامه شهدا را ثبت و ضبط می‌کنند. تاکنون 7 یا 8 جلد نیز از آثار آنان به چاپ رسیده است و آخرین اثر این گروه در فروردین امسال با موضوع شهید کیانی تحت عنوان «جوانمرد قصاب» منتشر شد.

جمع آوری و ثبت 40 هزار سند دفاع مقدس

وی افزود: کارگروه دیگری به نام «تحقیقات و پژوهش» داریم که در آن اسناد مختلف در خصوص مقاومت مردم جمع آوری شده است. امسال در فروردین توانستیم چهل‌هزار سند را جمع‌آوری و به ثبت برسانیم. یک بخش سمعی و بصری نیز داریم که آثار صوتی، تصویری و مستندهایی که از دوران دفاع مقدس باقی مانده در آن نگهداری می‌شود. حدود 200 ساعت فیلم و تصویر از مقاومت مردم، موشک‌باران، فعالیت‌های مردمی و رزمندگان در آن نگهداری می‌شود. خیلی از مستندسازها و صدا و سیما از این آرشیو بهره‌مند می‌شوند و بر اساس این فیلم‌ها چندین فیلم کوتاه نیز ساخته شده است.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس گفت: در این مرکز سالن اجتماعاتی با ظرفیت 250 نفر وجود دارد که به نام سردار شهید احمد سوداگر که بنیان‌گذار پژوهشگاه معارف دفاع مقدس در تهران بوده نامیده شده است. ایشان نقش فعالی در معرفی گنجینه‌های دفاع مقدس از طریق نهادینه کردن دو واحد درسی در دانشگاه داشت. در حال حاضر ده استاد داریم که دو واحد علوم و معارف دفاع مقدس را در دانشگاه‌های دزفول، اندیمشک، شوش و ایذه تدریس می‌کنند. این واحد اختیاری است و دانشجویان از آن استقبال خوبی کردند.

سرهنگ جولایی خاطر نشان کرد: باغ موزه مرکز فرهنگی دفاع مقدس، یک و نیم هکتار است که در آن ادوات نظامی، موشک‌ها و تجهیزاتی که جهادسازندگی با آنها در دفاع مقدس از رزمندگان پشتیبانی کرده است، توپ‌ها، تانک‌ها، ادوات نظامی، قرار داده شده است. از همه مهم تر ما در وسط باغ موزه یادمان هشت شهید گمنام دفاع مقدس را داریم که مانند خورشید در میان باغ موزه می‌درخشند.

احداث موزه زیرزمینی مقاومت

سرهنگ جولایی با اشاره به احداث یک موزه زیرزمینی گفت: نام این موزه، موزه مقاومت است که فاز سوم مرکز است و در حال طراحی و بررسی وضعیت تجهیز محتوای آن هستیم. اگر تا هفته دفاع مقدس سازه های باغ موزه تکمیل شوند از مهرماه به بعد تجهیز محتوایی و کارهای معماری موزه مقاومت مردم دزفول پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: دزفول که از معدود شهرستان‌هایی است که یک تیپ عملیاتی در آن تشکیل شد و هفت گردان از مردم دزفول تحت عنوان 7 مقاومت در عملیات فتح المبین شرکت کردند و این تیپ در عملیات بعدی نام تیپ 97 ولیعصر را به خود گرفت و در ادامه در عملیات والفجر مقدماتی تبدیل به یک لشکر با نام لشکر 7 حضرت ولیعصر(عج)  شد که کل مردم خوزستان و لرستان در آن گردان داشتند و به مبارزه با صدامیان می‌پرداختند.

مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول افزود: با توجه به اینکه دزفول مورد اصابت 176 موشک‌ دشمن قرار گرفت، مدل‌هایی از این موشک‌ها را در محوطه قرار دادیم و ضمن آن دستاوردهای خلاقیت جوانان ایران اسلامی تحت عنوان موشک شهاب 3 در دوازده متر و موشک سجیل 18 متر در محوطه نمایشگاه جانمایی شدند.

از شهرداری دزفول گله مند هستیم

سرهنگ جولایی در پایان سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره یادمان شهدا گفت: با توجه به اینکه در سال 94 آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد متولی ساخت یادمان‌های شهدا در شهرستان ها باید شهرداری های همان شهر و شورای شهر و ‌فرمانداری ها باشند و نگهدای آنها با بنیاد حفظ آثار است، ما نیز قراردادی با شهرداری دزفول منعقد کردیم و نقشه‌هایی که بنیاد آماده کرده بود، تحویل شهرداری داده شد. بر اساس آن ساخت و ساز یادمان شروع شد، شهرداری الان به یک کمبود اعتبار برخورد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هشتاد درصد یادمان به اتمام رسیده است و نماکاری قسمت بالای آن باقی مانده است. مرتباً با شهرداری مکاتبه کردیم چون 97 درصد محوطه باغ موزه به اتمام رسیده است. منتظریم شهرداری همت کند و اعتبار لازم را به پیمانکار بدهد تا در عرض دو هفته کاری یادمان شهدای گمنام پایان یابد. اما همه اینها منوط به این است که شهردار هزینه پیمانکار را پرداخت کند. ما به عنوان بنیاد حفظ آثار در این زمینه از شهرداری گله‌مند هستیم وکه متاسفانه اهتمام جدی به این قضیه ندارند. 

گزارش تصویری باغ موزه دفاع مقدس دزفول را اینجا ببینید.

 انتهای پیام

captcha