ایمان انسان با طمع زائل می‌شود/ خوف و رجاء؛ دو بال ایمان
کد خبر: 3717133
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
عضو خبرگان رهبری:

ایمان انسان با طمع زائل می‌شود/ خوف و رجاء؛ دو بال ایمان

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم تاکید کرد: خوف از عذاب و امید به رحمت الهی دو بال ایمان هستند و خداوند این دو حالت را برای مومنان با هم می‌پسندد.

طمع ایمان انسان را زائل می‌کند/ خوف و رجاء؛ دو بال ایمان

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دوم خرداد قبل از جلسه ترتیل حرم حضرت معصومه(س) با ارائه مباحث تفسیری بخش‌هایی از جزء هفتم قرآن گفت: خوف از عذاب و امید به رحمت الهی دو بال ایمان هستند و خداوند این دو حالت را برای مومنان با هم می‌پسندد.

وی افزود: در روایت بیان شده که از خدا طوری خوف داشته باش که اگر اعمال نیک جن و انس را به محضر او ببری شاید مقبول نشود و برعکس اگر گناهان جن و انس را بردی امید بخشش داشته باش؛ بنابراین در قلب مومن دو نور خوف و رجاء وجود دارد و هیچکدام از دیگری سنگین‌تر نیست.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: طبق آیه دوم انعام، دو اجل داریم؛ اجل مسمی که جلو نمی‌افتد و تاخیر ندارد، اما اجل معلق منوط به رفتارهای انسان است که کارهایی مانند قطع رحم و ظلم به دیگران سبب جلوافتادن اجل است و صله رحم و زکات و دعا باعث طولانی‌تر شدن عمر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معاد جلوه‌ای از رحمت الهی است، اظهار کرد: معاد مسیر تکامل انسان است تا انسان مشمول رحمت خاصه قرار بگیرد.

وی افزود: پیامبر هم نگران عذاب الهی بودند؛ ایشان فرمودند که هیچ یک از مردم به واسطه عملشان وارد بهشت نمی‌شوند و حتی من هم؛ مگر آنکه رحمت وفضل الهی شامل حال من شود؛ البته پیامبر به واسطه مسئولیت بزرگ نگرانیشان هم متناسب با این مسئولیت بیشتر است.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: در روایت بیان شده که ایمان در قلب برخی از مردم مستقر است، ولی برخی امانتدار ایمان هستند، ولی ایمان از آنان گرفته می‌شود.

وی افزود: در روایتی در مورد ثبات ایمان آمده است که ورع باعث این کار می‌شود و آنچه ایمان را از بین می‌برد طمع است.

انتهای پیام

captcha