فتح خرمشهر، صحنه جنگ را به نفع ایران تغییر داد
کد خبر: 3717212
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

فتح خرمشهر، صحنه جنگ را به نفع ایران تغییر داد

گروه اجتماعی- نماینده ولی‌‎فقیه در لشکر 8 نجف گفت: آزادسازی خرمشهر در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس سبب شد تا صحنه جنگ به نفع ایران تغییر پیدا کند.

 فتح خرمشهر، صحنه جنگ را به نفع ایران تغییر داد

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان، در رابطه با تاثیر آزادسازی خرمشهر در جریان دفاع مقدس، اظهار کرد: سوم خرداد، سالروز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، از جمله روزهای به یاد ماندنی دوران دفاع مقدس است. گاهی تصور می‌کنم که در تاریخ ایران، کمتر روزی به عظمت سوم خرداد وجود دارد، زیرا در این روز علمیاتی بزرگ توسط رزمندگان اسلام انجام شد و به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: خرمشهر که ماه‌ها در اشغال نیروهای عراقی بود، در این روز آزاد شد و به میهن بازگشت. خرمشهر، شهری مهم و سوق‌الجیشی با بندری عظیم و امکانات فراوان است و اگر عراق می‌توانست برای همیشه آن را تصرف کند، قادر بود تقریبا بر منطقه خوزستان تسلط پیدا کند و لذا در همان روزهای آغازین جنگ برای اشغال این شهر اقدام کردند.
نماینده ولی‌‎فقیه در لشکر 8 نجف افزود: مردم مظلوم خرمشهر به مدت 34 روز در مقابل هجوم دشمن پایداری کردند و در نهایت به خاطر حمله سنگینی که انجام شد و برخی ناهماهنگی‌ها و خیانت‌های داخل کشور توسط بنی‌صدر، این شهر سقوط کرد. پس از آن عراق به گونه‌ای این شهر را تجهیز کرده بود که حتی یک درصد هم تصور نمی‌کردند این شهر دوباره بتواند به ایران بازگردد، تا جایی که صدام گفته بود اگر ایرانیان بتوانند خرمشهر را پس بگیرند، کلید بصره را به آنان خواهد داد.
طالب‌پور با بیان اینکه طراحی خوب فرماندهان ارتش و سپاه و وحدت میان نیروهای نظامی از عوامل تاثیرگذار در این فتح بزرگ بود، تصریح کرد: عملیات فتح‌المبین که قبل از عملیات بیت‌المقدس انجام شد و پیروزی شگفت‌انگیز آن باعث شد ماشین جنگی عراق  ضعیف شود، اما با وجود موانع فراوان در شهر خرمشهر،  به تعبیر حضرت امام، خداوند کمک کرد و رزمندگان اسلام خرمشهر را آزاد کردند.

فتح خرمشهر برای صدام و حامیان او غیرقابل باور بود

وی گفت: فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام به‌قدری برای صدام و حامیان او غیر قابل باور بود که تا سه روز پس از آزادی خرمشهر، خبر آن را منتشر نکردند، زیرا فکر می‌کردند که مجددا می‌توانند شهر را برگردانند که البته موفق به انجام این کار نشدند.
طالب‌پور در رابطه با پیامدهای آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: پس از عملیات فتح‌المبین و به دنبال آن عملیات بیت‌المقدس، صحنه جنگ دچار تحولی جدی شد؛ زیرا قبل از این دو عملیات ما بیشتر حالت عقب‌نشینی و پدافند داشتیم و پیروزی‌ها بیشتر برای ارتش عراق بود و با وجود خیانت‌های بنی صدر که شعار «زمین می‌دهیم و زمان می‌گیریم» سرمی‌داد، در مجموع ما در حالت ضعف قرار داشتیم.
وی ادامه داد: پس از انجام این دو عملیات، ورق به نفع ایران برگشت و پیروزی‌های ما شروع شد و با قدرت پیش رفتیم. از طرف دیگر، تا قبل از آزادی خرمشهر، بسیاری از کارشناسان رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگر ابرقدرت‌ها این شهر را به گونه‌ای تجهیز کرده بودند که آزادسازی آن امری غیر ممکن به نظر می‌رسید، ولی ما این پیروزی را به دست آوردیم و به این باور رسیدیم که قدرت پوشالی دشمنان اسلام و انقلاب شکستنی است.
نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف تصریح کرد: هماهنگی و همکاری گسترده میان نیروهای نظامی، مردم و در راس همه اینها رهبری حضرت امام (ره) در این عرصه خودش را بنشان داد و حاوی این پیام مهم بود که اگر همه با هم باشیم، از دشمن ترس و واهمه‌ای نداشته و مطابق آیه شریفه 7 سوره محمد که بیان می‌کند: « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ؛ اگر خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری می‌کند»، بر خدا توکل کنیم، می‌توان پیروزی‌ها و شگفتی‌های بزرگی را رقم زد.
وی در پایان گفت: امروزه در دنیا و در دانشگاه‌های نظامی، این عملیات به عنوان مدلی مهم مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفته شده و به عنوان الگو برای عملیات‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام 

captcha