ورودی‌های مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث منتظر هیئت علمی شدن نباشند
کد خبر: 3717224
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

ورودی‌های مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث منتظر هیئت علمی شدن نباشند

گروه دانشگاه ــ مهدی اسماعیلی صدرآبادی با اشاره به این که تعداد جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها رو به افول است بیان کرد: دانشجویانی که وارد مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث می‌شوند بیش از این که به فکر هیئت علمی شدن باشند باید برای کار تدابیر دیگری را بیندیشند.

ورودی‌های مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث منتظر هیئت علمی شدن نباشند

مهدی اسماعیلی صدرآبادی، مدیر اداره پژوهش مرکز فعالیت‌های قرآنی، که به عنوان مشاور نیز در رشته علوم قرآن و حدیث فعالیت دارد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحات در زمینه وضعیت اشتغال در این رشته به ویژه مشغول کار شدن در کسوت هیئت علمی دانشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: برخی از من گلایه می‌کنند که با ارائه این توضیحات بسیاری از دانشجویان را از تحصیل ناامید می‌کنم، اما این طور نیست و طبعا به عنوان یک مشاور باید به همه افراد امید بدهم.

وی در ادامه افزود: حتی برخی به شوخی می‌گویند که شما با این اوصاف، چند وقت دیگر مجبور هستید که گروه‌های مشاوره که در شبکه‌های اجتماعی دارید یا نیز تعطیل کنید، اما به همه داوطلبان می‌گویم که یک رسالت سنگین روی دوش خود احساس می‌کنم. من در این سال‌ها با یک پدیده رایج مواجه بوده‌ام و ملاحظه کرده‌ام که عمده افرادی که وارد فضای دکتری شدند هدف آن‌ها عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده است.

اسماعیلی تصریح کرد: رسالت بنده با به وجود آمدن چنین شرایطی این است که تلنگری را ایجاد کنم، بنده با تحصیل در مقطع دکتری، با باسواد شدن جامعه یا با رشد علمی و بالا رفتن سطح سواد و فرهنگ جامعه و ... هیچ مشکلی ندارم، اما حرف بنده این است که شما اگر بخواهید در یک محله یک مغازه را ایجاد کنید یا یک شغل را به وجود آورید و اهل فن بگویند که درصد موفقیت شما ۳ از ۱۰۰ است، شما چه تصمیمی می‌گیرید؟

وی در ادامه افزود: هدف اصلی بنده این است که بگویم، اگه با دید جذب هیئت علمی، وارد مقطع دکتری می‌شوید، احتمال هیئت علمی شدن شما در سال ۹۷ تنها ۳ درصد است و مطمئنا این رقم در دو سه سال آینده پایین‌تر خواهد آمد. با این اوصاف پیشنهاد بنده این است که باید وارد مقطع دکتری شد، اما قطعا باید به کار‌های دیگری غیر از هیئت علمی شدن در دانشگاه‌ها اندیشید و فکر دیگری را به کار بست.

اسماعیلی در ادامه به ارائه آمار در این زمینه پرداخت و گفت: آمار کنکور سال ۹۷ در مقطع کارشناسی، نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد از داوطلبان در رشته علوم انسانی شرکت کرده‌اند، این در حالی است که تنها درصد کمی از این آمار متعلق به رشته علوم قرآن و حدیث خواهد بود و با توجه به این آمار، قطعا چند گروه علوم قرآنی تعطیل می‌شوند و تعدادی از اعضای هیئت علمی نیز از کار بیکار خواهند شد و اساسا این سؤال شکل می‌گیرد که در سال ۱۴۰۱ آیا به جذب هیئت علمی نیاز هست یا خیر؟ و دیگر این که دکتری‌های ورودی ۱۳۹۷ در سال ۱۴۰۱ چه شغلی خواهند داشت؟

وی بیان کرد: در سال ۹۷ از بین ۲۳۴۴۵۴ داوطلب تنها ۱۱ درصد آن‌ها پذیرش نهایی می‌شوند و این در حالی است که فراوانی متقاضیان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها در سال ۹۷ از میان ۱۰۹۹۱ متقاضی تنها ۷ درصد خواهد بود، طبق آمار تعداد ورودی‌های دکتری سال ۹۷ تعداد ۲۵۰۰۰ نفر خواهد بود، البته بدون در نظر گرفتن کاهش میزان داوطلب کنکور کارشناسی در سال ۹۷، که از این تعداد تنها ۳ درصد جذب هیئت علمی خواهند شد.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: فاجعه قرن اینجا است که صرف نظر از معضل کاهش دانشجو در سال ۱۳۹۷، تنها سه درصد ورودی‌های کنکور دکتری ۹۷ و تنها چهاردهم درصد از داوطلبان کنکور دکتری امسال به صورت هیئت علمی جذب خواهند شد.

انتهای پیام
captcha