کمبود اعتبارات و نبض کند موسسات قرآنی/ تشکیل مجمع خیرین قرآنی راهی برای کاهش دردهای اعتباری
کد خبر: 3717241
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
طی نشستی در ایکنا بررسی شد؛

کمبود اعتبارات و نبض کند موسسات قرآنی/ تشکیل مجمع خیرین قرآنی راهی برای کاهش دردهای اعتباری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ موسسات قرآنی گاه مشکلاتی دارند که رسالت اصلی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد و شاید تنها راه حل این مشکلات تشکیل مجمع خیرین قرآنی باشد تا شاید کمی از دردهای این موسسات کاهش یابد‌.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، موسسات قرآنی مرکز ثقل آموزش قرآن و در واقع صدای رسای قرآن در جامعه هستند. اما گاهی این موسسات مشکلاتی دارند که باید به آنان رسیدگی کرد. ایکنا در نشستی با حضور فعالان قرآنی مشکلات پیش روی موسسات قرآنی را بررسی کرده است که مشروح آن را با هم مرور می کنیم.

نبض کند موسسات قرآنی در کمبود اعتبارات/ تشکیل مجمع خیرین قرآنی راهی برای کاهش دردهای موسسات قرآن
مکان مهم ترین مشکل موسسات قرآنی
خدیجه عباسی، مدیر موسسه قرآنی نور ایمان خراسان در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر اجاره بها و مشکل مکان از مشکلات عمده موسسات قرآنی است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های موسسات قرآنی زیاد است اما زمانی که بودجه محدود است نمی‌توان برای تشویق قرآن آموزان کاری انجام داد، افزود: مربیان قرآنی در زمینه کار در حوزه قرآن حقوق کمی دریافت می‌کنند اما لازم است برای تامین معیشت آنان حقوقی برای آن‌ها در نظر گرفت.
مدیر موسسه قرآنی نور ایمان خراسان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم مجمع خیرینی برای موسسات قرآنی تشکیل شود تا حداقل مشکل مکان موسسات که تبدیل به مشکلی بزرگ شده  است؛ حل شود.
عباسی ادامه داد: اگر مجمع خیرین تشکیل شود بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های موسسات قرآنی مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه موسسه قرآنی باید یک مکان ثابت داشته باشد، تصریح کرد: این درست نیست موسسه‌ای که برای قرآن و در راستای نشر مفاهیم کلام الهی تلاش می‌کند از مشکلی به نام اجاره بها رنج ببرد.
مدیر موسسه قرآنی نور ایمان خراسان با بیان اینکه موسسات قرآنی باید از مالیات معاف شوند، اظهار کرد: در فعالیت قرآنی به خصوص در حوزه کودکان و نوجوانان اگر تشویقی نباشد کودکان و نوجوانان به قرآن جذب نمی‌شوند اما این تشویق نیاز به بودجه کافی دارد.
عباسی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه قرآنی فعالیت اساسی کم انجام می‌شود، افزود: نباید بگذاریم قرآن مهجور شود و باید خیرین دست به دست یکدیگر داده برای نشر مفاهیم قرآن تلاش کنند.
نشاط قرآنی راهی برای نشر بهتر نفاهیم قرآن
وی با اشاره به ضرورت نشاط موسسات قرآنی، تصریح کرد: اگر شادی و نشاط قرآنی بر موسسات حاکم نباشد افراد به سمت قرآن جذب نمی‌شوند و باید برای تشویق افراد به ویژه جوانان برای حرکت در این مسیر نشاط موسسات قرآنی را حفظ کرد.
مدیر موسسه قرآنی نور ایمان خراسان خاطرنشان کرد: اگر جوانان به سمت آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) بروند از بسیاری از آسیب‌ها در جامعه جلوگیری خواهد شد.

نبض کند موسسات قرآنی در کمبود اعتبارات/ تشکیل مجمع خیرین قرآنی راهی برای کاهش دردهای موسسات قرآن
همراهی مربیان قرآنی یک موسسه برای آموزش بهتر قرآن
مهدی کشتگر، نماینده موسسه تسنیم ذکر بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: موسسه تسنیم ذکر بیرجند از سال ۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: در این موسسه سعی کردیم که خود را متکی به بودجه ادارات و نهادها نکرده و خود متقبل هزینه‌ها شویم.
نماینده موسسه تسنیم ذکر بیرجند با بیان اینکه در این موسسه از افراد شهریه زیادی برای کلاس‌ها نمی‌گیریم و مربیان نیز بدون دریافت هیچ گونه حق الزحمه‌ای فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این موسسه شورای مرکزی از مربیان و مدیر تشکیل داده و هر ماه هر فردی در شورا مبلغی را برای هزینه‌های موسسه پرداخت می‌کند.
کشتگر ادامه داد: طرح‌های خوبی در این موسسه در حال اجرا است که یکی از این طرح‌ها طرح ۱۲۰ ختم گروهی است که ابداعی موسسه است.
وی افزود: در این طرح در مدت چهار ماه این تعداد ختم انجام می‌شود و پس از این مدت اختتیامیه این طرح را همراه با هدایایی برگزار می‌کنیم.
نماینده موسسه تسنیم ذکر بیرجند بیان کرد: در این موسسه والدین را نیز همراه فرزندان درگیر آموزش قرآن کرده‌ایم و گاهی والدین همراه فرزندان در کلاس حاضر می‌شوند.
کشتگر با اشاره به اینکه همچنین برای کودکانی که بی بضاعت هستند در ایام نزدیک به عید نوروز لباس تهیه می‌کنیم، تصریح کرد: کودکان قرآن آموز را هرساله به اردو می‌بریم و یکی از فعالیت‌های ابداعی ما دیدار قرآن آموزان با مراجع تقلید در شهر قم است.
وی ادامه داد: مهم ترین مشکل حال حاضر موسسه ما مشکل مکان و ساختمان است و در محل استیجاری مستقر هستیم.
نماینده موسسه تسنیم ذکر بیرجند با اشاره به فعالیت‌های ماه مبارک رمضان این موسسه، اظهار کرد: محفل جزء خوانی قرآن در پارک شعبانیه، تفسیر تلفیقی قرآن و نهج‌البلاغه، استفاده از گروه‌های تواشیح و جنگ قرآنی برنامه‌های ماه مبارک رمضان این موسسه است.
دست به دست یکدیگر برای حل مشکلات آموزش قرآن
کشتگر بیان کرد: با وجود امکانات کم گروه تواشیح این موسسه توانست سال گذشته مقام نخست استان را کسب کند و همچنین در مسابقات اوقاف و امور خیریه و حفظ دانشجویلن نیز نفرات برتری داشتیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم همه دست به دست یکدیگر داده و هر فردی در حد توان خود قرآن را از حالت انزوا درآورده و غبارهای چهره قرآن را بزداید.
کمبود بودجه؛ درد مشترک موسسات قرآنی
محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز در این نشست بیان کرد: موسسات قرآنی بودجه‌ای ندارند و در سال ۹۷بودجه‌ای به اتحادیه داده نشده است.
وی افزود: اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی اعتبارات اجرایی سال۹۶ را که حدود ۷۰ میلیون تومان است به حساب اتحادیه تشکل‌های قرآنی واریز کرده است که به موسسات قرآنی که مجری طزح‌های قرآنی سال ۹۶ بوده‌اند داده شود اما مقدار این بودجه کم است.
وی ادامه داد: از سویی دیگر والدین شاید برای کلاس انگلیسی فرزند خود هزینه‌های زیادی کنند اما اعتقاد بر این است که کلاس قرآنی باید رایگان باشد.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: درآمدهای موسسات قرآنی ناچیز است و از سویی دیگر حمایت نمی‌شوند و این باعث می‌شود که موسسات تحت فشار قرار گیرند.
الهی ادامه داد: قطعا فضاهای موسسات قرآنی به دلیل کسری بودجه فضای مناسبی از نظر اصول زیباسازی و کلاس داری نیست.
وی اظهار کرد: جامعه نیاز به شادی دارد و موسسات قرآنی نیز از این امر مستثنی نیست و لذا باید فضای بانشاطی بر این موسسات حاکم باشد که نیاز به بودجه کافی دارد.

نبض کند موسسات قرآنی در کمبود اعتبارات/ تشکیل مجمع خیرین قرآنی راهی برای کاهش دردهای موسسات قرآن
وی ادامه داد: برنامه ریزی‌های قرآنی شامل برنامه ریزی آموزشی و جذب مربی قرآن نیاز به بودجه دارد که متاسفانه تامین نمی‌شود.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این زمان دو راهکار داریم که یکی افزایش اعتبارات دولتی برای موسسات قرآنی است و دیگری فرهنگ سازی این امر است که مردم برای قرآن و دین هزینه کنند.
الهی با بیان اینکه لازم است خیرین به میدتن بیایند و مشکلات موسسات یرآنی را برطرف کنند، تصریح کرد: در حوزه ارتباطات جمعی نیز باید برای هزینه کردن برای آموزش قرآن فرهنگ سازی شود و امیدواریم با کمک خیرین قسمتی از مشکلات موسسات قرآنی برطرف شود.
فعالیت ۷۴ موسسه قرآنی در خراسان‌جنوبی
محمد جعفری، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: ۷۴ موسسه قرآنی در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه موسسات قرآنی با کمبود شدید بودجه مواجه هستند و این بودجه‌ها هر سال کم‌ تر می‌شود و در این شرایط نمی‌توان کار شاخصی انجام داد.
وی افزود: از سویی دیگر سبک زندگی مردم نیز متفاوت شده به طوری که برای آموزش قرآن فرزندان خود هزینه چندانی نمی‌کنند.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت نشاط در محیط موسسات قرآن، بیان کرد: نشاطی را اسلام بر آن تاکید دارد به جامعه القا نکرده‌ایم.
جعفری با بیان اینکه موسسات قرآنی باید ذائقه مردم را بشناسند و برنامه‌های خود را مطابق با سلیقه‌های مختلف ترتیب دهند تا بتوانند جامعه را قرآنی کنند، تصریح کرد: هر فردی در ارتباط با قرآن و نشر مفاهیم آن خود را مسئول بداند تا به وضعیت مطلوبی دست یابیم.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: امیدواریم انجمن خیریه‌ای برای موسسات قرآنی راه اندازی شود تا بسیاری از مشکلات موسیات قرآنی برطرف شود.
موسسات قرآنی، آموزش و نشر مفاهیم قرآن در جامعه را برعهده دارند؛ بنابراین باید برای رفع مشکلات آنان چاره‌ای اندیشید چرا که توجه به این موسسات در واقع توجه به مفاهیم قرآن و آموزه‌های آن است.

انتهای پیام

لینک گزارش تصویری را اینجا ببینید.

گزارش از زهرا حمیدی

عکس از سپیده قلندری اسفدن

captcha