کمیت‌گرایی، موجب تنزل کیفی نمایشگاه قرآن به ویژه در بخش هنری شده است
کد خبر: 3717265
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
رائین خانزاده:

کمیت‌گرایی، موجب تنزل کیفی نمایشگاه قرآن به ویژه در بخش هنری شده است

گروه هنر ــ با توجه به بودجه محدودی که برگزارکنندگان نمایشگاه قرآن در اختیار دارند لذا بهتر بود بخش‌های برگزار شده را محدود می‌کردند و در عوض به ارتقای کیفی بخش‌ها می‌اندیشیدند؛ بخش هنری نمایشگاه ظرفی است که مظروف آن درخور فضای ایجاد شده، نیست.

کمیت‌گرایی، موجب تنزل کیفی نمایشگاه قرآن به ویژه در بخش هنری شده است

رائین خانزاده، هنرمند ریزنگار قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا به توصیف بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: به نسبت بودجه‌ای که برگزارکنندگان در اختیار داشتند برگزاری خوبی از این دوره نمایشگاه را شاهد هستیم اما باید گفت که با توجه به بودجه اندک بهتر بود به جای کمیت بالای بخش‌ها بر کیفیت برخی از آنها به شکل محدود سرمایه‌گذاری می‌شد.

وی ادامه داد: به طور مثال در مراجعه به بخش هنری این دوره از نمایشگاه چنین تصور می‌شود که استفاده خوبی از فضاهای نمایشگاهی این بخش نشده است و باید گفت مظروف درخور ظرفی که برای آن ایجاد شده است نیست و شاهد هستیم که در اغلب اوقات فضای نمایشگاهی این بخش خالی از بازدیدکننده است و آن پویایی و شعف لازم را ندارد که البته این امر در بسیاری دیگر از بخش‌های نمایشگاه نیز مشهود است.

خالق بزرگترین و کوچکترین قرآن مطلای جهان تصریح کرد: چیزی که چند دوره است خلأ آن در بخش هنری احساس می‌شود، ایجاد محیط‌های کارگاهی است که البته هر شب با حضور تعدادی هنرمند، آثاری در قالب تابلوهای نقاشی، معرق چوب و آینه و مانند اینها خلق می‌شود اما باید قبول کرد که این امر جریانی یک طرفه است و مخاطب و بازدیدکننده را با این اتفاق جذاب درگیر نمی‌کند در صورتیکه باید مخاطب و بازدیدکننده نیز در برپایی کارگاه‌های هنری نمایشگاه نیز سهیم باشند.

خانزاده در مورد آثار هنری به نمایش درآمده در فضای نمایشگاهی بخش هنری نیز گفت: حداقل آثاری را که ممکن بود بر روی دیوارهای نمایشگاه شاهد باشیم، نصب شده‌اند. فضاهای خالی بر روی دیوارهای فضای نمایشگاهی این بخش زیاد است هرچند که آثار محدود به نمایش درآمده در این بخش نیز چندان آثار فاخری محسوب نمی‌شوند و جا دارد که نمایشگاه قرآن گنجینه‌ای از آثار فاخر در حوزه هنرهای تجسمی قرآنی را به معرض دید تماشاگران قرار دهد.

وی در پایان گفت: تصور می‌کنم همه این ضعف‌ها ناشی از اختصاص بودجه کم برای برگزاری نمایشگاه باشدکه البته تحت این شرایط نیاز به این همه گسترش کمی و ایجاد بخش‌های گوناگون برای آن نیست بلکه می‌توان همانند سال‌های نخستین برپایی نمایشگاه در خیابان حجاب، بخش‌های محدودی را با کیفیت بالا برای جذب بیشتر مخاطبان تدارک دید.

انتهای پیام

   

   

 

 

captcha