اشتغال‌زایی مددجویان موجب کاهش جمیعت کیفری می‌شود
کد خبر: 3717291
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

اشتغال‌زایی مددجویان موجب کاهش جمیعت کیفری می‌شود

گروه اجتماعی- سرپرست کارگاه‌های بنیاد تعاون زندان مشهد با اشاره به اینکه آموزش و اشتغال مددجویان به منظور ایجاد اشتغال و فراهم نمودن درآمد پایدار انجام می‌شود، عنوان کرد: با تحقق یافتن چنین امری شاهد کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی خواهیم بود. 

اشتغال‌زایی مددجویان موجب کاهش جمیعت کیفری می‌شود

ابوالقاسم شادپی، مسئول اشتغال، حرفه‌آموزی و صنایع دستی زندان‌های خراسان رضوی و مسئول غرفه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: به دلیل مشکلات بیرونی، دغدغه کار و مشکلات اقتصادی جرائم پدید می‌آید و افراد وارد زندان می‌شوند.

بهرین آموزش‌ها، آموزش‌های زود بازده هستند

وی با بیان اینکه سازمان زندانیان تصمیم گرفت برای این افراد دوره‌های مختلف آموزشی برگزار کند، ابراز کرد: بهترین دوره‌ها، دوره‌های زود بازده مانند رشته‌های صنایع دستی هستند.

شادپی با بیان اینکه ما در بدو ورود زندانی، مددجویان را شناسایی می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر شخص در حوزه استعدادی خود فعالیت کند، تشریح کرد: همچنین برای افرادی که آشنا به حرفه‌ای نیستند، آموزش‌های صنایع دستی و مهارت‌های فنی حرفه‌ای برگزار می‌کنیم.

مزایای کارآموزی مددجویان در زندان

مسئول اشتغال، حرفه‌آموزی و صنایع دستی زندان‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پایان دوره برای افراد آموزش دیده، کارت صادر می‌شود، تصریح کرد: آنان می‌توانند از مزایای این کارت اعم از استفاده از وام‌ها، معرفی به مراکز حمایتی و ... استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳ رشته در صنایع دستی به زندانیان آموزش داده می‌شود، عنوان کرد: همچنین ما کارگاه‌هایی داریم که بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی مددجویان می‌توانند تولیدات خود را عرضه کنند و این تولیدات از آنان خریداری می‌شود که در مقابل دستمزد دریافت می‌کنند.

مسئول اشتغال، حرفه‌آموزی و صنایع دستی زندان‌های خراسان رضوی، افزود: افرادی که خودشان توانایی اداره کارگاه داشته باشند به آنان کمک می‌کنیم تا راه برای تولیدات‌شان هموارتر شود و در غیر این صورت سازمان زندانیان، صنایع و تولیدات را از آنان خریداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌هایی در سطح شهر وجود دارد که افراد آزاد شده از زندان محصولات سایر زندانیان را به فروش می‌گذارند، تشریح کرد: با این کار اشتغال‌زایی چشم‌گیری پدید می‌آید و به تدریج شاهد کاهش جرائم اقتصادی خواهیم بود.

مسئول اشتغال، حرفه‌آموزی و صنایع دستی زندان‌های خراسان رضوی در رابطه با دیگر روش‌های فروش این محصولات، گفت: یک روش فروش ما از طریق فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات مددجویی است، بعد از آن قسمتی به نام بنیاد تعاون در سازمان زندان وجود دارد که مسئولیت اشتغال‌زایی مددجویان را برعهده دارد.

شادپی با بیان اینکه در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت با توجه به قرآنی بودن محتوا این نمایشگاه، صنایع دستی قرآنی زندانیان در غرفه موجود است، ابراز کرد: کلیه تابلوها آیات قرآن و کارهای مناسبتی است که شامل 6 رشته در صنایع می‌شود.

سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت فضای تجاری دارد

شادپی در رابطه با فضای سیزدهمین نمایشگاه قرآن وعترت مشهد گفت: از 13 دوره نمایشگاه در هشت دوره آن شرکت داشتیم که عمده آن در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شد، قاعدتا نمایشگاه بین‌المللی مشهد با توجه به فضای مناسب آن امتیازات دیگری دارد.

مسئول اشتغال، حرفه‌آموزی و صنایع دستی زندان‌های خراسان رضوی ادامه داد: البته هنوز این نمایشگاه روزهای ابتدایی خود را سپری می‌کند و شاید در روزهای آینده شاهد استقبال بیشتری باشیم اما گمان نمی‌کنم به نمایشگاه بین‌المللی مشهد برسد زیرا این محل تجاری است و حالت نمایشگاهی ندارد.

در ادامه این گفت‌وگو سید محمدحسینی، سرپرست کارگاه‌های بنیاد تعاون زندان مشهد، بیان کرد: در سند چشم‌انداز بنیاد تعاون زندانیان می‌خواهیم بر اساس شاخص‌های سرانه حرفه آموزی مددجو را به انسان کارآفرین برای دستیابی به جایگاه نخست در منطقه تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و اشتغال مددجویان به منظور ایجاد اشتغال و فراهم نمودن درآمد پایدار انجام می‌شود، عنوان کرد: با تحقق یافتن چنین امری شاهد کاهش جمعیت کیفری و حبس‌زدایی خواهیم بود. 

سرپرست کارگاه‌های بنیاد تعاون زندان مشهد در پایان گفت: اشتغال‌زایی زندانیان موجب تأمین رفاه و کمک به معیشت خانواده مددجویان با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها با محوریت قرار دادن کارآفرینی در فعالیت‌ها و تولید ثروت برای بنیاد مددجویان و خانواده آنان می‌شود.

انتهای پیام

captcha