از معرفی نخبگان قرآنی تا بیان خواسته‌های قرآنیان فارس
کد خبر: 3717301
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
گزارش ایكنا از محفل نورانی از جنس عشق و شعور؛

از معرفی نخبگان قرآنی تا بیان خواسته‌های قرآنیان فارس

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ همزمان با ایام ماه مبارك رمضان، دیدار رمضانی آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با جامعه قرآنی این استان برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، همیشه محافل نورانی كه از جنس قرآن و تلاوت آیات وحی باشد، جذابیت و آرام‌بخشی خاصی دارد. چرا كه در چنین محافلی علاوه بر تلاوت آیات وحی به‌صورت مكرر، دوستداران قرآن و عاشقان راه حق و حقیقت حضور دارند.
و اما در ماه رمضان كه به آن بهار قرآن هم گفته می‌شود، برپایی چنین جلساتی، شوق و اشتیاق هر عاشق و سالك الی‌الله را برای حضور در این محافل‌ نورانی دو چندان می‌كند به خصوص اینكه این جلسه دیداری باشد از جنس میثاق عاشقان و سالكان و قرآنیان با یكدیگر برای تداوم راه عبودیت و بندگی حضرت حق.

برپایی سومین دیدار جامعه قرآنی با نماینده رهبر معظم انقلاب در استان
دیدار جامعه قرآنی استان فارس با نماینده رهبر معظم انقلاب در استان آن هم در ایام بهار قرآن، سنت حسنه‌ای است كه برای سومین سال پیاپی برگزار شد. پایه‌گذار این محفل سراسر نور و عشق، مرحوم آیت‌الله ایمانی، نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه سابق شیراز بود كه به قرآن و قرآنیان علاقه فراوانی داشت و به تأسی از رهبر معظم انقلاب اين سنت را پايه‌گذاری كرد.
لبیك آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده جدید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز آن هم در هفته اول آغاز به كارش در این سمت، به دعوت قرآنیان برای حضور در میان آنان و دعوت از آنان برای ضیافت افطار، خود طلیعه ظهور خبرهای خوش قرآنی و ارتقا و گسترش فعالیت‌های قرآنی در استان در آینده نه چندان دور را به همراه دارد.

گزارش ایكنا از محفل نورانی از جنس عشق و شعور/ از معرفی نخبگان قرآنی تا بیان خواسته‌های قرآنیان فارس

تجلی اخلاق قرآنی در گردهمایی قرآنیان
همه قرآنیان و هر آنكس كه نشانی از فعالیت‌های قرآنی بر دل و جان دارد، به این محفل دعوت بودند. یكی یكی می‌آمدند و صمیمانه و همانند یك فرد متخلق به اخلاق قرآنی، با یكدیگر مصافحه و خوش و بش می‌كردند. البته در این جمع مدیران قرآنی هم حضور داشتند چرا كه نباید از نقش آنان برای ترویج و تقویت فعالیت‌های قرآنی غافل بود.
آغازگر این محفل نورانی كه از ساعت 18 بود، برگزاری مراسم ترتیل‌خوانی و جزءخوانی قرآن كریم توسط امین امیری و علی سبوئی، دو تن از قاریان برجسته استان فارس بود و بعد از تلاوت‌های مجلسی آن هم از قرای طراز اول استان آغاز شد. آغازگر این تلاوت‌ها عباس رحمدار، قاری برتر نهاجا بود كه سالیان سال در عرصه برپایی جلسات دائمی قرآن نیز تلاش كرده است و بعد از آن محمد مهدی جعفری، قاری نوجوان اقلیدی به قرائت تقلیدی خود پرداخت.
یكی از لحظات جذاب و بسیار دلچسب این محفل نورانی كه باعث شد این محفل با سایر محافل دیگر فرق داشته باشد، هم‌خوانی اسماءالحسنی دسته جمعی تمام قرآنیان و حاضران بود كه به زیبایی هرچه تمام‌تر اجرا شد و شور و شوق قرآنیان و همچنین افرادی كه از اطراف این محفل نورانی به صورت گذرا عبور می‌كردند، را دو چندان كرد.

گزارش ایكنا از محفل نورانی از جنس عشق و شعور/ از معرفی نخبگان قرآنی تا بیان خواسته‌های قرآنیان فارس
تلاوت مجلسی هادی افخمی، قاری جوان و برجسته استان فارس كه بارها در مسابقات كشوری قرآن نیز حائز رتبه‌های برگزیده شده به‌عنوان قاری كه بیشترین كرسی تلاوت را در استان برپا كرده است، ادامه دهنده این مراسم بود.

حتی دیگران هم جذب محفل قرآنی شدند
هرچه می‌گذشت بر جذابیت این محفل نورانی افزوده می‌شد به طوری كه مشاهده كردم اطرافیانی كه در حال عبور از كنار این محفل بودند، با دیدن نورانیت این محفل و حاضران آن و شنیدن تلاوت آیات وحی، دل‌هایشان جذب این محفل شد و در كنار قرآنیان قرار گرفتند و هم‌نوا با آنان آیات وحی را زیر لب زمزمه كرده و تا آخرین لحظه كه برپایی نماز جماعت به امامت آیت‌الله دژكام بود، حضور داشتند.
در ادامه این مراسم استاد حسن لك‌زایی، یكی از اساتید برجسته و داور مسابقات قرآن كریم به نمایندگی از جامعه قرآنی به قرائت خطابه آنان خطاب به نماینده ولی فقیه در استان فارس پرداخت و چه زیبا به تمام نكاتی كه درباره فعالیت‌های قرآنی استان فارس و ارتقای آنان توجه شود، پرداخته شده بود.

مروری بر خواسته‌های قرآنیان فارس از نماینده ولی فقیه
در این خطابه آمده بود: «با سلام محضر نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه محترم شیراز حضرت آیت الله دژکام (دامت برکاته)، خدا را سپاس که آغازین روزهای تشریف فرمایی حضرتعالی با ماه نزول قرآن و دیدار با جامعه قرآنی مقارن شده است. اجازه می‌خواهم سلام و درودی به روح ملکوتی حضرت امام(ره) و ائمه جمعه فقید شهرشیراز، حضرت آیت الله دستغیب، حضرت آیت الله حائری و حضرت آیت‌الله ایمانی(قدس) داشته باشم.
و نیز آرزوی طول عمر با عزت و با برکت برای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و جنابعالی و جمع علما و خدمتگزاران به ساحت مقدس اسلام و قرآن.
حضرت آیت الله دژکام!
جمع حاضر جامعه ای از مجموع فعالان قرآنی شهرستان شیراز و البته استان می باشند.در این جمع معلمان و اساتید قرآن کریم،قاریان و حافظان ثقل اکبر، مدیران، فعالان و خادمان مردمی و دولتی ساحت این کتاب عزیز شرف حضور دارند. اعم از برادر و خواهر ، خردسال، نوجوان، جوان و پیشکسوت.به همت جمع حاضر و البته عزیزان قرآنی غائب در جلسه در سال های بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سطح استان شاهد رشد و نمو علوم قرآن در حوزه های مختلف حفظ، قرائت ، مفاهیم،تدبر،تفسیر و کتابت بوده ایم.

در سالیان گذشته به نخبگان بسیاری مفتخر گردیده ایم که وظیفه می دانم جهت اطلاع حضرتعالی برخی از آنها را معرفی نمایم.

معرفی نخبگان قرآنی استان
حافظ کل قرآن از شهرستان گراش برادر مجتبی فردفانی نفر اول مسابقات بین المللی در سال 95 در رشته حفظ کل
برادر ارزشمند جناب مهدی کشاورز نفر اول مسابقات بین المللی دانشجویی در رشته حفظ
و خواهران گرامی و بزرگوار که به واقع همواره در عرصه‌های مختلف قرآنی، جهادگونه در صحنه بوده و هستند. خواهران فاطمه عیدی‌پور از اقلید و مرضیه فیروززاده از فسا که در مسابقات کشوری حائز رتبه اول در رشته قرائت شده‌اند.
خواهر دكتر زهره حیدری از شیراز منتخب کشوری به عنوان حافظ ممتاز
خواهر اعظم محمدی دارای رتبه ممتاز بین المللی در رشته حفظ
خواهر روشندل افتخارآفرین خانم فاطمه ابراهیمی نفر اول مسابقات ملی دانشجویی در رشته حفظ کل
کسب رتبه اول کشوری همخوانی و تواشیح خواهران توسط گروه مشکات به سرپرستی خانم الهام صفری
البته همه جامعه قرآنی استان به‌ویژه جمع حاضر از فعالان برجسته و نخبگان قرآنی هستند که برخی از آن‌ها موفق به کسب رتبه‌های کشوری و بین‌المللی نیز شده‌اند و آوازه افتخاراتشان در کشور پیچیده است.

فعالیت 1000 تشكل مردم نهاد قرآنی در استان
علاوه بر جامعه گسترده قرآنی اعم از خادمین، فعالان و متعلمین، بالغ بر 1000 تشکل مردم نهاد قرآنی تحت نظر نهادهای قرآنی در استان فعال هستند. این تشکل‌ها در عناوین موسسات قرآنی، خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، پایگاه‌های قرآنی، کانون‌های قرآن و دارالقرآن در حال تربیت قرآ‌ آموزان هستند که برخی از آن‌ها در سطح ملی و حتی بین المللی نیز فعال هستند.
یکی از اتفاقات مبارکی که در سال گذشته به همت جمعی از جامعه قرآنی شهرستان شیراز انجام گرفت، کرسی‌های تلاوت قرآن کریم بود که از نیمه دوم سال 96 آغاز شد و تاکنون بالغ بر 200 کرسی تلاوت در مساجد سطح شهر انجام گرفته است.
جامعه قرآنی استان ظرفیت و پتانسیل ویژه‌ای را هم در جمع برادران و هم خواهران ارزشمند قرآنی دارد.
از محضر حضرتعالی اجازه می‌خواهم از خواهران و برادران پیشکسوت قرآنی شهرستان شیراز که نام مبارکشان به جهت ضیق وقت ذکر نگردید، عذرخواهی نمایم که جامعه قرآنی خود را مدیون این بزرگواران می‌داند.

گزارش ایكنا از محفل نورانی از جنس عشق و شعور/ از معرفی نخبگان قرآنی تا بیان خواسته‌های قرآنیان فارس
نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه ارزشمند شیراز حضرت آیت‌الله دژکام(دامت برکاته)، جامعه قرآنی با تلاش و همت برادران و خواهران قرآنی ظرفیت و پتانسیل ویژه‌ای را به خود اختصاص داده، لکن این ظرفیت به علت عدم ساماندهی و عدم حمایت کافی دستگاه‌های فرهنگی، آنطور که باید به عرصه ننشسته.
البته دستگاه‌های فرهنگی هم تلاش‌هایی داشته‌اند اما به جهت پراکندگی کارها، کمبودهای مالی و تجهیزاتی، این تلاش‌ها آن‌طور که باید چندان اثربخش نبوده است.

لزوم ساماندهی فعالیت‌های قرآنی استان
در محضر جنابعالی و جمع قرآنی اشاره به اثرات شگرف قرآن کریم در تربیت و رفتار فردفرد جامعه زیره به کرمان بردن است. فقط اجازه می‌خواهم از طرف جمع حاضر به نمایندگی از جامعه قرآنی شهرستان شیراز و استان از محضر حضرتعالی استدعا داشته باشیم نسبت به ساماندهی فعالیت‌های قرآنی اهتمام ویژه‌ای ورزیده و بستر لازم را جهت پویایی هرچه بیشتر شورای توسعه قرآن کریم زیر نظر نماینده ولی فقیه به‌عنوان عالی ترین نهاد قرآنی استان فراهم فرمائید بی‌شک شورا می‌تواند ظرفیت‌های قرآنی را در کنار هم جمع آورده و از مجموع امور کم اثر، برنامه‌هایی اثربخش ایجاد نماید.
این شورا می‌تواند همدلی، اتحاد و انسجام را در جامعه اداری و مردمی قرآن استان ایجاد نماید. متأسفانه ضعف این شورا در سال‌های گذشته باعث شد چندصد میلیون از اعتبارات قرآنی خارج از مسیر قرآن هزینه شده و مردم استان از آن بی بهره بمانند.
نماینده محترم ولی فقیه!
از حضرتعالی به عنوان رئیس شورای توسعه قرآن کریم استدعا داریم به ایجاد جامعه قرآنی واحد در استان توجه خاص كرده و مردم استان را از سایه سار قرآن کریم گواراتر از قبل برخوردار فرمایید».

فعالیت 200 روحانی مستقر در نقاط مختلف استان
در ادامه این مراسم و قبل از سخنرانی آیت‌الله دژكام، حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیركل تبلیغات اسلامی فارس ضمن خوشامدگویی به تمام قرآنیان جهت حضور در این محفل نورانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با داشتن 5 هزار مسجد و حسینیه و مراكز مذهبی، یك هزار پایگاه قرآنی اعم از مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، 200 روحانی مستقر در نقاط مختلف استان، یك هزار و 400 دانش‌آموز معارف اسلامی و غیره افتخار دارد كه در كنار نماینده ولی فقیه در استان منویات مقام معظم رهبری را برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه عملیاتی كند.
سخنرانی آیت‌الله دژكام و بیان نكات بسیار ریز و فنی درباره نقش بانوان قرآنی در عرصه جامعه، راهكارهای ترویج سبك زندگی قرآنی و همچنین نحوه مدیریت جلسات قرآنی و لزوم ارتقای تلاوت‌های تقلیدی و غیره از دیگر برنامه‌های این محفل نورانی سراسر از عشق و شعور بود.
پایان‌بخش این مراسم اقامه نماز مغرب و عشاء همراه با مداحی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) توسط علی‌اصغر متحدزاده، یكی از قاریان ممتاز و دارای دو جلسه دائمی قرائت قرآن كریم در شیراز و نهایتاً ضیافت افطار بود.

جهت مشاهده گزارش تصويری مراسم اينجا كليك كنيد!
انتهای پیام

captcha