نمایشگاه قرآن مدلی ایستا دارد / ایده‌آل یک نمایشگاه قرآنی / ارائه یک پیشنهاد
کد خبر: 3717486
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
عباسی‌مقدم:

نمایشگاه قرآن مدلی ایستا دارد / ایده‌آل یک نمایشگاه قرآنی / ارائه یک پیشنهاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از اساتید قرآنی کشور ضمن تشریح ایده‌آل‌های یک نمایشگاه قرآنی بیان کرد: نمایشگاه قرآن داریم ولی ایستا هست و همین باعث می‌شود تا تعامل بین نمایشگاه و مخاطب پایین باشد.

نمایشگاه قرآن مدلی ایستا دارد / ایده‌آل یک نمایشگاه قرآنی / ارائه یک پیشنهاد

مصطفی عباسی‌مقدم، مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اگر به یک پدیده خالص نگاه کنیم و به دور از اقتضائات مختلف اصل آن پدیده را مورد توجه قرار دهیم، به راهکارهای بهتری خواهیم رسید، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که به صورت سالانه برگزار می‌شود، بایستی هم انعکاس‌دهنده فعالیت‌ها و دستاوردهای قرآنی جامعه و هم منطبق بر نیازهای قرآنی جامعه باشد.

وی با تأکید بر اینکه نیازهای جامعه ما تنها در عرصه آموزش نیست بلکه در عرصه‌های دیگر اعم از اقتصادی، سیاسی تا فرهنگی و ... نیازمند قرآن هستیم، با طرح این سوال که آیا نمایشگاه قرآن به تنهایی توان تأمین این نیازها را دارد یا خیر، افزود: جواب این سوال منفی است چراکه نمایشگاه قرآن در ذات خود بازتاب‌دهنده فعالیت‌های قرآنی نها‌دها و موسسات و دولت است. یعنی بازتاب و انعکاس مجموعه فعالیت‌هایی که در حاکمیت در زمینه قرآن صورت می‌گیرد، در نمایشگاه تجلی می‌یابد.

عباسی‌مقدم تصریح کرد: اگر نمایشگاه واقعاً بازتاب 80 درصد فعالیت‌های موجود در جامعه باشد باز هم نمایشگاه بهتری خواهد شد اما مشکلی که وجود دارد این است که نه نمایشگاه این درصد از فعالیت‌های قرانی جامعه را انعکاس می‌دهد و نه فعالیت‌هایی که در جامعه انجام می‌گیرد ناظر به همه نیازها هست. پس دو نقص وجود دارد؛ اول اینکه نمایشگاه بازتاب‌دهنده کامل فعالیت‌های قرآنی جامعه نیست و دوم اینکه فعالیت‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد صددرصد نیازهای قرآنی جامعه را تأمین نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که علت بازتاب نیافتن تمامی فعالیت‌های قرآنی در نمایشگاه چه چیزی می‌تواند باشد، بیان کرد: یکی از علت‌ها می‌تواند اینکه شاید جنبه بصری یا نمایشگاهی ندارد. در نمایشگاه بیشتر مواردی قابل لمس نمایش داده می‌شود اما مباحث فکری و اندیشه‌ای که تبدیل آن به نمایش هوشمندی می‌خواهد کمتر به چشم می‌خورد.

مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حتی در بعد هنری نیز تمام آنچه که موجود هست در نمایشگاه حاضر نیست. ما شاهد نمایش داستان‌های قرآنی نیستیم. من با چنین مواردی خیلی کم برخورد داشته‌ام. در یکی از بخش‌ها مضامین قرآنی به طرح و ایده و گرافیک تبدیل شده بود که به چنین مواردی بسیار نیاز داریم. در نمایشگاه قرآن باشد شاهد نمایش داستان‌های مختلف برای اقشار مختلف باشیم. استفاده از چنین مواردی در نمایشگاه قرآن نیاز به زحمت و کار زیادی دارد.

عباسی‌مقدم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن بیشتر یک نمایشگاه ایستا هست تا نمایشگاهی پویا، بیان کرد: نمایشگاه قرآن با مخاطب خود ارتباط چندانی ندارد و این ناشی از ایستا بودن آن است، در صورتی که نمایشگاه باید تعاملی باشد. یعنی یک محصول را در نمایشگاه قرار دهیم و تا مدت زمانی که همان محصول در نمایشگاه حضور دارد بازخورد آن به دست بیاید. این حالت تعامل کمتر دیده می‌شود و پیامرسانی یک طرفه است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایکنا بیان کرد: اگر موسسات و دستگاه‌ها به این موضوع توجه می‌کردند که در تمامی زمینه‌های به قرآن نیاز داریم، شاید در آن صورت درصد بیشتری از نیازهای قرآنی جامعه توسط موسسات تامین می‌شد. از سوی دیگر اگر موسسات انعکاس‌دهنده تمامی نیازهای جامعه باشند نمایشگاه ناچار خواهد بود، تمامی فعالیت‌های قرآنی جامعه را در درون خود انعکاس دهد. پس همان‌طور که گفته شد یک اشکال به نمایشگاه و یک اشکال دیگر به موسسات بازمی‌گردد که فعالیت‌ یک جانبه‌ای دارند.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: برخی از بخش‌ها که در زمینه فضای مجازی یا کودک و نوجوان در تلاش هستند تا نیازهای بیشتری از جامعه را در قالب فعالیت‌های قرانی انعکاس دهند اما این کافی نیست و باید بسیار بیشتر شود.

عباسی‌مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پیوستگی نداشتن شعارهای نمایشگاه در هر دوره نسبت به دوره قبل بیان کرد: شاید برخی وقت‌ها اولویت‌ها و برنامه‌ها تغییر کند، اما اینکه در یک دوره‌ای شعاری مدنظر قرار می‌گیرد و در دوره دیگر شعار تغییر اساسی می‌کند، باعث ترک و کنار گذاشتن مسئله قبلی نیست.

وی اذعان کرد: هر سال که یک شعار برای نمایشگاه انتخاب می‌شود فعالیت‌های مربوط به آن برجسته می‌شود. در این دوره از نمایشگاه قرآن با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شعاری در همین رابطه انتخاب شده است. اعتقاد من این است که در هر سال کاری که فعالیت‌های قرآنی در ان صورت می‌گیرد، تمامی فعالیت‌های قرآنی در حد ملی و بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود یک شعار واحد داشته باشند. یعنی مسابقات بین‌المللی قران ایران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و .... همه دارای یک شعار واحد باشند.

عباسی‌مقدم در مورد شعار این دوره از نمایشگاه قران بیان کرد: در این دوره شعار نمایشگاه موضوعی نیست بنابراین کمتر ردی از آن در محتوای ارائه شده در نمایشگاه به چشم می‌آید. زمانی که شعار نمایشگاه موضوعی باشد محتوای عرضه شده نیز متأثر از همان شعار خواهد بود. در عین حال اگر زمانی فهم قرآن مطرح می‌شود نباید در سال‌های بعد این موضوع تعطیل شود.

انتهای پیام

captcha