درآمدزایی، نباید بهانه‌ای برای ترویج هنر بازاری باشد / هنر گل و مرغ هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود
کد خبر: 3717500
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
یک هنرمند گل و مرغ:

درآمدزایی، نباید بهانه‌ای برای ترویج هنر بازاری باشد / هنر گل و مرغ هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود

گروه هنر ــ فرهاد پناهی هنرمند گل مرغ گفت: بسیاری از مواقع درآمدزایی بهانه‌ای شده تا بسیاری از هنرها شکل بازاری به خود بگیرد، آسیبی که هنر گل و مرغ را هم تهدید می‌کند.

فوری//////درآمزایی، نباید بهانه‌ای برای ترویج هنر بازاری باشد / هنر گل و مرغ هیچگاه تکراری نمی‌شود

فرهاد پناهی، هنرمند گل مرغ در حاشیه بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که نمایشگاه قرآن مأمنی برای علاقه‌مندان به هنر قرآنی است، گفت: سال‌هاست که نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود و شاید این رویداد را بتوان یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های کشورمان نام برد. این ماندگاری نمایشگاه قرآن نیز در شرایطی است که بخش‌های هنری این رویداد به نظرم یکی از پربازدید‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن بوده است به ویژه در سال‌های پیش که نمایشگاه به لحاظ کمی رشد فراوانی داشت.

وی درباره هنر گل و مرغ گفت: انگیزه و دلیل به وجود آمدن هنر گل مرغ تزئین قرآن کریم است. در حقیقت اگر امروز این هنر در بین مردم محبوبیتی دارد، دلیلش را باید در کارکرد این هنر جستجو کرد. هم‌نشینی هنر گل مرغ با قرآن به این هنر باری معنوی داده است، برای همین فردی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند باید با موضوعات قرآنی نیز بیگانه نباشد و با آن همسویی و همراهی خوبی داشته باشد.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که بیشتر علاقه‌مندان این هنر جوانان هستند، بیان کرد: جالب است که بدانید بیشتر مخاطبان این هنر جوانان هستند. این گرایش نیز به واسطه زیبایی و ظرافتی است که این هنر در خود جای داده است. درباره درآمدزایی این هنر نیز باید بگویم اگر هنرمند بتواند کیفیت کار خود را بالا برد. این هنر قادر است برایش درآمدزایی اقتصادی نیز داشته باشد، اتفاقی که من از آن بهره‌مند هستم.

این هنرمند با تاکید بر این‌که نگاه به درآمد اقتصادی نباید بهانه‌ای برای بازاری شدن این هنر شود، گفت: وقتی از درآمدزایی این هنر حرف می‌زنم توجیهی نیست که بخواهیم به کارمان شکل بازاری دهیم. منظور از هنر بازاری این است که هنرمند برای کارش زمان و وقت کافی نگذارد و تنها کشیدن تصاویر برای رسیدن به منفعت مالی مد نظر باشد.

پناهی متذکر درباره چگونگی گرایشش به سمت هنر گل مرغ نیز چنین توضیح داد: سال‌هاست که در این حوزه کار می‌کنم، اما هیچ‌گاه از آن خسته نمی‌شوم، چون هر کاری که در این حوزه شکل می‌گیرد دریچه‌ای تازه به این هنر است. این گفته نیز به هیچ‌وجه شعار نیست، بلکه به واقع چنین است و ما ظرافت‌های این هنر بسیار متنوع است، به‌نحوی که کیفیت و زیبایی در هر اثر با کار دیگر متفاوت است.

وی در انتها از مسئولان برگزاری نمایشگاه درخواست کرد: از برگزارکنندگان این نمایشگاه درخواست دارم تا شرایطی به وجود آورند تا نمایشگاه قرآن هر ساله بر کمیتش افزوده شود نه این‌که کاهش پیدا کند، زیرا این محلی جز معدود بخش‌هایی است که در آن به کارهای قرآنی اهمیت داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha