خلق اثر قرآنی - هنری در 12 سال
کد خبر: 3717507
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
یک هنرمند قرآنی تبیین کرد:

خلق اثر قرآنی - هنری در 12 سال

گروه هنر ــ مرتضی کوشکی، هنرمند منبت‌کار گفت: برای گردآوری یک مجموعه هنری که مزین به آیات قرآن است، 12 سال زمان صرف کردم تا کاری جهانی عرضه کنم.

خلق اثر قرآنی - هنری در 12 سال

مرتضی کوشکی، هنرمند منبت‌کار درحاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کار جدیدش چنین اطلاع‌رسانی کرد: نزدیک به 12 سال است که مشغول کار به روی کلکسیونی هنری هستم که به زودی آماده می‌شود. این 9 کار تماماً در حوزه هنر منبت‌ به انجام رسیده و به نوعی مروج هنر اسلامی و شیعی است.

وی افزود: در این کارها به صورت مستتر سعی کردم تفکرات شیعی را تبلیغ کنم بدون این‌که به صورت ظاهری کسی متوجه آن شود. برای مثال در یک کار، کنده‌کاری زیادی دور کلمه الله کرده‌ام، اما در کنار این کنده‌کاری‌ها 14 گلدسته قرار داده‌ام که نشان از 14 معصوم دارد.

این هنرمند ادامه داد: چرایی غیرمستقیم پرداختن به موضوعاتی شیعی در کارهایم از آنجا نشئت می‌گیرد که می‌خواهم همه جهان اسلام، مخاطب کارهایم باشد، چون اگر به صورت مستقیم بخواهم به این امر بپردازم مطمئناً بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را از دست خواهم داد، اما وقتی تماشاگر به واسطه دقت در کار، متوجه منظور هنرمند می‌شود، اشاره مد نظر، برایش تأثیرگذار خواهد بود. در ضمن باید بگویم تمام کارهایی که در این نمایشگاه به نمایش در می‌آیند در دو حوزه منبت و معرق است، البته اندازه کارها با هم تفاوت دارد.

کوشکی ادامه داد: من هنر منبت و معرق را در حرم حضرت عبدالعطیم حسنی (ع) آموختم. در دوران که نزدیک به بیست سال از آن می‌گذرد با دوستان بسیاری همکار بودم، اما متأسفانه هم‌اکنون می‌بینم بسیاری از آن افراد که اتفاقاً هنرمندان خوبی بودند به دلیل نبود اشتغال، به کارهای دیگر ورود پیدا کرده‌اند.

این منبت‌کار تأکید کرد: این درست که نبود موقعیت نا‌مناسب باعث شده برخی هنرمندان جذب بازار شوند اما معتقدم بخشی از آسیب‌های وارده به دلیل کم‌توجهی خود هنرمندان به فرصت‌هاست، چون اگر می‌توانستیم از موقعیت‌ها به دست آمده به درستی استفاده کنیم به نظرم درآمدزایی نیز ممکن بود. اقدامی که من توانسته‌ام به آن دست پیدا کنم.

این هنرمند در پایان گفت: اینکه من تمام آثارم از معنایی قرآنی سود برده، برکتی است که من بابت آن خدا را شکر می‌کنم، اما مرا نباید به واسطه این کارها ارزیابی کرد، چون برخی مواقع به واسطه اهداف مادی هنرمندان به سمت چنین کارهایی گرایش پیدا می‌کنند؛ اتفاقی که به نظرم آسیبی بد برای این دست آثار است، برای همین امیدوارم همیشه باورهای قلبیم بتواند مرا به سمت هنر متعالی سوق دهد.

انتهای پیام

captcha