به گزارش ایکنا؛ محسن آرمین، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه دین و اخلاق در جریان بازدید از بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن در مصلای امام خمینی (ره) در غرفه ایکنا حاضر شد و در زمینه مسائلی اعم از قرآن و ارتباط آن با مردم، نحوه فراگیر شدن مفاهیم قرآنی در جامعه و اخلاق فردی و اجتماعی و ... به طرح بحث پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر این که قرآن همواره در تعامل با مردم نازل شده است، بیان کرد: قرآن کریم ظرف مدت بیستوسه سال و در تعامل با مردم نازل شده است که یکی از امتیازات قرآن و تفاوتهای این کتاب با کتب آسمانی دیگر در همین نکته نهفته است که کاملا در تعامل با زندگی روزمره مردم، درخواستها، مسائل و مشکلات آنها نازل شده است؛ به اصطلاح یک مجموعه نبوده که پیامبر (ص) آن را بیاورد، به مردم بدهد و بگوید که دستورات این کتاب را اجرا کنید، قرآن کاملا در سیر زمان و در ارتباط با مسائل، مشکلات، پیروزیها و شکستهای مردم در جامعه بوده است و پویایی و زنده بودن قرآن نیز به همین موضوع بازمیگردد.
آرمین تصریح کرد: بنابراین، این قرآن باید در متن جامعه و به صورت مردمی باشد و از این حالت رسمی که یک دستگاهی و یا حکومت بخواهد متولی انحصاری آن باشد و به نحو آمرانه و دستوری مشخص کند که چگونه با قرآن باید تعامل کنید و فهم شما از قرآن چطور باشد، جامعه و مردم آن قرآنی نخواهند شد.
این استاد دانشگاه در ادامه با ابزار خرسندی از برگزاری محافل قرآنی مردمی در گوشه و کنار شهر بیان کرد: این روزها خیلی میشنوم و میبینم که جمعهای علاقهمند و دغدغهمند به مباحث قرآنی گردهم میآیند و به تدبر در قرآن و معنای آن میپردازند. همین افزایش محافل و کانونهای قرآنی که به فهم و تدبر در آموزههای الهی میانجامد جای بسی امیدواری و خرسندی دارد. از سوی دیگر این جلسات مباحثه جنبه رسمی هم ندارد، بدین معنا که یک عده که احساس میکنند شاید پاسخ مشکلات خودشان را در قرآن پیدا کنند یا به نوعی احساس میکنند فهمی که تا امروز از دین و قرآن داشتند درست نبوده و باید در آن تجدید نظر کنند، این جلسات را تشکیل دادهاند؛ باید گفت رخداد این قبیل محافل در جامعه اسلامی خوشایند و امیدبخش است.
وی با تأکید بر این که مشکلات اقتصادی و سیاسی الزاما مانع رجوع به قرآن نیست، تصریح کرد: این مشکلات، نه تنها مانع رجوع به قرآن نیستند، بلکه شاید از جهاتی مشوق و ترغیبکننده ارتباط مفهومی با قرآن و تدبر در آیات نیز باشند، این قرآن همیشه به تعبیر «نصر حامد ابوزید»، مبنای تمدن اسلامی است، یعنی تمدن اسلامی متنمحور است البته نه اینکه عوامل دیگر در شکل گرفتن این تمدن نقش نداشتهاند؛ این گونه نیست اما واقعا قرآن یکی از اصلیترین مبانی شکلگیری تمدن اسلامی است و کانون و مرجع جامعه مسلمان است، یعنی انسانها در طول تاریخ، هر زمان که با بحران مواجه شدهاند، به قرآن رجوع کردهاند تا پاسخ ابهامات خودشان را پیدا کنند.
آرمین در ادامه افزود: هر زمانی که جامعه دچار بحران شده، رجوع به قرآن هم زیاد شده است، برای اینکه سؤالات و ابهامات جدیدی پیش آمده و مسلمانان احساس کردهاند که باید پاسخ را از قرآن پیدا کنند، اکنون نیز به لحاظ اندیشه دینی و فکری در یک شرایط بحرانی هستیم و اگر این محافل قرآنی در نقاط مختلف و اجتماعات کوچک و خانگی، بین افراد عادی اعم از دانشجو، دانشآموز و ... شکل میگیرد و روز بهروز گسترده میشود، یکی از علل آن همین است.
وی بیان کرد: یعنی برای مردم، سؤال ایجاد شده است، نسبت به دانستههای قبلی و نگاههای رایجی که نسبت به قرآن بوده، تردیدهایی به وجود آمده و مسلمانان احساس میکنند که باید مجددا به قرآن رجوع کنند و در برداشتهای خود بازنگری کنند و سؤالات خود را مطرح کنند که این فهم خیلی گسترده است، من نیز از این جهت امیدوارم، چون در محافل دانشگاهی میبینم که کاملا در معرض درخواست و مطالبه هستیم، نهتنها پرسش برای تشکیل جلسات، بلکه بحث در مورد قرآن، چه درباره قرآن و چه در متن قرآن و این نشان میدهد که یک مقدار نسبت به قرآن دغدغهها بیشتر شده است و این چشمانداز مثبت و فرخنده ایست که جای خرسندی اجتماعی را باقی میگذارد.