افزایش 13.5 درصدی شهریه مدارس غیردولتی/ سنجش توانمندی‌های علمی و پرورشی معلمان
کد خبر: 3717646
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
زینی‌وند خبر داد:

افزایش 13.5 درصدی شهریه مدارس غیردولتی/ سنجش توانمندی‌های علمی و پرورشی معلمان

گروه جامعه ــ رئیس سازمان و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از افزایش 13.5 درصدی شهریه مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: سامانه‌ای برای سنجش توانمندی‌های علمی و پرورشی معلمان ایجاد شده است.

افزایش 13.5 درصدی شهریه مدارس غیردولتی/ سنجش توانمندی‌های علمی و پرورشی معلمان

مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش امروز، پنجم مرداد‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تبیین اقدامات صورت گرفته و الگوی شهریه مدارس در سال تحصیلی پیش رو پرداخت و گفت: رسالت تعلیم و تربیت چند بعدی است و نظام خانواده، رسانه، گروه‌های اجتماعی و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیز در آن اثرگذار هستند.

وی به نقش شوراهای آموزش و پرورش در هماهنگ سازی همه دستگاه‌هایی که در این وزارتخانه فعالیت دارند اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه شوراهای آموزش و پرورش در تمام سطوح یک ضرورت است. با توجه به اینکه این شوراها بسیج تمامی امکانات و سرمایه‌های ملی و محلی را هدف خود لحاظ کرده است، این سازمان نیز شوراهای آموزش و پرورش را درون خود فعال کرد به نحوی که در شش ماهه دوم سال گذشته، ۱۳۲ جلسه استانی با ۴۹۶ مصوبه که همگی یا تحقق یافته است یا در حال پیگیری برای تحقق است، برگزار شد.

وی با بیان اینکه تسهیل فرایندها در اطلاع رسانی توسط سامانه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین یک ضرورت است، عنوان کرد: بدین منظور این سازمان 10 سامانه را فعال کرده است تا در زمینه‌های مختلف به ارائه خدمات بپردازد که از جمله می‌توان به سامانه ساماندهی مراکز آموزشی اشاره کرد. ۱۲ هزار مرکز آموزشی غیردولتی در این سامانه ورود داشتند که نوع فعالیت آموزشی، نیروی انسانی و میزان شهریه آنان در این سامانه دیده شده است.

مراکز پیش دبستانی که از آموزش و پرورش مجوز نگیرند تعطیل می‌شوند

زینی‌وند از ایجاد سامانه‌ ویژه مدارس خرید خدمات خبر داد و گفت: تنها مرکز صدور مجوز برای مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است، مؤسساتی که از سایر نهادها مجوز گرفته‌اند باید نسبت به اخذ مجوز از آموزش و پرورش اقدام کنند، بدین منظور نیز سامانه‌ای طراحی شده است و تاکنون ۵۰۰ مراجعه داشته‌ایم. نهادهایی که مجوز مراکز پیش دبستانی خود را از مراکزی غیر از آموزش و پرورش دریافت کردند باید هرچه سریعتر با مراجعه به سامانه نسبت به اخذ مجوز قانونی اقدام کنند، در غیر این صورت با تعطیلی مراکز خود روبرو می‌شوند.

وی بخش دیگری از فعالیت‌های صورت گرفته را توجه به وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان آسیب دیده زلزله برشمرد و گفت: در این راستا آموزش الکترونیکی برای دانش آموزان پیش دانشگاهی و دو مدرسه که فضای فیزیکی آنها کاملا تخریب شده بود، ارائه کردیم، به نحوی که هزار و 357 تبلت در اختیار دانش آموزان و ۱۶۶ لپ تاپ به تمامی کلاس‌های مراکز پیش دانشگاهی اهدا شد. ارائه دو مرحله آموزش‌های حضوری نیز از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته برای دانش آموزان مناطق زلزله زده است.

زینی‌وند در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: این الگو بر اساس هزینه تمام شده برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس تدوین شده است که از جمله می‌توان به برنامه‌های هفتگی، وضعیت فضای فیزیکی و ... اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی این الگو نیز تفکیک برنامه‌ها، خدمات و شفافیت در شهریه‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش شهریه مصوب را برای والدین اجباری دانست و گفت: شهریه مصوب شامل ساعت مصوبه برنامه هفتگی و فوق برنامه مصوب شورای آموزش و پرورش است. فعالیت‌های تابستانی و فوق برنامه غیردرسی اختیاری محسوب میشود و هزینه آن در صورت تمایل والدین به استفاده از این خدمات اخذ می‌شود.

برگزاری کلاس‌های درسی سال آینده در فعالیت‌های تابستانی ممنوع است

زینی‌وند برنامه‌های تابستانی را شامل تقویت بنیه علمی، فعالیت‌های پرورشی و مهارت آموزی برشمرد و گفت: مدارس اجازه ندارند در فعالیت‌های تابستانی نسبت به برگزاری کلاس‌های درسی سال آینده اقدام کنند. فعالیت‌های تابستانی برای مقطع ابتدایی ۹۰ ساعت، مقطع متوسطه اول ۱۰۸ ساعت و مقطع متوسطه دوم ۱۴۴ ساعت است.

افزایش 13.5 درصدی هزینه ثبت نام مدارس غیردولتی

زینی وند با اشاره به افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ گفت: میانگین شهریه در شهر تهران با افزایش ۱۳ درصدی روبرو بوده است که در دوره ابتدایی ۱۵ درصد، متوسطه اول ۱۳ درصد و متوسطه دوم ۱۱ درصد است. همچنین در کل کشور میانگین افزایش قیمت هزینه مدارس غیردولتی 13.5 درصد است. دریافت شهریه نیز از زمان ثبت نام آغاز می‌شود.

وی در ادامه به ساعات مصوبه برنامه هفتگی و فوق برنامه درسی دانش آموزان مدارس غیردولتی اشاره و عنوان کرد برنامه مصوب هفتگی در دوره ابتدایی ۲۵ ساعت، متوسطه اول ۳۰ ساعت و متوسطه دوم ۳۵ ساعت است. همچنین ساعت فوق برنامه درسی نیز به ترتیب برای مقاطع اشاره شده شش ساعت، هشت ساعت و هفت ساعت است.

وی به ۱۳ هزار و ۷۴۷ بازدید از مدارس غیر دولتی طی شش ماهه دوم سال گذشته اشاره و اظهار کرد: از این تعداد با ۳۶ مورد عدم رعایت قانون و آئین‌نامه روبرو شدیم؛ در شهر تهران نیز هزار و ۱۸۳ بازدید صورت گرفت و اگر مدرسه‌ای تخلفی در زمینه اخذ شهریه داشته باشد، ناظر مقیم تا پایان مهلت ثبت نام در این مدرسه مستقر می‌ماند.

گرفتن وثیقه ممنوع

زینی‌وند گرفتن وثیقه برای متعهد شدن خانواده‌ها به پرداخت اقساط شهریه را فاقد وجاهت قانونی دانست و گفت: به غیر از پایه دوازدهم، بالاترین میزان شهریه مصوب ۱۰ تا نزدیک به 11 میلیون است که در صورت تمایل خانواده‌ها به بهره‌مندی از خدمات غیر درسی و تابستانی ۲۵ درصد به این مبلغ اضافه می‌شود.

وی در ادامه به تشریح هزینه‌های ثبت نام در مقاطع مختلف پرداخت و گفت: در مقطع ابتدایی سال گذشته حداقل هزینه دو میلیون و 70 هزار تومان و امسال دو میلیون و652 هزار تومان است. در متوسطه اول نیز حداقل هزینه ثبت نام در سال گذشته سه میلیون و 200 و امسال سه میلیون و 600 است. در متوسطه دوم نیز حداقل هزینه در سال گذشته سه میلیون و 795 هزار تومان و امسال چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است.

زینی وند حداکثر هزینه ثبت نام را در مقطع ابتدایی طی سال گذشته شش میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و امسال هفت میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، در مقطع متوسطه اول طی سال گذشته هفت میلیون و 848 هزار تومان و امسال هشت میلیون و ۲۶۷ هزار تومان و در مقطع متوسطه دوم نیز طی سال گذشته ۹ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و در سال جاری ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: 15 درصد هزینه شهریه به پایه دوازدهم به دلیل نوع معلمان افزوده می‌شود.

عدم معرفی نیروها به گزینش تخلف است

زینی وند در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه انتخاب معلم در مدارس غیردولتی و سنجش آنان به لحاظ توانمندی‌های پرورشی و دینی، گفت: سامانه‌ای برای مدارس غیر دولتی، هیئت امنایی و آموزش از راه دور راه اندازی شده است و تمامی اطلاعات نیروها باید در این سامانه وارد شود و تا زمانی که نیروها با شاخص‌هایی که در این سامانه لحاظ شده است مطابقت نداشته باشند، استخدام آنان صورت نمی‌گیرد. مؤسس مدارس غیردولتی باید در یک بازه زمانی نسبت به معرفی معلمان خود به گزینش اقدام کنند و عدم معرفی نیروها به گزینش تخلف محسوب می‌شود. سنخیت رشته تحصیلی با رشته‌ای که تدریس می‌کنند و توانمندی‌های علمی و پرورشی آنها از جمله مواردی است که در این سامانه لحاظ شده است. طی تابستان سال جاری نیز کارت صلاحیت تدریس برای معلمان دوره ابتدایی مدارس غیر دولتی صادر می‌شود.

انتهای پیام

captcha