نیازمند گفت‌وگو هستیم/ شیوه صحیح تبلیغ دین و پرهیز از برچسب‌زنی
کد خبر: 3717663
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
زائری تأکید کرد؛

نیازمند گفت‌وگو هستیم/ شیوه صحیح تبلیغ دین و پرهیز از برچسب‌زنی

گروه فرهنگی - حجت‌الاسلام زائری پس از طرح موضوع اعتماد به انسان و احترام به او، به شیوه صحیح تبلیغ دینی اشاره کرد و افزود: ما نیازمند گفت‌وگو هستیم و این گفت‌وگو زمانی شکل می‌گیرد که وقتی می‌خواهیم وارد صحبت شویم، طرفمان را از ابتدا جهنمی نکنیم و به او برچسب نزنیم؛ اگر از ابتدا به طرف مقابل‌مان برچسب جهنمی بودن زدیم، دیگر مجالی برای گفت‌وگو نمی‌ماند چون موضوع مشترکی بین ما نمی‌ماند.

 

نیازمند گفت‌وگو هستیم/شیوه صحیح تبلیغ دین و پرهیز از برچسب‌زنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم رونمایی از کتاب «گاف فرهنگ»، نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فرهنگی، شب گذشته، چهارم خردادماه در کافه کتاب مشهد برگزار شد.
حجت‌الاسلام زائری با اشاره به ممیزی کتابش و با بیان اینکه من سعی کردم این ممیزی‌ها انجام نشود اما فایده‌ای نداشت، اضافه کرد: مسئله ممیزی یک معضل است که من با آن مخالفم؛ علتش هم آن است که هزینه‌ای که از بابت ممیزی می‌دهیم، بیشتر از فایده‌ای است که دارد.
وی در همین راستا به برخی معضلات دیگر مشابه ممیزی از جمله ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، فلیترینگ و ...، ادامه داد: امروز از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌شود، اما آن‌ها با گریم، وارد آنجا می شوند؛ تلگرام را فیلتر می‌کنیم اما به آثاری که رواج فیلترشکن‌ها دارند توجه نداریم، مانند ورود نیروی انتظامی برای جمع آوری ماهواره‌ها که هیچ مجوز شرعی و عقلی نداشت و باعث شد که امروز استفاده از ماهواره تا این حد فراگیر شود؛ دلیل این اتفاق‌ها آن است که به هزینه فایده این اقدامات فکر نمی کنیم.

اسلام مسئولیت را به خود افراد می‌سپرد

این کارشناس فرهنگی با اشاره به دیدگاهی مبتنی بر واگذارکردن ممیزی‌ کتاب‌ها به ناشران، اظهار کرد: اسلام آمده مسئولیت را به خود افراد بسپرد؛ سپردن مسئولیت به انسان به معنای اعتماد به اوست و این اعتماد به انسان است که باعث رشد او می‌شود.
حجت‌الاسلام زائری، پس از طرح موضوع اعتماد به انسان و احترام به او، به شیوه صحیح تبلیغ دینی اشاره کرد و افزود: ما نیازمند گفت‌وگو هستیم و این گفت‌وگو زمانی شکل می‌گیرد که وقتی می‌خواهیم وارد صحبت شویم، طرفمان را از ابتدا جهنمی نکنیم و به او برچسب نزنیم؛ اگر از ابتدا به طرف مقابل‌مان برچسب جهنمی بودن زدیم، دیگر مجالی برای گفت‌وگو نمی‌ماند چون موضوع مشترکی بینمان نمی‌ماند؛ این احترام به طرف گفت‌وگو، زمینه موفقیت در دعوت به دین است.
وی در همین راستا با بیان اینکه پس از پیامبر(ص) دو نگاه در اسلام وجود داشت، توضیح داد: یک نگاه، دعوت با محبت و نوازش است و یک نگاه دیگر رفتار با مردم با چوب و چماق؛ نگاه اول مربوط به امام علی(ع) است که حتی افسر سپاهش وقتی فردی به سمت او چیزی پرتاب می‌کند، پاسخی نمی‌دهد و برایش نماز می‌خواند و دعا می‌کند؛ این‌ها همه به دلیل آن است که سردار علی(ع) قبل از هر چیز پدر و مربی است.

رفتار با چوب چماق و زور؛ روش دشمنان علی(ع)

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به نگاه جریان مقابل امام علی(ع) یعنی رفتار همراه با زور، اضافه کرد: رفتار با چوب، چماق و زور، جریان مقابل امیرالمؤمنین(ع) بود؛ امروز ما به اسم علی(ع) در مسیر دشمن او عمل می‌کنیم و بعد شاکی هستیم که چرا مردم شیفته ایشان شدند و شیفته ما نمی‌شوند؛ علتش مشخص است، چون عملکرد ما براساس شیوه علی(ع) نیست.
وی در راستای همین موضوع با اظهار این مطلب که انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها بود، بیان کرد: قرار بود ارزش‌ها دگرگون شود؛ فقر فخر باشد، ثروت معیار ارزش نباشد، قرار بود هرکس نان بازویش را بخورد اما الان چه اتفاقی افتاده است؟
این کارشناس فرهنگی در ادامه سخنانش به برخی نگاه‌های سطحی به موضوع فرهنگ جامعه اشاره کرد و توضیح داد: پس از انقلاب ما فیلم‌های سینمایی غربی را روتوش کردیم و فقط موارد مربوط به پوشش و ... را حذف کردیم و به مخاطب نشان دادیم؛ همین رویکرد به طور طبیعی باعث شد که نگاه مخاطب ما به غرب نگاه مثبتی شود.

اظهارنظر افراد غیرمتخصص در حوزه فرهنگ

وی با انتقاد از اظهارنظر افراد غیرمتخصص در حوزه فرهنگ، ابراز کرد: در کشورمان درباره هر موضوعی از سرطان و آب و فاضلاب گرفته تا هر موضوع دیگری فقط متخصصان اجازه اظهارنظر دارند اما در حوزه فرهنگ، هرکسی به صرف حضور داشتن در جنگ تحمیلی، چفیه داشتن و یا ریش داشتن اجازه صحبت پیدا می‌کند؛ این چیزهاست که باعث شده امروز چنین نگاه سطحی و مبتذلی به فرهنگ داشته باشیم، در حالی‌که برای صحبت از فرهنگ باید موضوعش که انسان با همه پیچیدگی‌هایش است را شناخت.
حجت‌الاسلام زائری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید به اینکه با وجود اختلاف دیدگاه با حاکمیت یا جریان مذهبی، همه باور دارند که امروز جنگ فرهنگی در حال وقوع است، ادامه داد: در این جنگ فرهنگی آمریکا از ما جلوتر است و با اینکه هیچ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، سازوکاری دارد که فرهنگش را منتقل می‌کند و در اشاعه فرهنگ خودش از ما موفق‌تر است.
وی در همین راستا با ارائه مثالی اضافه کرد: آن‌طرف با اتاق فکر وارد میدان می‌شود و آرپی‌جی و تانک به میدان آورده اما ما می‌خواهیم با خطبه‌های نماز جمعه و برنوی قدیمی با او مبارزه کنیم؛ این یک شوخی است؛ جنگ، جنگ فرهنگی است و جنگ، شب‌بیداری و تلاش می‌طلبد.

آمریکا زحمت کشیده، ما هم باید زحمت بکشیم

این کارشناس دینی با اشاره به مقوله جنگ فرهنگی و لزوم مقابله با فرهنگ غرب به ارائه مثالی راجع به آزادی‌های اجتماعی پرداخت و توضیح داد: من بدون تعارف با آزادی‌های اجتماعی موافقم؛ علتش هم آن است که در صورت آزادی اجتماعی است که من روحانی باید تلاش کنم تا با پدری‌ کردن، با گرسنگی کشیدن و تلاش‌های شبانه روزی کمبودها را جبران کنم و مردم را جذب کنم؛ آمریکا شب‌ بیداری داشته، زحمت کشیده و تبدیل به آمریکا شده، ما هم باید زحمت بکشیم و شبانه روزی تلاش کنیم و بشویم ایران.
حجت‌الاسلام زائری با اشاره به برخی افرادی که فضای جنگ فرهنگی را نمی‌بینند و به جای تلاش برای برطرف کردن کمبودها به ابزارهای منفعلانه و سطحی رو می‌آورند، افزود: افرادی در این جنگ تلاش نمی‌کنند، می‌خواهند کم‌کاری‌های خودشان را با فیلترینگ و ممیزی پر کنند؛ شهید آوینی که نه ضدانقلاب بود و نه لیبرال، در آن زمان راجع به این موضوع گفت: «تجربه ویدئو را درباره ماهواره تکرار نکنید».

اسلام آن‌قدر ضعیف نیست که از اینترنت و ماهواره بترسد

این کارشناس دینی با ابراز این مطلب که اگر اسلام آن‌قدر ضعیف باشد که از ماهواره و اینترنت بترسد، من اولین کسی هستم که آن را کنار می‌گذارم، اظهار کرد: اسلام این‌طور نیست، اسلام واقعی، قدرتمند است و گواه آن افرادی هستند که در غرب زندگی می‌کنند اما برای اینکه اخراج نشوند، دور از چشم مدیرشان، در توالت‌های محل کارشان کارتن می‌اندازند و نماز می‌خوانند؛ این یعنی اسلام قدرتمند بوده که باوجود این همه فشار، عده‌ای در غرب، تا این حد برای نماز و دین اهمیت قائل هستند، پس اسلام ضعیف نیست، عملکرد ما مشکل داشته است.
وی در همین راستا در رابطه با موضوع حجاب، با ابراز این مطلب که ما با عملکردمان ارزش حجاب را از بین بردیم و آن را به بدترین شکل جلوه دادیم، اضافه کرد: در کشور ما به خاطر این نوع عملکرد، نگاه به حجاب منفی شده اما چند روز پیش خبری منتشر شد که یک خانم را در اروپا برای پوشیدن روسری دادگاهی کرده‌اند؛ این یعنی گفتمان، گفتمان قویی است اما یک عده‌ای نادان چون قدشان نمی‌رسید، اسلام را به اندازه قدشان کوتاه کردند و فهم از اسلام و امیرالمؤمنین(ع) را به شکلی که امروز شاهدش هستیم، مطرح کردند.

حجت‌الاسلام زائری در بخش دیگری از سخنانش، با ابراز این مطلب که ژست من، اپوزیسیون نیست و به جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب حتی به شکل سنتی‌اش اعتقاد دارم، توضیح داد: من همین روزها، ظهر منبر سخنرانی و روضه‌خوانی دارم و از اعلام این مطلب ابایی ندارم اما همان‌طور که چنین اعتقادی دارم، اعتقاد دارم که هرکسی باید بتواند حرف بزند و نقد درون‌گفتمانی را لازم می‌دانم.

وی با بیان اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام ما امروز در یکدیگر تنیده شده است، ادامه داد: اگر امروز کوچک‌ترین خدشه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد شود، چیزی از ایران نخواهد ماند و به همین علت هم آن‌ها که دلشان برای هویت ایران و آن‌هایی دیگری که برای اسلام دل می‌سوزانند، باید از جمهوری اسلامی حمایت کند؛ اگر این مطلب را متوجه شدیم، چاره‌ای جز گفت‌وگو با یکدیگر نداریم.
حجت‌الاسلام زائری در همین راستا اضافه کرد: امروز باید هرکسی با هرسابقه، طرز فکر و اعتقادی را به رسمیت بشناسیم؛ کسی که مشروب می‌خورد و کسی که روزه‌ می‌گیرد باید با احترام به عقاید یکدیگر با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

محافظت از جمهوریت و اسلامیت؛ معیار خودی و غیرخودی بودن

این کارشناس فرهنگی با تأکید مجدد به لزوم حفظ جمهوریت و اسلامیت برای حفظ ایران، تصریح کرد: هرکس جمهوریت و اسلامیت ایران را با هم حفظ کند، خودی است و اگر قصدی غیر از این داشته باشد، غیرخودی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام زائری همچنین با تشکر از دست اندرکاران این برنامه در کافه کتاب، ابراز کرد: کافه کتاب آفتاب کارهایی که یک سیستم دولتی و شبه دولتی با سیستمی عریض و طویل انجام می دهد را یک تنه اجرا می‌کند.

وی در همین راستا اضافه کرد: امروز حتی دستگاه‌های دولتی نیز به آفت بروکراسی مبتلا شده‎اند و نتوانستند این نکته ظریف را درک کنند که اگر کارها در حوزه فرهنگ به مردم واگذار شود، چقدر می‌تواند حلال مشکلات باشد.
انتهای پیام

captcha