تضعیف مذاکره‌کنندگان امکان امتیازگیری را سخت‌ می‌کند/ انتقاد منصفانه در درون، هم‌افزایی در مواجهه با بیرون
کد خبر: 3717687
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
منصوری آرانی:

تضعیف مذاکره‌کنندگان امکان امتیازگیری را سخت‌ می‌کند/ انتقاد منصفانه در درون، هم‌افزایی در مواجهه با بیرون

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام، گفت: موضوعات راهبردی موضوعاتی است که به کل نظام مربوط می‌شود و لذا تضعیف تیم مذاکره‌کننده در داخل امکان امتیازگیری آنها را در مواجهه با طرفین مذاکره سخت‌تر می‌کند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام به بیان نکته‌ای مهم و اساسی در موضوع برجام پرداختند و «با پرهیز دادن «عناصر سیاسی، مدیریتی و مطبوعاتی» از سرزنش یکدیگر درباره برجام تأکید کردند: نقد صحیح، منصفانه و عاقلانه ایراد ندارد و مسئولان هم باید به آنها توجه کنند اما اهانت، هتک حرمت، اتهام و ایجاد دو قطبی بر سر برجام نباید صورت گیرد و وحدت و همزبانی نباید نقض شود».

موضوعات راهبردی مربوط به کل نظام است نه یک جناح و جریان خاص

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت مضاعف حفظ آرامش و همدلی درونی میان نیروهای نظام و انعکاس صدای واحد از داخل کشور به فضای پیرامونی به ویژه در موقعیت خطیر کنونی و با افزایش رویکرد خصمانه دولت ترامپ با جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوعات راهبردی موضوعاتی است که به کل نظام مربوط می‌شود و کل نظام در آن دخیل است و طبیعی است که هر کس که درباره موضوعات راهبردی مذاکره و گفت‌وگویی انجام داده به عنوان نماینده نظام وارد این کار شده و از این رو برجام نیز یک موضوع راهبردی است و کسانی که مأموریت پیدا کردند تا در این ارتباط کار را به پیش ببرند افرادی بودند که به تعبیر مقام معظم رهبری عرق ریختند و تلاش کردند تا بالاترین منفعت را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاورند.

وی ادامه داد: بدیهی است که دشمنی‌های استکبار و جبهه معاندین با جمهوری اسلامی ایران تمام‌شدنی نیست و تا زمانی که حق و باطل وجود دارد این دشمنی‌ها هم ادامه دارد. لذا نمی‌توان از نظام سلطه و باطل انتظار داشت که علیه ملت ایران توطئه نکند و با ما همراهی کند. اما نکته مهم این است که افرادی که از طرف نظام برای انجام مذاکراتی مانند برجام مأموریت پیدا می‌کنند از سوی جبهه داخلی مورد حمایت قرار گیرند.

تبدیل موضوع راهبردی به دستمایه بازی‌های سیاسی تضعیف جبهه خودی است

منصوری آرانی تأکید کرد: تضعیف این افراد و تبدیل موضوعات راهبردی به موضوعات پرمناقشه برای بازی‌های سیاسی و جناحی، تضعیف جبهه خودی است و به صلاح کل نظام نیست. زیرا بدیهی است با این نوع برخوردها دیگر کسی جرئت این را پیدا نمی‌کند که در موضوعات سخت و پیچیده راهبردی ورود پیدا کند چون از حمایت از جبهه داخلی مطمئن نیست.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: در این نوع مذاکرات هم امتیاز گرفته می‌شود و هم امتیاز داده می‌شود که در واقع تاکتیک مذاکرات است و اینگونه نیست که فرد مذاکره‌کننده سازشکار، ترسو واداده باشد. در واقع مهمتر از اینکه برجام چه سودها یا ضررهایی داشته و دیدگاه‌های مختلفی که در این باره وجود دارد، این است که در مواجهه با جبهه بیرونی علیرغم اختلافات در درون خانواده، باید کنار یکدیگر بوده و هم‌افزایی داشته باشیم نه اینکه از توان همدیگر بکاهیم زیرا دشمنان کلیه نیروهای نظام را فارغ از اختلافات، در قالب یک کل می‌بینند و تفاوتی میان افراد قائل نیستند.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: به عبارتی اعضای یک خانواده قاعدتا در یک کشتی نشسته‌اند و اگر آن کشتی به ساحل برسد همه به ساحل می‌رسند و اگر مشکلی برای کشتی ایجاد شود این خسارت به همه وارد می‌شود. لذا اینکه درون این کشتی درگیری و تنش ایجاد شود به جز اینکه احتمال به ساحل رسیدن کشتی را کاهش می‌دهد سود دیگری ندارد.

نقد منصفانه در داخل، هم‌افزایی در مواجهه با بیرون/ تضعیف مذاکره‌کنندگان در داخل امکان امتیازگیری را سخت‌تر می‌کند

منصوری آرانی افزود: پس باید درون خانواده در مباحث مختلف به نقد منصفانه با رویکرد برادرانه و سازنده پرداخت نه اینکه به اسم انتقاد توان یکدیگر را تضعیف کرد. امروز توان نیروهای سیاسی، قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف باید در مقابل استکبار مضاعف شود نه اینکه با درگیری و مقصر جلوه دادن یکدیگر با توانی خسته به مصاف دشمن برویم.

وی اضافه کرد: برجام هم موضوعی است که دیدگاه‌های مختلفی حول و حوش آن وجود دارد و تاریخ بهترین قاضی در مورد آثار آن خواهد بود و باید اجازه داد زمان بگذرد و ابعاد و تأثیرات آن مشخص‌تر شود. پس در چنین شرایطی باید به تقویت یکدیگر بیاندیشیم و از نقاط ضعف و قوت مذاکرات در ادامه مسیر بهره بگیریم.

منصوری آرانی با بیان اینکه تضعیف تیم مذاکره‌کننده در داخل امکان امتیازگیری آنها را در مواجهه با طرفین مذاکره سخت‌تر می‌کند، گفت: اگر یک تیم فوتبال در زمین خودش از سوی طرفدارانش تشویق نشود این تیم مقابل است که سود می‌برد و برای پیروزی جری‌تر می‌شود و بالعکس روحیه تیم خودی پایین می‌آید و قدرت جنگندگی‌اش را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین نسبت تیم مذاکره‌کننده هم نماینده حاکمیت، نظام و مردم است و اگر این افراد از داخل مورد هجمه قرار بگیرند و دچار تضعیف روحی شوند آنگاه مذاکراتی که به خودی خود سخت و پیچیده است و طرف‌های مقابل ما با هم وحدت و انسجام بالایی با یکدیگر دارند، سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد و به تبع آن امتیازگیری برای طرف مقابل آسان‌تر و برای طرف خودی مشکل‌تر می‌شود.

انتهای پیام

captcha