مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب حضور وزیر ارشاد در نمایشگاه بین‌ا‌لمللی قرآن
کد خبر: 3717749
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب حضور وزیر ارشاد در نمایشگاه بین‌ا‌لمللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پوشش خبری بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در رسانه‌های مختلف، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، پنجم خردادماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه بین‌ا‌لمللی قرآن در رسانه‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پوشش خبری بازدید سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در رسانه‌های مختلف، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز شنبه، پنجم خردادماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، پنجم خردادماه و تا ساعت 14 تعداد 16 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که شش خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی به ویژه حوزه اهل بیت و عترت قرار دارند.
«وعده قرآنی خداوند برای استجابت دعا در ماه رمضان»، «مردم، قهرمانان قرآنی کشورشان را نمی‌شناسند/ اجازه ورود به صحن مسابقات را به من ندادند»، «تلاوت «جزء دهم» قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری»»، «راه‌اندازی بخش بین‌الملل از نکات مثبت نمایشگاه قرآن امسال»، «مراسم ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی به روایت تصویر» و «فروش یک میلیاردی محصولات نمایشگاه قرآن» عناوین شش خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «راه‌اندازی بخش بین‌الملل از نکات مثبت نمایشگاه قرآن امسال» کرده که مربوط به بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از این خبر نیز آمده است: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
وی، درباره تفاوت نمایشگاه امسال نسبت به ادوار گذشته گفت: فضای بصری و جذابیت‌های ظاهری از خصوصیات نمایشگاه بیست و ششم است. آنچه مردم از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها انتظار دارند، این است که نمایشگاه‌ها از جذابیت‌های بصری مناسب برخوردار باشند، خوشبختانه نمایشگاه امسال از این نظر از شرایط خوبی برخوردار است. نمایشگاه قرآن امسال از لحاظ دکوربندی، طبقه بندی، تفکیک و بسیاری موارد دیگر دارای شرایط مطلوبی است به گونه‌ای که بازدیدکننده در بدو ورود خود احساس می‌کند با یک سلیقه خوبی در طراحی و اجرا مواجه است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت فضای مجازی در نمایشگاه قرآن با تاکید بر اینکه فضای مجازی به عنوان یک فضای واقعی زندگی تبدیل شده است، افزود: چند سالی است که بحث‌های قرآنی با فضای مجازی نسبت ویژه‌ای یافته و به همین جهت امسال بخش فضای مجازی از لحاظ طبقه‌بندی و رویکرد شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری در ماه مبارک رمضان با خبر تلاوت ترتیل جزء 10 قرآن کریم توسط محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «دیداری که محقق نشد و حسرتش در دل ماند/ برای علی‌اکبر امام حسین(ع) گریه کنید نه‌برای علی‌اکبر من»، «استقبال مخاطبان از غرفه مشاوره بخش حوزوی نمایشگاه قرآن/ حضور ۴۰ نهاد حوزوی در نمایشگاه امسال» و «تلاوتی از محمد‌رضا پورزرگری/ آیاتی از سوره‌های «اسراء،کوثر و قدر»» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «دیداری که محقق نشد و حسرتش در دل ماند/ برای علی‌اکبر امام حسین(ع) گریه کنید نه‌برای علی‌اکبر من» کرده که مربوط به پنجمین دیدار جامعه قرآنی با خانواده‌های معظم شهدا در سال 97 بوده و در بخش‌هایی از این خبر که به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده، آمده است: «از آنجایی که پدر و مادر شهید به رحمت خدا رفته‌اند در این دیدار میهمان برادر شهید بودیم که در جمع قرآنیان به بیان خصوصیات برادرش پرداخت و گفت: علی‌اکبر آخرین فرزند خانواده ما سال 1350 در محله مجیدیه جنوبی به دنیا آمد. دوران کودکی‌اش در همین محله سپری شد و از همان زمان در مسجد سید‌سجاد مشغول فعالیت بود.
صدای خوبی داشت و همین امر سبب شد تا از صدایش استفاده کند و به تلاوت قرآن بپردازد. آن زمان حجت‌الاسلام هاتفی در مسجد سید‌سجاد جلساتی داشت و علی‌اکبر در این جلسات شرکت می‌کرد، البته آقای هاتفی آن زمان معمم نبود و بعد‌ها امام جماعت مسجد شد و هنوز هم در این مسجد حضور دارد.
تنها 16 سال داشت که قصد رفتن به جبهه کرد، اما به دلیل سن کم با اعزامش مخالفت شد، به هر طریق شناسنامه‌اش را دست‌کاری کرد و راهی شد. در اعزام اول به خرمشهر رفت و مدتی بعد بازگشت، پدرم از او خواست تا بماند و درسش را ادامه دهد اما دوباره راهی شد. در دومین اعزام در قلاویزان پایش ترکش خورد و مجروح شد و به تهران بازگشت. این بار هم پدرم گفت مدتی بمان تا پایت خوب شود اما به هر طریق رضایت پدر را جلب کرد و راهی شد و نهایتاً در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۶۷ در دربندی‌خان عراق به شهادت رسید».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تمامی این هفت خبر نیز در حوزه قرآن کریم جای دارند.
«میراث تفسیری ما جلوه‌گاه تمام میراث تمدنی ماست/ مرز تفسیر و ترجمه»، «جدیدترین اثر آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد»، «بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن افتتاح می‌شود»، «باید مردمی بودن موسسات قرآنی را حفظ کرد/ در فضای مجازی منفعل هستیم»، «تشریح فعالیت های فرهنگی موسسه راحم در نمایشگاه قرآن»، «شاهد چند تحول جدید در نمایشگاه قرآن امسال هستیم» و «پیامبر(ص) برای روشنایی جهان آمده بود/ مجادلات پیامبر(ص) با خدا»، عناوین اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه قرآن کریم منتشر شده‌اند.
ایرنا
سه خبر از هفت خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی که تا این ساعت منتشر شده‌اند، با عناوین «وزیر ارشاد در نمایشگاه قرآن نایب الزیاره یک شهید شد»، «حوزه نشر قرآنی نیازمند کارهای جدید است» و «ششمین روز از نمایشگاه قرآن با حضور دو وزیر»، در حوزه قرآنی قرار دارند و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا با توجه به ایام وفات حضرت خدیجه کبری(س)، اقدام به انتشار یادداشتی با عنوان «مزاری که آرامش می‌دهد» کرده که در بخش‌هایی از این یادداشت قابل تأمل آمده است: «اتوبوس که توقف می کند به سرعت برق و باد با اختلاف چند نفری که ردیف های جلو را گرفته اند، پیاده می شوم، تا مبادا ثانیه ای از دست بدهم و یا دیواره سنگی کنار جاده مشرف به قبرستان ابوطالب که از فاصله هنوز نرسیده، از پنجره اتوبوس تعقیبش کرده بودم، پر شود از ازدحام زائران.
خودم را بی وقفه به دیواره حائل میان گورستان و جاده می رسانم، جایی که بتوانم بیشترین دید و کمترین فاصله را با در سبز رنگی که چون نگین در میان سفیدی های قبرستان می درخشد، داشته باشم.
زاویه دیدم بهترین مکان ممکن در این سوی دیواره بود، مزار خدیجه از دور به واسطه سبز بودن زیر نور خورشید می درخشید و مانند دیگر قبرهای شریف مکه و مدینه دسته کبوتران در پیشگاهش پر می زدند و می نشستند، کبوتران و سبزی درب و پنجره که همچون خانه ای از دور خودنمایی می کرد در میان اتمسفر آزاد و وسیع و بی محاصره هوا حال و هوایی وصف نشدنی داشت».
ایسنا
سه خبر از هشت خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شده است، در حوزه قرآن کریم جای دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده‌اند.
«ما از طریق هنر می‌توانیم فضای قرآن را جذاب‌تر و موثرتر ارزیابی کنیم»، «پیامبر(ص) برای روشنایی جهان آمده بود» و «آغاز به‌ کار نمایشگاه قرآن و عترت از ششم خرداد در قم» عناوین اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «دانلود تندخوانی جزء دهم قرآن با صدای معتز آقایی» و «فروش نمایشگاه قرآن در هفته نخست یک میلیاردی شد» در حوزه قرآنی قرار دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه عترت منعکس شده‌اند.
ایبنا
خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز اقدام به انتشار شش خبر بر روی خروجی صفحه دین خود کرده که سه خبر از این اخبار با عناوین «معرفی کتاب‌هایی با موضوع قرآن و نهج‌البلاغه در سرای اهل قلم»، «در حوزه کتاب باید به سمت کارهای نو برویم» و «عرضه ترجمه قرآن از میرشفیعی خوانساری در نمایشگاه قرآن کریم» در حوزه قرآنی منعکس شده‌اند.
میزان
«بازدید وزیر ارشاد و کشور از نمایشگاه قرآن/از غرفه «یک قرآن، هزاران صدا» بازدید کنید یک گلدان هدیه بگیرید»، عنوان تنها خبر قرآنی از میان سه خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که تا این ساعت منتشر شده است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «نقش کلیدی حضرت خدیجه(س) در انقلاب نبوی(ص)» به قلم عباسعلی مشکانی‌ سبزواری کرده که در بخش‌هایی از این مطلب قابل تأمل نیز آمده است: «نقش شخصیت‏هائی گرانقدر مانند عبدالمطلب، ابوطالب، حمزه سیدالهشداء، فاطمه بنت اسد، حضرت خدیجه(س) و... در پیشبرد اهداف الهی نبی مکرم(ص) از دیده‏ها پنهان مانده است؛ این در حالی است که نقش این بزرگواران در مرحله ایجاد انقلاب نبوی، نقشی بنیادین و تاثیرگذار بوده است. یادداشت حاضر به مناسبت سالروز رحلت شهادت‏گونه بانوی فداکار و یار باوفای نبی مکرم اسلام، حضرت خدیجه(س)، مروری اجمالی بر شخصیت آن بانوی مکرمه و نیز نقش بی‏نظیر ایشان در مرحله آغازین انقلاب نبوی خواهد داشت؛ شخصیتی که در پرتو تحریف به فراموشی سپرده شده، و نقشی که در سایه حقد و حسدِ برخی، مورد غفلت و ناسپاسی قرار گرفته و کإن‏لّم یکن تلقی شده است! پرداختن به شخصیت این بانوی مکرمه علاوه‌بر تبیین حقایق تاریخی و غنا بخشیدن به «تراث شخصیتی» اسلامی و شیعی، می‏تواند الگوی یک بانوی تراز اسلام و انقلاب اسلامی را به بانوان مسلمان در جوامع اسلامی عموماً و بانوان جامعه شیعی خصوصاً و بانوان ایران اسلامی بالاخص ارائه دهد. الگوئی از یک بانوی مومن، ساده‏زیست، فداکار، ایثارگر، انفاق‏گر، حامی دین و نبوت و ولایت، و خلاصه الگوی بانوی تراز اسلام و انقلاب اسلامی».

انتهای پیام

captcha