فراهم‌سازی زمینه پذیرش فرایض دینی با تبیین فلسفه احکام
کد خبر: 3717796
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

فراهم‌سازی زمینه پذیرش فرایض دینی با تبیین فلسفه احکام

گروه اجتماعی- مسئول آموزش مرکز تخصصی نماز خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین علت بی‌رغبتی نوجوانان و جوانان نسبت به اجرای فرایض دینی، عدم شناخت اهداف خلقت است گفت: بیان فلسفه دین، فلسفه زیستن، فلسفه ایمان نیز زمینه را برای پذیرش احکام و اجرای فرایض دینی در جوانان و نوجوانان فراهم می‌کند.

فراهم‌سازی زمینه پذیرش فرایض دینی با تبیین فلسفه احکام/ تأثیر استفاده از اصل تدریجی در بیان مسائل دینی

حجت‌الاسلام محمدحسین راستگو، مسئول آموزش مرکز تخصصی نماز خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: مهم‌ترین علت بی‌رغبتی نوجوانان و جوانان نسبت به مسائل دینی این است که بسیاری از جوانان ما دچار بی‌هویتی شده‌اند.
وی ادامه داد: اگر جوانان به هدف خلقت خود آشنا شوند این شناخت آنان را به سمت امور فرامادی و رشد معنویت سوق داده و در مرحله اول اعتقادش نسبت به دین محکم خواهد شد و آمادگی اجرای مسائل عملی دین را پیدا می‌کند.
راستگو اظهار کرد: لازمه هر چیز فهم فلسفه آن است و بیان فلسفه دین، فلسفه زیستن، فلسفه ایمان نیز زمینه را برای پذیرش احکام در جوانان و نوجوانان لازم و ضروری است.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: برخورد آمرانه و اجبار جوانان و نوجوانان به خواندن نماز و عمل به سایر مسائل دینی تأثیر عکس در پذیرش از سوی این قشر را به همراه دارد.

جوانان لذت عبادت را بچشند

وی گفت: بیان آثار و برکات نماز و سایر مسائل دینی و تأثیر آن در زندگی فرد باعث خواهد شد تا جوانان لذت عبادت را بچشند و با میل و رغبت به خواندن نماز و اجرای سایر احکام دینی اهتمام کند.

راستگو افزود: مبلغان آگاه به فلسفه مسائل دینی نقش موثری در این خصوص دارند چرا که با بیان آثار، اهداف و برکات مسائل دینی باعث خواهد شد جوان با منطق خود به واجبات دین عمل کند.
مسئول آموزش مرکز تخصصی نماز خراسان رضوی اظهار کرد: در سنین زیر هفت سال معرفی دین همراه با تشویق کودکان تأثیرگذار است، از طرفی چون کودکان مقلد محورند، خانواده نقش موثری درالقای فرهنگ دینی دارد.
وی گفت: مادری که با چادر زیبا به نماز می‌ایستد دختر خردسالش نیز از مادر تأثیر گرفته و علاقه زیادی به داشتن چادر و سجاده نشان خواهد داد و پدری که به نماز اهتمام می‌کند، فرزند خردسالش همراه وی خواهد بود.
راستگو بیان کرد: بین سنین 7 تا 14 سال تشویق اثر دارد اما نباید صرفأ به این امر تکیه کرد چرا که افراد در این سن بیشترین تأثیر را از محیط اطراف به ویژه مدرسه و معلم خود می‌گیرند، لذا نهادینه شدن فرهنگ نماز در مدارس برای ترغیب نوجوانان به نماز موثر است.
مسئول آموزش مرکز تخصصی نماز خراسان رضوی اضافه کرد: در سن جوانی نه تقلید و نه تشویق بلکه تبلیغ آگاهانه و تبیین فلسفه احکام باعث ترغیب جوانان به انجام واجبات دینی می‌شود.
وی گفت: با نگاهی به تاریخ اسلام مشاهده خواهیم کرد که خداوند نیز احکام را بر اساس ظرفیت پذیرش مردم واجب کرده به عنوان مثال خواندن نماز تا سال هشتم هجری به صورت فعلی نبوده، حجاب نیز سه سال قبل از وفات پیامبر(ص) واجب شد و همچنین شرب خمر یک سال قبل از وفات رسول اکرم(ص) حرام اعلام شد.
راستگو با بیان اینکه این اصل تدریجی باید در جامعه امروز نیز استفاده شود، بیان کرد: در مرحله اول باید فلسفه، آثار و برکات نماز به عنوان ستون دین و اصل همه احکام به جوانان بیان شود که اگر جوانان به نماز راغب شوند سایر اعمال اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

captcha