میهمانانی از جنس سیاست و هنر در غرفه ایکنا
کد خبر: 3718176
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
در هشتمین شب نمایشگاه قرآن شاهد بودیم؛

میهمانانی از جنس سیاست و هنر در غرفه ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ افتتاح بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن و بازدید محمدعلی افشانی، شهردار تهران از نمایشگاه از اتفاقات هشتمین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هشتمین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در حالی برپا شد که علاوه بر افتتاح بخش بین‌المللی این دوره از نمایشگاه قرآن، ایکنا و جهاد دانشگاهی میزبان میهمانانی از جنس سیاست و هنر بود. 

افتتاح پر حاشیه بخش بین الملل نمایشگاه قرآن/ حضور شهردار تهران در غرفه ایکنا/ مهمانانی از جنس سیاست و هنر
از اتفاقات قابل توجه  و جالب هشتمین روز از نمایشگاه، افتتاح پرحاشیه بخش بین‌المللی بود. در افتتاحیه این بخش نام «صلاح الزواوی»، سفیر فلسطین در تهران به اشتباه به عربی و انگلیسی درج شده بود و در زمان سخنرانی عبدالمنعم الاحریز، سفیر الجزایر در تهران هم این اشتباه تکرار شد.
این بخش از نمایشگاه در طبقه دوم شبستان مصلای تهران فعالیت خود را تنها با سه کشور افغانستان، الجزایر و عراق آغاز کرده است؛ در حالی که انتظار می‌رفت که کشورهای بیشتری در نمایشگاه حضور یافته و این بخش که آیینه و معرف عنوان بین‌المللی نمایشگاه است، با قوت فعالیت داشته و هنرمندان و فعالان قرآنی زیادی را از اقصی نقاط جهان جذب کند.
افتتاحیه این بخش از نمایشگاه هم حواشی زیادی داشت؛ در گوشه‌ای از سالن پرچم‌های تنها پنج کشور که یکی از آن‌ها پرچم ایران بود، دیده می‌شد؛ دیگر پرچم‌ها هم از کشورهای الجزایر، فلسطین، افغانستان و عراق بود.
همچنین علی‌رغم اطلاع‌رسانی قبلی کمیته بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مبنی بر برگزاری نشست بررسی «انقلاب اسلامی از منظر قرآن» در ساعت ۲۱:۳۰ امشب یکشنبه ۶ خرداد، این نشست لغو و به روز دیگری موکول شد.
مسئولان کمیته بین‌الملل نمایشگاه قرآن علت تغییر در زمان برگزاری این نشست را تداخل آن با برگزاری مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم اعلام کردند؛ در صورتی که این بخش در نخستین شب باید فعالانه ظاهر شده و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و تلاش می‌کرد با اجرای فعالیت‌های متنوع و بدون لغو هیچ برنامه‌ای خود را به بازدیدکنندگان و رسانه‌های حاضر بشناساند.

افتتاح پر حاشیه بخش بین الملل نمایشگاه قرآن/ حضور شهردار تهران در غرفه ایکنا/ مهمانانی از جنس سیاست و هنر
کمک به نهادهایی که با هدف خدمت به مردم  کار قرآنی می‌کنند
در بازدیدی که محمدعلی افشانی از غرفه جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایکنا داشت با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در تکمیل مصلی تهران عنوان کرد: مصلی یک مجتمع عظیم و دارای اهمیت خاص است که اعتبار آن از بخش‌های مختلف تأمین می‌شود، قطعاً آن جایی را که بر عهده شهرداری قرار گرفته است با قوت ادامه خواهد داد.
وی همچنین در پاسخ به پرسش‌ خبرنگار ایکنا، مبنی بر وضعیت بودجه شهرداری و ادامه فعالیت‌های قرآنی این نهاد گفت: فعالیت‌‌های قرآنی شهرداری کماکان طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت.
وی همچنین در رابطه با انتظار کمک شهرداری به نهاد‌های قرآنی عنوان کرد: هر نهادی که در راستای فعالیت‌های دینی قرآنی کار می‌کند در صورتی که هدف آن خدمت کمک به جامعه و مردم باشد، حتما به آن کمک می‌شود. اما اگر این کمک‌ها به افراد برسد ما از ادامه کمک‌ها معذوریم.
شهردار تهران یادآور شد: مهمترین شعار ما شهر زیست پذیر و مشارکت پذیر بوده لذا در حوزه فرهنگ باید بستر را برای مشارکت مردم فراهم کنیم.
جایگاه عدالت در حکومت امام علی(ع) از زبان عظیم‌پور
عظیم عظیم‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن از دیگر میهمانان غرفه ایکنا بود که در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری در خصوص مبحث حکومت‌داری امام علی(ع) در اثر «سیمای علی(ع) در نهج البلاغه» گفت: فصل چهارم این کتاب به بحث سیره فردی و سیره حکومتی امام علی(ع) پرداخته است که در بحث سیره یا سبک زندگی فردی مباحثی مانند زهد و تقوا و نوع برخورد با خانواده مورد توجه قرار گرفته است. در بحث سیره سیاسی یا مؤلفه‌های حکومت‌داری نیز مسائلی مانند عدالت و سخت‌گیری بر ظالمان و توجه به فقرا و مستضعفان بررسی شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن درباره جایگاه عدالت در حکومت امام علی(ع)، گفت: اساسا عدالت در حکومت اسلامی یک رکن است و همه تلاش‌های یک حکومت اسلامی در اداره امور جامعه اگر به عدالت منجر نشود، فایده‌ای ندارد. در واقع باید خروجی همه این تلاش‌ها و فعالیت‌ها به تقویت عدالت و کاهش فقر و تبعیض منجر شود.

افتتاح پر حاشیه بخش بین الملل نمایشگاه قرآن/ حضور شهردار تهران در غرفه ایکنا/ مهمانانی از جنس سیاست و هنر

برپایی بیستمین سالگرد سامانه ندای قرآنی
علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن از دیگر میهمانانی بود در هشتمین روز از نمایشگاه قرآن از غرفه ایکنا بازدید کرد.
وی در این بازدید و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از برپایی بیستمین سالگرد تولد سامانه ندای قرآنی همزمان با برپایی همایش خادمان قرآن در ایوان شمس خبر داد و گفت: در حال حاضر این سامانه با شماره 1440 در اختیار مخاطبان است.
توپچی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر 350 هزار نفر از این سامانه استفاده می‌کنند و از برنامه‌های متفاوت آن از جمله تفسیر، ترجمه، قرائت‌های مجلسی و غیره این سامانه قرآنی بهره می‌برند.
برپایی نشست مهدی در قرآن
برپایی نشست مهدی در قرآن از سوی جهاد دانشگاهی از دیگر برنامه‌هایی بود که طی هشتمین روز از نمایشگاه قرآن برگزار شد.
زاهدیان، از دانشجومعلمان جهاد دانشگاهی در نشست «مهدی در قرآن» که به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان چندین آیه از قرآن کریم درباره شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) اظهار کرد: هرکس با امام زمان خود محشور می‌شود و ما نیز پیرو این سخن با امام زمان خود مهدی(عج) محشور خواهیم شد.
این دانشجومعلم قرآن با اشاره به اینکه همگی باید مسبب ظهور امام زمان(عج) باشیم، تصریح کرد: از جمله راهکارهایی که برای این موضوع وجود دارد، می‌توان به دوری از گناه، دعا در حق ایشان و دعا برای فرج امام زمان(عج) باشد.
رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی
رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی و حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس این پژوهشکده در بخش حوزوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های جانبی روز هشتم نمایشگاه قرآن بود.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: از قدیم‌الایام با فعالیت این مرکز آشنایی کامل داشته و دارم و تصور می‌کنم که پیشتر نام «مرکز» داشت و سه سالی است که به نام پژوهشکده مسمی گشته است.
وی ادامه داد: این پژوهشکده میان ۳۰۰ مرکز پژوهشی که زیرنظر حوزه علمیه قم در حال فعالیت است، از جایگاه مرتبه والایی برخوردار است که دلیل این امر را در موارد بیشماری می‌دانم که به تعدادی از آنها اشاره خواهم کرد؛ به عنوان نخستین دلیل عمیق بودن آثار این پژوهشکده را از جمله پراهمیت بودن این پژوهشکده می‌دانم؛ مستند بودن نیز از جمله دیگر شاخصه‌های آثار این پژوهشکده است؛ به روز بودن و اینکه آثار می‌توانند متناسب با نیاز به روی جامعه هدف تولید و عرضه شوند از جمله دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این پژوهشکده است.
بنابر این گزارش؛ میرسلیم، فعال سیاسی، محمدیان، مدیر امور توسعه ورزش زنان وزارت ورزش، دکتر قشونی، کارآفرین اسلامی، ولی یاراحمدی مشاور نمایشگاه قرآن و طالب‌زاده، فیلمساز از دیگر چهره‌های سرشناسی بودند که در هشتمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن از غرفه ایکنا و بخش جهاد دانشگاهی بازدید کردند.
یادآور می‌شود، بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا ۱۴ خردادماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
انتهای پیام 

captcha