تازه‌های نشر در نمایشگاه قرآن مشهد/ از جلد دوم دانشنامه امام رضا(ع) تا کتابی برای پژوهشگران قرآنی
کد خبر: 3718373
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تازه‌های نشر در نمایشگاه قرآن مشهد/ از جلد دوم دانشنامه امام رضا(ع) تا کتابی برای پژوهشگران قرآنی

گروه فرهنگی - کتاب‌های جدیدی با موضوع کودک و نوجوان، شهید مطهری، نماز و دیوان شعر اهل بیت(ع) و همچنین نرم‌افزارهای پژوهشی با موضوع تاریخ و منابع حدیثی شیعیان، نماز و ... از جمله آثاری هستند که برای اولین‌بار در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی و عرضه شده‌اند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه قرآن، فرصتی فراهم می‌آورد تا با جدیدترین‌های حوزه نشر آشنا شویم. در این گزارش سعی شده تازه‌های نشر مکتوب و دیجیتال که برای اولین بار در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت رونمایی شده و همچنین جدیدترین آثار مذهبی سال 1397 که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند، معرفی شوند.

کتابی برای پژوهشگران قرآنی

«تأثیر فضای نزول در فهم آیات قرآن کریم» عنوان کتابی است که با موضوع آگاهی از شرایط و ویژگی های حاکم بر فضای مکه و مدینه و همچنین حوادث و شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عصر نزول قرآن کریم توسط زهرا آیانی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات دانش‌آوران منتشر و در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شد.

به گفته زهرا آیانی، نویسنده کتاب، آگاهی از فضای نزول قرآن کریم که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، در ارائه تفسیری کامل و دقیق‌تر بسیار سودمند است.

تازه‌های نشر کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآن مشهد/رونمایی از بیش از 100 عنوان کتاب با موضوع نماز و دو کتاب جدید از شهید مطهری

آثار جدید مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

پنج عنوان کتاب از سوی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام رونمایی شدند که اسامی آن‌ها به این شرح است: «نگرشی دیگر به حجاب»، کتابی کاربردی و آموزشی بر مبنای مدیریت و کنترل احساس در هرم هستی؛ «بنیادهای اصلاح جامعه اسلامی»، سخنرانی‌های حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی منش، مدرس درس خارج سطح عالی حوزه و معاونت تحقیق و پژوهشی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با محوریت سخنان امام حسین(ع)؛ «نگرشی دیگر به زیارت»، کتابی کارگاهی و آموزشی در رابطه با چگونگی انجام زیارت امام معصوم(ع) و دستیابی به روح زیارت؛ «راهنمای حج تمتع» و «راهنمای حج عمره»، با محوریت آموزش کاربردی احکام حج عمره و بیان اسرار و معارف موجود در زیارت مکه و مدینه در حج عمره به صورت الگوریتمی.
دیوان شعری جامع با موضوعیت امام مجتبی(ع)
دیوان کرامت با موضوع اشعار آیینی فارسی با موضوع امام حسن مجتبی(ع) و همچنین اشعار برگزیده جشنواره شعر کرامت، وابسته به کنگره بین‌ المللی امام حسن مجتبی(ع) که توسط حسین شمسایی، دبیر جشنواره سبط النبی الاکبر(ع) و همچنین محمدعلی مجاهدی(پروانه)، شاعر پیشکسوت آماده شده است.
طبق توضیحاتی که در این کتاب آمده است، اشعار کتاب که شامل آثار شاعران قدیم و جدید در مدح امام حسن مجتبی(ع) و فرزندان ایشان است، با هدف پرکردن خلأ دیوان شعری مستقل برای این امام جمع آوری شده و نزدیک سه سال زمان برده است.
کتاب دیوان کرامت توسط معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به چاپ رسیده و برای اولین بار در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شده است.
دو کتاب جدید از معلم شهید
کتاب آزادی به روایت استاد مطهری، مجموعه یادداشت ها و سخنرانی‌های این معلم شهید، یکی دیگر از آثاری است که برای اولین بار در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌ المللی قرآن کریم در تهران و سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شده است.
مباحثی همچون مفهوم آزادی، نسبت اختیار انسان با قضا و قدر، اقسام آزادی، قلمرو آزادی اراده، نسبت آزادی اجتماعی و آزادی معنوی، امر به معروف و نهی از منکر و آزادی، جهاد آزادی بخش و آزادی، انقلاب اسلامی و آزادی و زن و آزادی مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب از زبان شهید مطهری آمده است:
«به طور کلی دموکراسی برای تأمین آزادی است. خلافت علی(ع) بهترین شاهد این مطلب است. علی(ع) اولاً نه تنها دهان ها را نمی دوخت و حق انتقاد را به بهانه سلب امنیت و به بهانه اخلالگری سلب نمی کرد، بلکه دعوت به انتقاد می کرد.علی به بهانه عدم بیعت آنان که بیعت نکردند و یا به بهانه تمرد و خروج خوارج از اطاعت او و یا به بهانه اینکه خوارج به شخص او توهین می کردند و او را خارج از دین معرفی می کردند، حتی حقوق و سهم بیت المال آنها را قطع نکرد تا چه رسد که امنیت مالی یا جانی آنها را سلب کند.
این کتاب توسط محمد موکب تألیف و در انتشارات صدرا به چاپ رسیده است.

«انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» یکی دیگر از کتاب‌های شهید مرتضی مطهری است که برای اولین بار در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران و سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شده است.
این کتاب، متن سخنرانی‌های شهید مطهری در آخرین جلسه‌های سخنرانی‌اش است. در مقدمه کتاب آمده: «کتاب حاضر تنظیم شده پنج جلسه سخنرانی و به تعبیر بهتر درس استاد شهید آیت الله مطهری است در موضوع فلسفه تاریخ است که از تاریخ 27/12/1357 تا 10/2/1358 به صورت هفتگی در محل دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایراد شده است. نظر به اینکه این درس‌ها مقارن با ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، استاد شهید دو جلسه اول را به تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی و رابطه اسلام و انقلاب پرداخته اند و در جلسات بعد نیز به تناسب، اشاره به انقلاب اسلامی داشته اند؛ لذا تام کتاب را «انقلاب اسلامی» از دیدگاه فلسفه تاریخ انتخاب کردیم، گرچه بحث‌های سه جلسه آخر بیشتر درباره فلسفه تاریخ است».

بیش از 100 عنوان کتاب و نرم‌افزار با موضوع نماز
بیش از 100 عنوان کتاب با موضوع آثار، اسرار، احکام و شیوه‌های دعوت به نماز در غرفه ستاد اقامه نماز خراسان رضوی واقع در طبقه 1+ محل برگزاری نمایشگاه برای اولین بار ارائه شده است. در این غرفه همچنین مجموعه هشت لوح فشرده، شامل کلیپ‌های 100 ثانیه‌ای با موضوع نماز و خانواده، اسرار نماز، آموزش اذان و مکبری، زیباخوانی نماز و ... و همچنین مجموعه‌ای با محوریت تربیت مربی نماز را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
مجموعه «رسم عاشقی» با رویکرد تأمین محتوا برای فضای مجازی تولید و در جشنواره نماز و فضای مجازی رونمایی شده و برای اولین بار است که به صورت رسمی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد معرفی و ارائه می‌شود.

تازه‌های نشر کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآن مشهد/رونمایی از بیش از 100 عنوان کتاب با موضوع نماز و دو کتاب جدید از شهید مطهری

کودک و نوجوان
در بخش کودک و نوجوان، دو اثر داستانی با عنوان «طوقی و دوقلوها» و «ابر و اژدهای سخنگو»، نوشته زهرا توکلیان حقیقی در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شد. زهرا توکلیان حقیقی، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه است که 12 سال است به اداره مهدکودک‌ها و تولید آثار مکتوب دینی به ویژه برای کودک و نوجوان می‌پردازد.
کتاب «طوقی و دوقلوها» شرح یک حدیث درباره وظایف منتظران ظهور امام زمان(ع) است که با بیانی مناسب سن کودکان، همراه با تصویرگری‌ در 12 صفحه به چاپ رسیده است. «ابر و اژدهای سخنگو» نیز به معجزه سخن گفتن حضرت علی(ع) با اژدها اشاره دارد. ویژگی شاخص این کتاب‌ها، توجه به ویژگی‌های روانشناختی کودکان از جمله خیال‌پردازی است؛ در همین راستا از فن شخصیت بخشی به اشیای بی‌جان استفاده شده تا ضمن پرورش قوه تخیل کودک و پاسخ به نیازهای او در این زمینه، مفاهیم و داستان‌های دینی به او منتقل شود.
توکلیان حقیقی با اظهار این مطلب که کودکان در این رده سنی، به موجودات و داستان‌های خارق‌العاده علاقه زیادی دارند، به کتاب جدیدش اشاره کرد و افزود: بر همین اساس من تصمیم گرفتم یکی از 330 معجزه‌ای که برای حضرت علی(ع) گفته شده را با عنوان «ابر کوچولو و اژدهای سخنگو» به رشته تحریر در آورم. این کتاب درباره سخن گفتن حضرت علی(ع) با اژدهاست که ایده اولیه‌اش با دیدن «در اژدها» در حرم امام علی(ع) در ذهنم شکل گرفت و باعث شد تصمیم به نوشتن این کتاب بگیرم؛ «ابر کوچولو واژدهای سخنگو» در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد رونمایی شد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت دانش‌آوران در همین راستا اضافه کرد: از آنجا که بچه‌ها افرادی که بتوانند با موجوداتی مانند اژدها صحبت کنند را اسطوره می‌دانند، این کتاب هم توانست ارتباط خوبی با مخاطبش برقرار کند و حتی برای پدر و مادرها هم جالب و جدید بود.
به گفته وی، داستان سخن گفتن حضرت علی(ع) با اژدها مستند تاریخی دارد و در کتاب «نزهة المظاهر» به آن اشاره شده است؛ همچنین نامیده‌شدن دری در حرم امام علی(ع) گواهی بر این ماجرای تاریخی است.
مجموعه هشت جلدی «دیدنی‌های خدا»، برگرفته از کتاب توحید مفضل نیز از دیگر آثار حوزه کودک است که توسط مهدی وحیدی صدر بازنویسی شده و نشر جمال آن را به چاپ رسانده است.
در بخش کودک و نوجوان، مجموعه کتاب دیگری با محوریت احادیث اهل بیت(ع) که توسط سید محمد مهاجرانی بازنویسی شده و همچنین کتاب‌های «دایرة‌المعارف پیامبران» با موضوع پیامبرانی که نامشان در قرآن آمده و «مهربان‌ترین پیامبر» با موضوع مهربانی‌ و رحمت حضرت محمد(ص) اثر غلامرضا حیدری ابهری نیز از تازه‌های نشر به شمار می‌روند؛ این کتاب‌ها در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد عرضه شده‌اند.

جلد دوم دانشنامه امام رضا(ع)
در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از جلد دوم دانشنامه امام رضا(ع) به صورت رسمی رونمایی شد. دانشنامه امام رضا(ع) مجموعه کلیدواژه‌های اسلامی در حدیث‌های امام رضا(ع) است که در 700 صفحه و توسط انتشارات جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه به چاپ رسیده است. جلدهای بعدی این دانشنامه نیز در مرحله ویرایش و صفحه‌چینی قرار دارد.
به گفته حجت‌الاسلام ناصر نوربخش، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، هدف از انتشار این کتاب، اشاعه فرهنگ رضوی به سراسر دنیاست.

نرم افزار
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز با سه عنوان نرم افزار جدید در سیزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد حضور یافته است. نرم افزار «تاریخ تشیع» شامل متن 300 عنوان کتاب فارسی و عربی با موضوع تاریخ تشیع یکی از این آثار است که با توجه به امکاناتی همچون دسته‌بندی کتاب‌ها، قابلیت جست‌وجوی پیشرفته، امکان ایجاد میز پژوهشی، قابلیت یادداشت برداری از کتاب‌ها و ... برای پژوهش‌گران این حوزه بسیار مناسب است.
«معجم موضوعی کتاب اربعه» یکی دیگر از محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که در آن، فرهنگ لفظی و موضوع 16 عنوان کتاب در 137 جلد(چهار کتاب حدیثی شیعیان) به همراه دسته‌بندی، قابلیت جست‌وجو، امکان ایجاد میز پژوهشی و ... ارائه شده است. نسخه دوم مجموعه آثار شهید مطهری نیز شامل 105 جلد از کتاب‌های وی و ارائه یادداشت‌های منتشر شده از این شهید، از دیگر آثاری است که در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ارائه شده است.

تازه‌های نشر کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآن مشهد/رونمایی از بیش از 100 عنوان کتاب با موضوع نماز و دو کتاب جدید از شهید مطهری
تازه‌های نشر دیگری نیز در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت مشهد عرضه شده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به «علی از زبان علی(ع)» با موضوع زندگی و زمانه امام علی(ع) از زبان خودشان، «چغک» با موضوع داستان انقلاب برای نوجوانان از زبان یک نوجوان مشهدی معروف به چغک و کتاب «تفسیر قصه آدم در قرآن» اشاره کرد.
جلد 68 از مجموعه پرسش و پاسخ‌های دانشجویی با موضوع نامزدی، جلدهای 72 و 73 از این مجموعه با موضوع تاریخ و سیره امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و «کتابِ کتاب» با موضوع ره‌یافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب نیز از دیگر آثار جدید سال 1397 در حوزه مکتوب دینی به شمار می‌روند.
انتهای پیام

احسان شریفی

captcha