هشدار شورای مرکزی مسلمانان آلمان به انجمن‌های اسلامی
کد خبر: 3718829
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
در پی گزارش‌های غیرمنصفانه رسانه‌ها اعلام شد؛

هشدار شورای مرکزی مسلمانان آلمان به انجمن‌های اسلامی

گروه بین‌الملل - شورای مرکزی مسلمانان در آلمان در پی گزارش‌های غیر منصفانه رسانه‌ها از انجمن‌های اسلامی خواسته است در برخورد با رسانه‌ها با دقت بیشتری عمل کنند.

هشدار شورای مرکزی مسلمانان آلمان به انجمن‌های اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در برلین؛ این روزها گزارش رسانه‌های آلمانی درباره مساجد و مسلمانان، گرایشی غیرمنصفانه و ناعادلانه دارد و به جوامع اسلامی و مسلمانان در این کشور آسیب می‌زند.

در این شرایط که هر  انجمن اسلامی می‌تواند هدف این گزارش‌های رسانه‌ای باشد، شورای مرکزی مسلمانان در آلمان از انجمن‌های اسلامی خواسته است در برخورد با رسانه‌ها با دقت بیشتری عمل کنند. در متن ارسالی شورا به انجمن‌های اسلامی آمده است:

در زمانی که شاهد رشد اسلام‌هراسی و حملات فراوان به مساجد و  مسلمانان هستیم، نباید از اقدامات ضداسلامی برخی رسانه‌های راستگرا حمایت کنیم. در حالیکه ما نمی‌توانیم از انتشار این اطلاعات غلط درباره اسلام و زندگی مسلمان در آلمان جلوگیری کنیم، نباید از این رسانه‌ها که دشمن ما هستند، حمایت کنیم.در این شرایط، یکی از راه‌کارهای مهم، برگزاری یک دوره آموزش رسانه‌ای است که پاسخگوی نیازهای مسئولان مساجد و انجمن‌ها باشد و دست‌اندرکاران انجمن‌ها را در برخورد با اینگونه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران کمک کند. شورای مرکزی مسلمانان در آلمان با چندین سال تجربه و تخصص در زمینه کار با مطبوعات و روابط ‌عمومی مایل است که تجربیات خود را با سایر انجمن‌های اسلامی در میان بگذارد.

در این ارتباط بهتر است نکات کلی زیر را در برخورد با رسانه‌ها رعایت کنید:

ضبط فیلم و صدا در مساجد و اطراف آن، نیازمند صدور موافقت‌نامه کتبی از سوی مسئولان مساجد است. هیچ‌کس مجبور نیست به سؤالات کوتاه و شفاهی جواب دهد. نمایندگان رسانه‌های معتبر، هیچ‌گاه مخاطبان را تحت فشار قرار نمی‌دهند. قانون در آلمان واضح بیان کرده است: هیچ‌کس نباید توسط نمایندگان رسانه‌ها مجبور به ارائه اطلاعات شود.در نمازجمعه، امامان باید نمازگزاران را آگاه کنند که نباید در هیچ بحثی، با روزنامه‌نگاران این رسانه‌ها شرکت کنند؛ اگر آنها هر گونه پرسشی دارند، باید به شکل مسالمت‌آمیز به مسجد مراجعه کنند. متأسفانه، بسیاری از مسلمانان، با حسن نیت در گفت‌وگوها شرکت می‌کنند، اما برخی از روزنامه‌نگاران با نیت‌های بدی با آنها برخورد می‌کنند. این اتفاقی است که باید از آن جلوگیری کنیم.

به عنوان یک قاعده کلی، اهالی مسجد باید از موارد زیر مطلع شوند: هر کسی که در مقابل مسجد با دوربین می‌ایستد، بدون اینکه از هیات مدیره مسجد اجازه گرفته باشد، احتمالا قصد آسیب رساندن به مسلمانان و اسلام را دارد. البته موارد استثنایی هم وجود دارند. بنابراین، حتی اگر شخصی در مکانی عمومی مانند خیابان، از اهالی مسجد فیلم بگیرد، مسلمانان باید بدون پاسخ به سؤالات، مؤدبانه و به روش صحیح اسلامی از فیلم‌برداری جلوگیری کنند. قرآن در آیه 63 سوره الفرقان به مسلمانان توصیه می‌کند که اینگونه عمل کنند:«... و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند.» اگر یکی از هیات مدیره مسجد مصاحبه دارد، ما به شما توصیه می‌کنیم که ترجیحا، مصاحبه با یک موبایل یا دوربین فیلمبرداری دیجیتال ضبط شود.

مصاحبه با روزنامه‌نگاران باید در حضور حداقل دو شاهد صورت بگیرد که در دو حوزه مطالعات اسلامی و زبان آلمانی تحصیل کرده‌اند. علاوه بر این، باید از روزنامه‌نگارانی که شناخته شده نیستند، خواسته شود که پیش از انتشار، نسخه نهایی مصاحبه را برای تصویب و ویرایش نهایی به مصاحبه‌شونده ارائه کنند. به خصوص درباره مصاحبه و فیلم‌هایی که پخش زنده نیستند، عادی نیست که فیلم‌ها با تقسیری نادرست ویرایش ‌و مصاحبه‌ها ناقص، بی‌معنا و جعلی شوند. علاوه بر این بهتر است، تنها نمایندگانی از مسجد در  مصاحبه شرکت کنند که به طور کامل به زبان آلمانی و مطالعات اسلامی اشراف دارند، در برخورد با روزنامه‌نگاران خوب آموزش دیده‌اند و می‌توانند اطلاعات معتبر و درستی درباره دین ما ارائه دهند.

انتهای پیام

captcha