هزینه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن را به سمت آموزش ببریم
کد خبر: 3718980
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
مهدی قبادی:

هزینه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن را به سمت آموزش ببریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ فعال قرآنی کشورمان گفت: امور قرآنی با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که یکی از آنها بحث بودجه‌ است و چنین مبالغی را باید صرف آموزش قرآن کریم کرد.

نمایشگاه قرآن در تراز ایران اسلامی نیست / تأکید بر انتشار جزئیات هزینه‌کرد بودجه قرآنی

مهدی قبادی، فعال قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه موسسات قرآنی شناسنامه‌دار در سطح کشور و استان‌های محروم از نبود بودجه قرآنی بسیار رنج می‌برند، گفت: البته بودجه وجود دارد، اما نحوه توزیع آن به هیچ وجه مشخص نیست و اینکه این بودجه به چه نحو و بر اساس چه برنامه‌ای توزیع می‌شود مشخص نیست.
وی با اشاره به اینکه چند سال قبل وزیر ارشاد از فعالیت بیش از 2000 موسسه قرآنی در کشور خبر داده بود، افزود: با توجه به اطلاعاتی که از مناطق محروم غرب کشور دارم، شاید تعداد موسسات این استان‌ها به انگشتان یک دست هم نرسد. همین موسساتی که در حال حاضر فعالیت دارند به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند و فعالیت‌شان همراه با زحمت و رنج بسیار زیاد است.
این فعال قرآنی کشورمان در پاسخ به علت وضعیت بحرانی موسسات قرآنی کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل رسیدن موسسات به این وضعیت نبود یک سازمان مرجع که مسئولیت تمام فعالیت‌های قرآنی کشور را برعهده داشته باشد، است. ما در حال حاضر برای سامان یافتن فعالیت‌ها نیازمند یک سازمان متمرکز قرآن و عترت در کشور هستیم و اگر این موضوع محقق شود بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.
قبادی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود اذعان کرد: در حال حاضر مسابقات در بخش‌ها و گروه‌های مختلفی که البته لازم هم هست برگزار می‌شود و هزینه‌های هنگفتی هم برای آن صورت می‌گیرد. سوال این است که آیا آن مقداری که به مسابقات اهمیت می‌دهیم به فعالیت‌های قرآنی که در بطن و متن جامعه و مردم است، توجه داشته‌ایم؟ به اعتقاد من چنین برنامه‌هایی محل آشنا شدن توده‌های مردم با قرآن است.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌های قرآنی عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان که فضای ترتیل در سراسر کشور طنین انداز شده است فضای انس با قرآن بسیار خوبی را به وجود آورده است. این فضاسازی‌ها که صورت می‌گیرد مردم بیشتر تشنه می‌شوند، اما بعد همه چیز تمام می‌شود.
این فعال قرآنی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اگر یک موسسه به دنبال بودجه‌ای بسیار ناچیز در حد چند میلیون تومان باشد، باید ماه‌های دوندگی کنند همین باعث می‌شود تا انگیزه‌های موسسه‌داران برای ادامه فعالیت در این عرصه روز به روز کمتر شود. مسئولان باید فکری به حال موسسات قرآنی داشته باشند و آنها را از وضعیت فعلی خارج کنند.
قبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: به اعتقاد من این نمایشگاه در طراز جمهوری اسلامی نیست. نمایشگاه نواقص زیادی دارد. موضوع اول این است که هزینه‌های تهیه محصولات قرآنی بسیار بالاست و توده مردم نمی‌توانند به تهیه محصولات قرآنی بپردازند. این نیز به موسسات برمی‌گردد اگر موسسات تقویت و تجهیز شوند، می‌توانند خدمات بهتر و ارزان‌تری به مردم ارائه دهند.
وی افزود: هر دوره از نمایشگاه باید نسبت به دوره قبل‌تر از خود تحولاتی داشته باشد. ما شاهد تحولات چشمگیری در حوزه کودک و نوجوان، ناشران و ... دیده نمی‌شود و همان محصولات و برنامه‌های تکراری سال قبل است.
قبادی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئولان قرآنی کشور به داد فعالیت‌های قرآنی برسند، گفت: در حال حاضر جلسات و فعالیت‌های قرآنی در مساجد و محلات بسیار کم است در حالی که این جلسات باید در ماه مبارک رمضان بسیار بیشتر شود. البته جلسات هستند و فعالیت دارند، اما در سطح نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند. زمانی که سازمان اوقاف و وزارت ارشاد شعار می‌دهند که بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام در جریان است، باید بزرگ‌ترین فعالیت‌های قرآنی جهان اسلام هم در ایران شکل بگیرد.
وی میزان توجه به بحث آموزش قرآن را در نمایشگاه کمرنگ عنوان کرد و افزود: مربی، معلم و استاد قرآن مناطق و محلات خودشان را تأمین می‌کنند اما آن چیزی که مورد انتظار است صورت نمی‌گیرد. باید برای رفع این وضعیت چاره‌اندیشی کرد.
این فعال قرآنی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از بودجه قرآنی گلایه دارند، گفت: با اینکه بودجه قرآنی بسیار اندک است، اما همین مقدار اندک هم مشخص نیست چگونه هزینه می‌شود. چرا نباید تمام جزئیات بودجه قرآنی منتشر شود. من پیشنهاد می‌کنم سازمان دارالقرآن و دیگر سازمان‌ها بودجه قرآنی خود را با تمام جزئیات تخصیص منتشر کنند. آیا بودجه‌ای که به استان‌های اصفهان و خراسان داده می‌‌شود به استان‌هایی همچون ایلام و ... نیز تعلق می‌گیرد.
قبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأسیس دانشکده‌های علوم قرآنی در برخی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: همین الان و با گذشت چند سال از تأسیس آنها به وضعیت بغرنجی رسیده‌اند. سازمان اوقاف به جای صرف هزینه‌های بسیار زیاد در موارد غیرضرور، از تعطیل شدن این دانشکده‌ها جلوگیری کند.
وی در پایان با بیان اینکه باید از فعالیت‌های پرطمطراق و پر رنگ و لعاب خودداری شود، گفت: هزینه‌ای که صرف آماده‌سازی مصلی امام خمینی(ره) برای مسابقات شد، آیا سالن اجلاس مشکل خاصی داشت که این همه هزینه صرف آماد‌ه‌سازی مصلی شود؟ همان بودجه را صرف آموزش قرآن کریم یا صرف تربیت حافظان قرآن کریم که سال‌هاست معلوم نیست چه خروجی داشته است، کنند. اینها واقعیت‌های تلخ فعالیت‌های قرآنی است و منکر زحمات و سختی‌ها نیستیم، اما باید این مسائل نیز جدی گرفته شود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۱۲:۲۳
0
0
درود بر حاج مهدي قبادي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۹:۵۹
0
0
درسته
captcha