حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3719212
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
در گفت و گو با عضو گروه تواشیح میعاد مطرح شد:

حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب

گروه فعالیت های قرآنی _ اکثر دوستان گروه تجربه این اجرا را داشتند و توانستیم بر فضای پر استرس حاکم بر جلسه غلبه نماییم اما باز هم با توجه به اینکه بهترین اساتید و قاریان قرآن کریم و قله های تلاوت قرآن کریم در آن جمع حاضرند، اجرا کردن در آن جلسه نیاز به دقت مضاعفی دارد و الحمدلله با توجه به تمرینات بسیاری که داشتیم توانستیم اجرای خوب و قابل قبولی ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از قم، هر ساله روز نخست ماه مبارک رمضان بسیاری از قاریان و حافظان قرآن کریم به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی می روند و در این دیدار به یاد ماندنی به اجرای برنامه می پردازند. گروه تواشیح و همخوانی میعاد قم نیز، یکی از گروه هایی بود که در این روز به اجرای برنامه همخوانی پرداخت که اجرای آنان مورد تحسین همگان قرار گرفت.

به گفت گو با علی صافی، عضو این گروه نشستیم تا از حال و هوای آن روز و اجرای تواشیح و همخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برایمان بگوید. وی متولد سال 1360 است و فعالیت های قرآنی خویش را بصورت حرفه ای از سنین نوجوانی در جلسات و مجامع قرآنی آغاز کرد و اکنون حافظ 15 جزء قرآن کریم و در حال تحصیل سطح 3 حوزه و علاوه بر آن، مشغول به تدریس و مربیگری قرآن در موسسات و نهاد های قرآنی مختلف می باشد.

صافی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا گفت: گروه تواشیح میعاد در سال 1384 با حضور جمعی از فعالین قرآنی قم تاسیس شد و من نیز از سال 1390 به گروه پیوستم. آقایان مهدوی، آقایی، نجفی، رضایی در حال حاضر عضو گروه هستند و سرپرستی گروه را آقای مهدوی بر عهده دارند.

حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب

وی در خصوص عوامل موفقیت و مشهور شدن این گروه در میان سایر گروه های تواشیح عنوان کرد: گروه میعاد از ابتدای تاسیس در مسابقات تواشیح کشور که یکی از معتبر ترین و جذاب ترین رقابت ها در حوزه تواشیح و همخوانی است حضور فعال داشته است و در ابتدای کار در میان ده رتبه برتر کشور قرار گرفت و علاوه بر آن در سال 1393 مقام سوم کشور و در سال 1395 رتبه نخست مسابقات کشوری تواشیح را کسب نمود. همچنین حضور فعال و موثر اعضای گروه خصوصا آقای مهدوی و آقای نجفی در اجرای برنامه های قرآنی و ارتباط با سایر نهاد های فرهنگی قرآنی و اجرای مسابقات و قرائت قرآن در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) موجب اعتماد سازی مردم و اهل قرآن می شود و اعضای گروه نیز، هم بصورت گروهی و هم بصورت فردی مثمرثمر هستند و در جوامع قرآنی می درخشند .

صافی در پاسخ به این سوال که آیا لازمه هر گروه تواشیح این است که اعضای آن قاری قرآن باشند گفت: لازمه هر گروه تواشیح این است که اعضای آن با قرائت قرآن آشنا باشند و حداقل، تسلطی نسبی به آهنگ ها و الحان عربی داشته باشند و به نحوه ی اجرای آن آشنایی داشته باشند. البته برای اعضای یک گروه تواشیح مفید است که به اصطلاحات علم صوت و لحن آگاهی داشته باشند و هر چقدر سطح این اطلاعات در مورد اجرا و آهنگ سازی و آموزش بالاتر باشد، رشد و پویایی گروه بیشتر می شود. از دیگر نکات مثبت این گروه این است که از اعضای این گروه، آقای روح الله آقایی بصورت حرفه ای به تلاوت قرآن مشغولند و سایر دوستان نیز به تلاوت قرآن کریم آشنایی و تسلط کامل دارند.

حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب

این فعال قرآنی در مورد نحوه انتخاب شدن برای اجرای تواشیح در دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبری بیان کرد: در سال 1394 اعضای گروه تواشیح و همخوانی معراج و میعاد برنامه ای ترکیبی در محضر رهبر انقلاب اجرا کردند که این اجرا به درخواست شورای عالی قرآن صورت پذیرفت. برنامه های این دیدار هرساله، طبق فراخوان شورای عالی قرآن برای قرائت قرآن و هم برای تواشیح مشخص می شود که متقاضیان اجرا، بعد از چند مرحله آزمون و ارزیابی انتخاب می شوند و پس از رفع نقاط ضعف، در صورت کسب ملاک های شورا، مورد انتخاب نهایی قرار میگیرند، البته برخی از قاریان و گروه هایی که منتخب مسابقات باشند نیز برای اجرای برنامه در این دیدار دعوت می شوند.

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال 1396 نیز از شورای عالی قرآن درخواست اجرای برنامه داشتیم و پس از آن شورای عالی قرآن فایل پیشنهادی از تلاوت استاد کامل یوسف را به ما ارائه دادند و ما هم پس از انتخاب قطعه و بررسی آن، تمرینات و اصلاحات لازم را انجام دادیم تا اینکه از ابتدای ماه شعبان این مسئله بصورت جدی تر پیگیری شد و پس از چندین مرحله آزمون و ارزیابی، توفیق اجرای تواشیح در دیدار با رهبر معظم انقلاب را بدست آوردیم. با توجه به این که امسال هم مانند سال 94 اجرای برنامه داشتیم و چون هنوز اجرای برنامه ما بصورت قطعی مشخص نشده بود تا لحظات آخر تمرین داشتیم و همچنان آمادگی خود را حفظ نموده و در حال تمرین کردن بین دو تا سه روز در هفته بودیم.

این عضو گروه تواشیح میعاد به بیان حال و هوای اجرای تواشیح در دیدار جامعه قرآنی و مقام معظم رهبری پرداخت و عنوان کرد: به دلیل منحصر بفرد بودن این اجرا، پیش از آن با اساتید مختلف مشورت کردیم و از تجربیات آنان استفاده کردیم، زیرا حتی اگر شما قاری بین المللی نیز باشید چون خود ایشان قاری و عالم به فنون علم قرائت قرآن کریم هستند، ناگزیر فضا خاص و همراه با استرس می باشد. بهترین قاریان و اهالی تلاوت قرآن کشور در دیدار روز اول رمضان با مقام معظم رهبری حضور می یابند و علاوه بر آن نماینده هر شهر و استان اجرای برنامه دارد و اجرای آن نشانگر سطح فنی آن شهر است، پس سعی میکند بهترین اجرا را داشته باشد. تعدادی از دوستان هم در سال های گذشته اجرای برنامه داشتند و چون اکثر دوستان تجربه این فضا را داشتند توانستیم بر فضای پر استرس غلبه نماییم اما باز هم با توجه به اینکه بهترین اساتید و قاریان قرآن کریم و قله های تلاوت قرآن کریم در آن جمع حاضرند، اجرا کردن در آن جلسه نیاز به دقت مضاعفی دارد و الحمدلله با توجه به تمرینات بسیاری که داشتیم توانستیم اجرای خوب و قابل قبولی ارائه دهیم.

حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب

وی به گفت و گوی کوتاه خود و اعضای گروه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: وقتی پس از اجرا به محضر ایشان شرفیاب شدیم الحمدلله از برنامه و کیفیت اجرای گروه رضایت داشتند. هر ساله پس از اجرا، گروه های تواشیح بصورت جمعی در محضر رهبر معظم حاضر می شدند و از نقطه نظرات ایشان آگاهی پیدا می کردند، اما امسال به علت کمبود وقت بصورت جداگانه خدمت ایشان رسیدیم و هر کدام از دوستان صحبتی کوتاه با ایشان داشتند.

حال و هوای اجرای تواشیح در حضور رهبر معظم انقلاب

صافی به قسمتی از سفارش های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نکته ای که ایشان همیشه سفارش میکردند و در سال 94 نیز بر آن تاکید داشتند، تداوم تلاوت قرآن و بخصوص بصورت همخوانی قرآن برای گروه ها بود. نکته ای که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که همخوانی بیشتر از تواشیح مورد پسند ایشان است و همخوانی های قرآنی را بیشتر از تواشیح های اصیل عربی که قابل فهم برای عموم مردم نیست، می پسندند و تاکید داشتند این نحوه اجرا در محافل قرآنی رونق یابد زیرا تاثیرات بیشتری دارد.

وی در پایان، این دیدار را در انگیزه بخشی به جامعه قرآنی بسیارموثر دانست و عنوان داشت: الحمدلله با توجه به اینکه خود ایشان قاری قرآن هستند و به قراء و بخصوص قاریان نوجوان توجهی ویژه دارند، این مسئه انگیزه بسیاری به جامعه قرآنی میدهد و اجرای برنامه در محضر ایشان، خود موجب انگیزه ای مضاعف می شود. به عنوان مثال هرچند گروه ما دارای رتبه نخست کشور در مسابقات تواشیح هم بود اما این دیدار انگیزه بیشتری به ما داد.

captcha