هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه‌های البرز با رقابت 24 تیم برگزار شد
کد خبر: 3719256
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷

هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه‌های البرز با رقابت 24 تیم برگزار شد

هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه‌های البرز با رقابت 24 تیم برگزار شد گروه فرهنگی ـ مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان سطح استان البرز به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز با رقابت تیم‌های حاضر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری ایکنا در البرز، در این رقابت‌ها که روز چهارشنبه (9 خرداد) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، تیم‌های دکتر قریب، پرواز، بوعلی، سوفیا، میثاق، امیرکبیر، صلح و مبین از دانشگاه‌های خوارزمی، علوم پزشکی البرز و فرهنگیان به رقابت پرداختند.
گفتنی است در هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان استان البرز، 8 تیم از دانشگاه پیام نور، 6 تیم از دانشگاه خوارزمی، 4 تیم از دانشگاه علوم پزشکی، 4 تیم از دانشگاه فرهنگیان و ۲ تیم از دانشگاه علمی کاربردی حضور دارند که تاکنون این مسابقات در سه دانشگاه به صورت درون‌دانشگاهی برگزار شده است.

در مرحله مقدماتی مسابقات مناظره دانشجویی استان که امروز برگزار شد، مسابقه نخست با رقابت دو تیم امیرکبیر و مبین با گزاره «‌حمایت از جبهه مقاومت در خاورمیانه در راستای منافع ملی ایران است» اغاز شد که تیم مبین به پیروزی رسید.
در مسابقه دوم دو تیم پرواز و بوعلی با گزاره «استفاده از زور برای نهادینه کردن قانون مجاز است» به رقابت پرداختند تیم پرواز پیروز مسابقه شد.
مسابقه سوم بین تیم های صلح و میثاق با گزاره «ارتباط مستقیمی بین حجاب و افزایش سلامت روانی بانوان وجود دارد» به پیروزی تیم صلح انجامید.
در مسابقه چهارم که بین تیم‌های بوعلی و سوفیا با گزاره «درآمدهای کلان برخی مسئولین با عدالت‌محوری در تضاد است» برگزار شد، تیم بوعلی برگزیده شد.
در دور دوم این مسابقات که بعد از ظهر چهارشنبه برگزار شد دو تیم برگزیده مرحله اول با گزاره «اقتصاد نفتی بزرگ‌ترین مانع بر سر توسعه پایدار است» به رقابت پرداختند که تیم بوعلی با کسب بیشترین امتیاز برنده این مرحله از مسابقات شد.

پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری، محوری ترین اساس مناظره دانشجویی
در مراسم افتتاحیه این مسابقات احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز در مورد شکل گیری مسابقات مناظره دانشجویی و دلیل برگزاری این مسابقات از سوی جهاد دانشگاهی صحبت کرد و گفت: پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری به ویژه در نامه ای که جمعی از طلاب به مقام معظم رهبری نوشتند و در آن موضوعاتی را مطرح کردند که پاسخ رهبر معظم به عنوان منشور آزاداندیشی معروف شده است از اهداف اصلی شکل‌گیری مسابقات مناظره دانشجویی است.
وی ادامه داد: تعابیر پاسخ مقام معظم رهبری به نامه طلاب، تاکیدی بر منطق، آزادی و اخلاق است که این سه محور در نامه مشهود است و بر همین اساس از سوی دکتر منتظری، رییس سابق جهاد دانشگاهی پبشنهادی صورت گرفت که دانشجویان می توانند در قالب مسابقات مناظره با هم گفتگو داشته باشند.
فیروزی افزود: اجرایی شدن این پیشنهاد هفت سال قبل با سختی های بسیار صورت گرفت و هم اکنون به شکل مطلوبی در کل کشور به صورت استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به اهداف مسابقات مناظره اظهار کرد: اهداف متعددی وجود دارد از جمله در این مسابقات هدف این است که دانشجویان تمرینی برای گفتگو، آزاداندیشی و حتی برای اجتماعی شدن داشته باشند که این مسابقات کمک می کند این فرایند در این حوزه عملی شود.
وی تصریح کرد: از لحاظ قدمت، کتاب آسمانی ما و سایر منابع تاکید بر مناظره و جدال احسن دارند به ویژه در قرآن کریم به لین بودن و با نرمی و لحن گفتگوی خوب تاکید دارد که اینها نشان می دهد فرهنگ ما برپایه گفتگو قرار دارد.
فیروزی گفت: متاسفانه امروزه در جامعه ما این فرهنگ ضعیف است و بخش مهمی از معضلات اجتماعی به عدم گفتگو بر می گردد که مصداق آن کاهش قابل توجه میزان گفتگو در خانواده ها است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز گفت: نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد در چند سال گذشته میزان گفت‌وگوی درون خانوادگی بین اعضای خانواده از متوسط روزانه 2 ساعت به روزانه 20 دقیقه کاهش پیدا کرده است و این بدان معناست که حتی در خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی مهم گفت‌وگو تا این میزان تقلیل پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: جامعه ما نیازمند نهادینه کردن فرهنگ گفتگو است و لازم است تمام گروه های مختلف جامعه بتواند گفتگو و مفاهمه داشته باشد.

در پایان این مسابقات دکتر حسین محمدی، دکتر مرتضی تهامی و دکتر ترابی، از اعضای هیئت داوران  با ارائه نکات داوری، نقاط ضعف و قوت تیم ها را تشریح کرده و در مورد نحوه امتیازدهی توضیحاتی ارائه کردند.

گفتنی است این مسابقات روزهای شنبه و یک‌شنبه(12 و 13 خرداد) ادامه خواهد داشت.

captcha