جشن 15 سالگی ایکنا و تجلیل از پیشکسوتان در همایش عمری با قرآن
کد خبر: 3719325
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

جشن 15 سالگی ایکنا و تجلیل از پیشکسوتان در همایش عمری با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته ای که گذشت می‌توان به خبرهایی از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برپایی جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مصلی امام خمینی(ره)، برگزاری جشن تولد 15 سالگی خبرگزاری ایکنا، برپایی بیستمین سالگرد ندای قرآن همزمان با همایش عمری با قرآن، بازگشت نمایندگان کشورمان از مسابقات قرآن ترکیه و غیره اشاره کرد.


به گزارش ایکنا؛ درهفته‌ای که پشت سرگذاشتیم شاهد اخبار قرآنی مختلفی از روند برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برپایی جشن 15 سالگی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برگزاری همایش عمری با قرآن، برپایی جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مصلای امام خمینی(ره) وغیره بوده ایم. درادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته دوم خرداد ماه سال ۹۷ داریم.
برگزاری دوره‌های آموزش داشجو معلم قرآن در نمایشگاه بین المللی
با آغاز رسمی فعالیت بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مرکز فعالیت‌های دانشجویی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با ایجاد فضایی مناسب به برپایی دوره‌های آموزش دانشجومعلم قرآن پرداخته است. هدف از اجرای طرح دانشجومعلم قرآن کریم استفاده از ظرفیت دانشجویان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی از محیط دانشگاهی است.
بازدید وزیر ارشاد از غرفه جهاددانشگاهی در نمایشگاه قرآن
در نخستین روز از هفته که برابر با تاریخ 5 خرداد ماه بود، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین شب از بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور در مصلی امام خمینی(ره) از بخش‌های مختلف اعم از بخش دانشگاهی و سپس جهاددانشگاهی بازدید کرد. در این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فرایند تهیه قرآن «واضح» که به همت بخش‌های قرآنی جهاددانشگاهی تهیه شده است، مطلع شد.
اسامی شرکت‌کنندگان مرحله نیمه نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» اعلام شد
مرحله مقدماتی مسابقه سراسری دانشجویی «قرآن؛ چلچراغ علم» تاریخ سوم خرداد ماه ساعت 18 در نمازخانه نمایشگاه قرآن به صورت کتبی برگزار و اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی مشخص شد. مشروح خبر
برگزاری مسابقه آنلاین حفظ قرآن
مرکز قرآنی نورالثقلین بوشهر با همکاری پایگاه خبر قرآن و معارف اسلامی مبشرین، مسابقه آنلاین حفظ قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند. علاقه‌مندان باید در سامانه آزمون‌های آنلاین نورالثقلین ثبت نام کرده و در مسابقه حضور یابد.
جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد
تاریخ 5 خرداد ماه، سی و نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و همچنین اعضای این شورا در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران، محل برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار و در مورد مسائل مهم و روز قرآنی کشور بحث و تبادل نظر شد.
رادیو ترتیل ۲۴ ساعته شد
همچنین، رادیو قرآن، رادیو ترتیل که از ابتدای ماه مبارک رمضان سال جاری برای دومین سال متوالی راه‌اندازی شد، از تاریخ پنجم خردادماه فعالیت خود را به صورت ۲۴ ساعته کرد. این شبکه‌ رادیویی به منظور ایجاد بستری برای دسترسی بهتر مردم به تلاوت، ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مسئولان سازمان صدا و سیما و همچنین مسئولان قرآنی کشور راه‌اندازی شد.
ارائه نخستین قرآن کتابت شده بدون نقطه و اعراب در نمایشگاه قرآن
انتشارات مؤسسه بیان مهربان برای یادگیری هرچه بهتر و آسان‌تر کودکان و نوجوانان مصحفی را با ویژگی‌های منحصر به فرد در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه کرد.
از جمله ویژگی‌های این مصحف می‌توان به خط آن که با فونت «کودک قرآنی» نگاشته شده است و برای اولین بار در جهان اسلام ویژه کودکان و نوجوانان تنظیم شده اشاره کرد. شیوه نگارش، علامت گذاری و تفکیک کلمات طوری برنامه‌ریزی شده است که قرآن‌آموزان بتوانند به آسانی این مصحف شریف را قرائت کنند.
ارائه مشاوره قرآنی در غرفه دادگستری استان تهران
یکی از غرفه‌هایی که در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در میان غرفه‌های متنوعی در بخش نهاد و مؤسسات به چشم می‌خورد، غرفه دادگستری استان تهران است که با ارائه برنامه‌های قرآنی حضوری فعال داشته است. دادگستری استان تهران که برای اولین بار است در نمایشگاه قرآن حضور می‌یابد.
از جمله برنامه‌هایی که این غرفه به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، مشاوره‌های رایگان قضایی و حقوقی با محوریت قرآن است که به نوعی می‌توان گفت با استقبال خوبی همراه بوده است.
برپایی بیستمین سالگرد ندای قرآن همزمان با همایش عمری با قرآن
علی اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به برپایی هفدهمین همایش عمری با قرآن با حضور پیشکسوتان و اساتید قرآنی اظهار کرد: امسال در نظر داریم تا هفدهمین همایش عمری با قرآن را به میزبانی ایوان شمس برگزار کنیم. وی درباره فعالیت سامانه قرآنی «ندای قرآن» اظهار کرد: ندای قرآن پیش از این با شماره «۱۴۴» به فعالیت خود را پیش می‌گرفت در حال حاضر به ۱۴۴۰ تغییر کرده است.
برپایی کارگاه پویا برای کودکان
دارالقرآن آیت‌الله غیوری ناحیه یک شهرری با حضور در نمایشگاه قرآن، کارگاه پویا را با تشویق وایجاد گرایش کودکان به کلاس‌های سرگرمی نسبت به قرآن و همچنین جذابیت کلاس‌های قرآن برپا کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند از خدمات این غرفه بهره‌مند شوند.

بازگشت نمایندگان کشورمان از مسابقات قرآن ترکیه
پس از اعلام نتایج ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه، «محمدرضا احمدی» حافظ کل و «امید حسینی‌نژاد» قاری قرآن، دو نماینده کشورمان در این مسابقات بعد از ظهر روز سه‌شنبه، هشتم خردادماه به کشور باز گشتند. دو نماینده کشورمان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم موفق به راهیابی به مرحله نهایی نشدند.
طنین تلاوت قرآن در ستاد نداجا
شامگاه هشتم خرداد ماه، محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی کشورمان، آحاد کارکنان ستاد نیروی دریایی ارتش و فرماندهان این نیرو در مسجد الغدیر ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد. در این محفل نورانی جعفر واحدی از کارکان نیروی دریایی ارتش و سعید پرویزی و حمیدرضا احمدی‌وفا از قراء بین‌المللی به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند.
«چلچراغ»؛ ویژه‌نامه روزنامه روشنگر در نمایشگاه قرآن
امیرعلی امینیان با اشاره به حضور روزنامه قرآنی روشنگر در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: این روزنامه ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان چلچراغ را هر روز با درج اخبار نمایشگاه قرآن به چاپ می‌رساند و در اختیار مردم و غرفه‌داران قرار می‌دهد.
اعلام اسامی تجلیل شوندگان قرآنی در همایش عمری با قرآن
در هفتمین دوره از همایش عمری با قرآن، اساتیدی چون آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی در بخش پژوهش، تفسیر و تألیف، محمد انجم‌شعاع در بخش مدیر قرآنی، عباس امام جمعه در بخش قرائت و داوری، جمال شورجه در بخش هنر قرآنی حوزه سینما و تلویزیون، رضا ولی‌زاده در بخش هنر قرآنی، حوزه خوشنویسی و حوریه عقبایی به عنوان بانوی فعال قرآنی تکریم می‌شوند. همچنین در این مراسم از خانواده شهید قرآنی مدافع حرم مرتضی کریمی و خانواده مرحوم عباس ولی‌زاده(خوشنویس قرآنی) تقدیر خواهد شد.

ثبت نام 397 نفر در هفتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در رابطه با جزئیات مرحله اول طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن گفت: از سال 90 طرح فشرده ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن را آغاز کردیم و تاکنون شش دوره برگزار شده است. ثبت نام مرحله اول هفتمین دوره ارزیابی نیز از یکم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد که با تمدید زمان ثبت نام تا پنجم خردادماه ادامه داشت. در مجموع 397 نفر در این طرح ثبت‌ نام کردند که 316 نفر این تعداد آقایان و81 نفر بانوان بودند. در بخش قاریان نیز 273 نفر و در بخش مدرسان 124 نفر ثبت‌ نام کردند.
اعلام اسامی طرح سراسری «با قرآن در زلال اعتکاف»
در هشتمین روز از خرداد ماه، اسامی نهایی طرح سراسری «با قرآن در زلال اعتکاف» اعلام شد. در این مسابقات بیش از ۵۱ هزار نفر شرکت کردند که بیش از ۲۷ هزار نفر حائز شرکت در قرعه‌کشی شدند و از این میان، تعداد هزار نفر به قید قرعه انتخاب شدند. فهرست اسامی برگزیدگان را مشاهده کنید.
طرح سراسری «با قرآن در زلال اعتکاف» با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، امسال در بیش از دوهزار مسجد شاخص استان‌ها و شهرستان‌ها در سراسر کشور اجرا شد.
جشن شکرگزاری قرآن ویژه دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی برگزار شد
بنابراین گزارش، جشن شکرگزاری قرآن کریم ویژه پایه سوم ابتدایی، هشتم خردادماه، مصادف با 13 ماه مبارک رمضان در نمازخانه مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
این برنامه که از ویژه برنامه‌های بخش آموزش و پرورش است، در حاشیه بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور حدود 100 نفر از دانش‌آموزان مناطق 4، 11، 15 و 19 شهر تهران و به صورت نمادین و با حضور جهان‌آرا، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و رجبی، رئیس اداره آموزش ابتدایی شهر تهران و دیگر مسئولان برپا شد.
زمان نمایشگاه قرآن تمدید نمی‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر تمدید زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اتخاذ نشده است. بنابراین، روز دوشنبه، ۱۴ خردادماه روز پایانی نمایشگاه قرآن خواهد بود و به هیچ وجه زمان نمایشگاه تمدید نخواهد شد.
احداث کتابخانه تخصصی قرآن در تهران
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمان عبداللهیان، مسئول خانه‌های قرآن و عترت شورای عالی قرآن شهرداری تهران از برپایی نخستین جلسه شورای عالی قرآن شهرداری تهران در سال جدید خبر داد و اظهار کرد: یکی از مواردی که در این جلسه به تصویب رسید، احداث کتابخانه تخصصی قرآن بود.
پخش مستند تصویری «شهریار ملک قرآن» از شبکه مستند
در شب هشتم خرداد ماه، شبکه مستند، مستندی با عنوان «شهریار ملک قرآن» به روایت فعالیت‌های قرآنی قاری و حافظ قرآن کریم، شهریار پرهیزکار ساخته وپخش کرد که برای دریافت تحلیل از این مستند اینجا کلیک کنید.
پایگاه اطلاع‌رسانی جدید شبکه قرآن رونمایی شد
در روز چهارشنبه، مقارن با میلاد امام حسین مجتبی(ع) و نوزدهمین سالگرد تاسیس شبکه قرآن و معارف سیما، از پایگاه اطلاع‌رسانی جدید این شبکه با حضور مدیران شبکه در مکان نمایشگاه قرآن رونمایی شد.
جشن تولد ایکنا در نمایشگاه بین المللی قرآن
تاریخ نهم خرداد ماه، بخش جهاددانشگاهی بیست و ششمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، همزمان با میلاد فرخنده کریم اهل بیت (ع) به بهانه تولد ۱۵ سالگی خبرگزاری ایکنا میزبان جمعی از اساتید قرآن، مدیران، فعالان قرآنی و اصحاب رسانه های قرآنی و معارفی کشور بود.

برپایی هفدهمین همایش «عمری با قرآن»
بنابراین گزارش، هفدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن»، امروز جمعه، 11 خردادماه، مصادف با 16 ماه مبارک رمضان در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.
این همایش طبق روال هرساله به همت فرهنگ‌سرای قرآن سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با همکاری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران همزمان با ضیافت ماه مبارک رمضان و میلاد با سعادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور جمعی از قرآنیان شهر تهران برپا می‌شود. طی این همایش از حدود شش پیشکسوت قرآنی در حوزه‌های حفظ، قرائت، آموزش، مدرس، مدیر قرآنی، ترجمه و تفسیر، پژوهش و هنری تجلیل به عمل می‌آید.

برگزاری آزمون مسابقات سراسری قرآن کریم
براساس این گزارش، در روز پنجشنبه دهم خرداد ماه، مرحله نخست و شهرستانی آزمون رشته‌های معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ در سه رشته حفظ و معارف موضوعی، حفظ و معارف حدیث و تفسیر قرآن کریم به ‌صورت الکترونیکی و آنلاین در سایت maaref114.ir برگزار شد. 

یادآور می‌شود، بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا ۱۴ خردادماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلی امام خمینی(ره) برپا است.

 انتهای پیام

captcha