فضای مجازی؛ محل اصلی تهدید خط و زبان فارسی/ لزوم ترویج درست‌نویسی
کد خبر: 3719348
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

فضای مجازی؛ محل اصلی تهدید خط و زبان فارسی/ لزوم ترویج درست‌نویسی

گروه اجتماعی- مدرس دانشگاه و کارشناس زبان و ادبیات فارسی با بیان این که فضای مجازی محل اصلی تهدید زبان فارسی است بر لزوم ترویج درست‌نویسی در این فضا تاکید کرد.

وحید خلیلی اردلی، رئیس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری و مدرس دانشگاه در گفت و گو با ایکنا علت تهدید خط فارسی در فضای مجازی را امکان تولید حجم بالای نوشتار در این فضا دانست.

وی در بیان ابعاد و چگونگی خطر تهدید زبان و خط فارسی در فضای مجازی بیان کرد: خط فارسی اسلوبی دارد که می توان آن را به سه بخش ویژگیهای فنی، زبانی و بلاغی تقسیم کرد.

خلیلی ادامه داد: پژوهشهای اخیر که بخشی از آن در رساله دکترای وی انجام شده است، نشان از بی توجهی زیاد به رعایت اصول و قواعد زبان فارسی در فضای مجازی دارد.

مدرس ادبیات فارسی، علت های مختلف بی توجهی به درست نویسی در فضای مجازی را عواملی همچون کم کوشی ذاتی افراد در نوشتن، ناآشنایی با قوانین خط فارسی، رسمی نبودن آموزش های درست نویسی در فضای مجازی بیان کرد.

وی در پایان چند پیشنهاد برای حل این مشکل بیان کرد از جمله؛ آموزش سطوح مختلف مردم در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاههای دولتی، مورد توجه قرار گرفتن رسم الخط مصوب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، ملزم دانستن و توجه ویژه متولیان وب سایت ها و شبکه های اجتماعی به درست نویسی.

captcha