دانشگاه‌ها در تقویت باورهای دینی حضور پررنگ داشته باشند
کد خبر: 3719356
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

دانشگاه‌ها در تقویت باورهای دینی حضور پررنگ داشته باشند

گروه اجتماعی- دانشگاه‌ها با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه تقویت باورهای دینی حضور پررنگ داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه ودانشگاه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: دانشگاه‌ها نقش موثر و پررنگی در حوزه تقویت باورهای دینی افراد دارند زیرا دانشگاه‌های قرآنی و الهیات می‌توانند با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی زمینه را برای ارائه نظریه‌ها، راهکارها و سخنان جدید به مردم فراهم کنند.
وی در همین راستا با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، ادامه داد: انسان در هفت سال ابتدایی عمر تقلیدگر است و از راه مشاهده یاد می‌گیرد، در هفت سال دوم احساساتی است و در هفت سال سوم که دوران دانشگاه است، تنها با استدلال قانع می‌شود؛ اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی نیز به همین علت است.

جوانان باید در جلسات آزاداندیشی اظهار نظر کنند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که جوانان با هر اعتقادی باید بتوانند در جلسه‌های آزاداندیشی اظهار نظر کنند، اضافه کرد: کسی که معتقد به لزوم حجاب است و کسی که نیست یا کسی که ولایت فقیه را قبول دارد و کسی که ندارد، هردو گروه باید بتوانند آزادانه، بر مبنای عقل، قرآن و روایت حرف بزنند و یکدیگر را اقناع کنند؛ البته باید پیش از ورود به بحث، دو طرف پیشداوری‌ها را کنار بگذارند و بر مبنای استدلال مناظره کنند.
وی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، با تأکید به لزوم وحدت این و هم‌افزایی این دو، توضیح داد: دانشگاه بیشتر در علوم تجربی، فنی و مهندسی فعالیت دارد و حوزه نیز به علوم انسانی می‌پردازد؛ این دو باید دوشادوش یکدیگر برای پیشرفت کشور حرکت کنند.
حجت‌‎الاسلام فیض‌آبادی در همین راستا اضافه کرد: وحدت به این معناست که دانشگاه با تکیه به حوزه، علوم انسانی و معنویات را پیش برود و حوزه نیز با کمک تکنولوژی، علوم انسانی را پیش ببرد؛ بنابراین صرف حضور یک مدرس حوزوی در دانشگاه یا یک استاد دانشگاه در حوزه برای تدریس، این وحدت شکل نمی‌گیرد.

انتهای پیام

captcha