آیینگی؛ رسم رسانه‌هاست/ رسانه‌ها را برای گفتگو دعوت کنیم
کد خبر: 3719404
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
گزارشی از بخش رسانه‌های نمایشگاه قرآن

آیینگی؛ رسم رسانه‌هاست/ رسانه‌ها را برای گفتگو دعوت کنیم

گروه ادب ــ بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال برای نخستین بار میزبان بخش مجزای پاویون رسانه‌ها در سالنی با نام «رسم آیینگی» برای حضور و فعالیت اصحاب رسانه ها بود؛ اما این رسانه‌ها این‌بار خود سوژه شدند.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛  بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 30 اردیبهشت ماه لغایت 14 خردادماه جاری(شب گذشته) در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران به روی علاقه مندان به فرهنگ قرآن و معارف باز بود. این نمایشگاه که عمر 25 ساله ای از آن می گذرد امسال با ایجاد بخش هایی جدید سعی در جذب و جلب نظر مخاطبان تخصصی داشت. یکی از ابداعات این دوره از نمایشگاه، اختصاص بخشی با عنوان «پاویون رسانه ها» بود که در این مجال به اصحاب رسانه ها در حوزه قرآن، عترت و معارف جایگاهی اختصاص یافته بود. این اتفاق در نگاه نخست و با فلسفه برگزارکنندگان نمایشگاه که تکریم اصحاب رسانه های دینی عنوان شده بود؛ اتفاقی مبارکی جلوه می نمود، اما هرچه بیشتر و پیشتر از روزهای نخست و میانی نمایشگاه گذر کردیم شاهد عدم توفیق مسئولان نمایشگاه در این خصوص بودیم. در گزارش پیشرو نگاهی گذرا بر این بخش از نمایشگاه داریم.

رسم آیینگی؛ بسان آیینه باشیم

پاویون رسانه‌ها نام بخش جدیدی است که در سالنی با عنوان «رسم آیینگی» نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال برای نخستین بار تدارک دیده شده بود. بخشی که از نحوه طراحی و چیدمانش و حتی نام‌گذاری آن برای بسیاری از مخاطبان سؤال‌ برانگیز بود. استفاده از کلمه «پاویون رسانه» اولین چیزی را که در ذهن مخاطب متبادر می‌کند این است که آیا کلمه‌ای مناسب‌تر در زبان فارسی وجود ندارد که حتما سردر بخش رسانه‌ها باید به عنوان پاویون رسانه نام‌گذاری شود.

طراحی این بخش به صورت یک راهرو با ورودی‌های بسته بود و در نگاه اول بیننده را با سدی مواجه می‌کرد که برای اطلاع از درون آن باید حتما داخل پاویون رسانه‌ها قدم بگذارد و این طراحی غیرکاربردی که اصولا با روح رسانه در تضاد بود، سبب شده بود تا بازدیدکنندگان برای حضور در این بخش رغبت کمتری از خود نشان دهند و حتی آن را قسمتی خصوصی برای رسانه‌ها در نظر بگیرند که برای عبور از آن نیاز به کسب اجازه است.

رسانه های حاضر و غایب

رسانه‌هایی که در بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن کریم از آنها دعوت شده بود و در این نمایشگاه حضور یافته بودند عبارتند از؛ خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران(ایکنا)، رادیو قرآن، سیمای قرآن، خبرگزاری حوزه، شبستان، فارس، تسنیم، باشگاه خبرنگاران جوان، ایرنا، ایسنا، ثقلین، ثامن، مرکز رسانه‌ای ولایت، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و  فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، روزنامه اعتدال و روزنامه روشنگر.

نحوه حضور رسانه‌ها و استقبال آنها از نمایشگاه بین‌المللی قرآن گوناگون بود و برخی از رسانه‌ها با نیروی حداکثری در نمایشگاه مشغول به فعالیت بودند و عده‌ای نیز تنها به گذاشتن صندلی‌های خالی در این بخش اکتفا کردند.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

خبرگزاری ایکنا به رسم هر ساله خود تحریریه‌ای متشکل از خبرنگار، عکاس، فیلمبردار، مترجم و دبیر را برای حضور و فعالیت آنلاین در نمایشگاه اعزام کرده بود و هر شب 14 خبرنگار به تولید اخبار، مصاحبه، گزارش و... از نشست‌ها و برنامه‌های گوناگون نمایشگاه قرآن می‌پرداختند.

پس از ایکنا شبکه رادیویی قرآن و سیمای قرآن استقبال خوبی از نمایشگاه قرآن داشتند و برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان خود تدارک دیدند و خبرگزاری ایرنا هم با چند خبرنگار و یک استودیوی کوچک در نمایشگاه در حال فعالیت بود.

خبرگزاری شبستان نیز با یک تحریریه کوچک و 5 خبرنگار مستقر در نمایشگاه فعالیت نسبتا خوبی را در نمایشگاه به ظهور رساند و هر روزه در تحریریه مستقر خود در نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان و مخاطبان از نمایشگاه بود.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

خبرگزاری فارس و شبکه ثقلین تنها با یک نیروی مستقر در غرفه نمایشگاه حضور داشتند و طبیعی است مجال پوشش همه اخبار این نمایشگاه را نداشتند و خبرگزاری تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان هم فقط به گذاشتن صندلی خالی درون غرفه اکتفا کردند. در پیشخوان غرفه روزنامه اعتدال نیز چندین شماره از این روزنامه به صورت پراکنده مشاهده می‌شد.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

خبرگزاری حوزه با چند خبرنگار ثابت فعالیت نسبتا قابل قبولی در نمایشگاه داشت. صادق سلیمانی یکی از اعضای تحریریه خبرگزاری حوزه چنین گفت که با 6 خبرنگار در غرفه حوزه در حال تهیه خبر، گزارش و مصاحبه از رویدادهای نمایشگاه هستند. از وضعیت موجود رسانه‌ها در نمایشگاه رضایت نداشت و معتقد بود سال آینده در این رویداد شرکت نخواهند کرد.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

غرفه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی هم با صندلی‌های خالی پذیرای بازدیدکنندگان بود.

در این میان مرکز رسانه‌ای ولایت که در انتهای پاویون رسانه واقع شده بود برنامه‌های خود را به دو بخش تولیدی و پخش زنده اختصاص داده بود. علی کربلایی، مسئول غرفه مرکز رسانه‌ای ولایت در تشریح برنامه‌های این مرکز گفت: در بخش تولیدی ما با شخصیت‌های حاضر در نمایشگاه، عوامل اجرایی و میهمانان دعوت شده توسط شبکه به گفت‌وگو نشسته ایم. تهیه گزارش از غرفه‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه و همچنین ضبط گزارش‌های مردمی یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز رسانه ای در نمایشگاه است.

وی در ادامه توضیح داد: بخش دیگر فعالیت ما مربوط پخش زنده شبکه عربی الولایه است از روزهای 9 تا 11 خردادماه به مدت 3 شب به زبان عربی به اجرای برنامه زنده پرداختیم و به مدت سه شب هم برنامه زنده فارسی از نمایشگاه پخش شد.

کربلایی در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های مهم مرکز رسانه‌ای ولایت معرفی این مرکز به بازدیدکنندگان بود و پاسخ به پرسش‌های مخاطبان پیرامون فعالیت‌های این شبکه یکی از برنامه‌های مهم این شبکه در نمایشگاه قرآن بود.

«قرآن؛ چلچراغ هدایت» روزنامه نمایشگاه 

«چلچراغ» هم ویژه‌نامه روزنامه روشنگر در نمایشگاه قرآن بود. امیرعلی امینیان، سردبیر این روزنامه قرآنی با اشاره به حضور روشنگر در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: این روزنامه ویژه‌نامه‌ای با عنوان «چلچراغ» را هر روز با درج اخبار نمایشگاه قرآن به چاپ رساند و در اختیار مردم و غرفه‌داران قرار داد.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود 

امینیان در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه این روزنامه قرآنی تاکنون در ۲۰۸ شماره به چاپ رسیده است، اظهار کرد: دویستمین شماره روزنامه روشنگر که در واقع روزنامه نوپایی در عرصه قرآنی است مصادف شد با آغاز ماه مبارک رمضان که همین امر موجب شد تا ویژه نامه‌ای با عنوان «چلچراغ» را به چاپ برسانیم و در نمایشگاه قرآن عرضه کنیم.
امینیان در ادامه افزود: ویژه نامه چلچراغ با همکاری بخش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه قرآن کریم هر روز به صورت رنگی و سیاه و سفید چاپ و در اختیار غرفه داران، نهادها و موسسات و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.
دبیر تحریریه روزنامه روشنگر با اشاره به بخش‌های مختلف این روزنامه بیان کرد: روزنامه روشنگر با توجه به شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که «قرآن؛ چلچراغ هدایت» است، عنوان چلچراغ را تحت لوگوی روزنامه روشنگر برای ویژه نامه خود انتخاب کرد و در صفحات مختلفی اخبار و برنامه‌های نمایشگاه قرآن را به چاپ رساند.
وی اظهار کرد: این ویژه‌نامه در صفحاتی چون (چلچراغ اندیشه، چلچراغ روز با اخباری از فضای مجازی و فناوری‌های روز در حیطه قرآن، چلچراغ هنر با مضمون اخبار هنری و ادبی و چلچراغ ایران ویژه غرفه‌های سازمان‌ها، نهادها مردم و غرفه‌داران و علاقه‌مندان به قرآن) تا سیزدهمین روز از نمایشگاه قرآن در کنار مردم و قرآن دوستان به چاپ رسید.
امینیان ادامه داد: ما در این ویژه نامه سعی کردیم تا تمامی نشست‌هایی که در نمایشگاه برپا می‌شود با همکاری خبرگزاری ایکنا که به صورت کامل و جامع اخبار و برنامه ها‌ را پوشش می‌دهد، به چاپ برسانیم.
دبیر تحریریه روزنامه روشنگر با اشاره به اینکه این روزنامه کادر متخصص قرآنی و عکاسان زبده‌ای را در خود جای داده است، بیان کرد: گستردگی پوشش اخبار قرآنی توسط خبرگزاری ایکنا که در واقع برند رسانه‌های قرآنی است، موجب شده تا ما با مراجعه به این خبرگزاری بتوانیم اخبار قرآنی را به صورت مکتوب در اختیار قرآنیان بگذاریم.

صندلی‌های خالی رسانه میزبان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن/ برای حضور رسانه‌ها باید تدابیر لازم اتخاد شود

نکته جالبی که در بخش رسانه‌ها قابل توجه بود علاوه بر صندلی‌های خالی رسانه‌ها، فضای خالی بود که ظاهرا قرار بوده توسط دیگر رسانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد اما بخشی فاقد دکور در معرض دید مخاطبان بود. با توجه به تکثر رسانه‌ها در کشور باید از مسئولان نمایشگاه پرسید که علت عدم اقبال رسانه‌ها از این بخش تازه تاسیس چه بود؟

حضور پررنگ رسانه های داخلی و خارجی در نمایشگاه قرآن/ 70 رسانه آمدند!

البته مجتبی حیدری، مسئول هماهنگی رسانه‌ها در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به حضور بیش از هفتاد رسانه، درباره استقبال رسانه ها نظر دیگری داشت، وی گفت: در این دوره از نمایشگاه هر شب شاهد برنامه‌های زنده تلویزیونی از محل برپایی نمایشگاه بودیم.
وی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه شاهد یک رکورد رسانه‌ای بوده‌ایم، افزود: همچنین بیش از 15 رسانه خارجی از جمله الغدیر عراق، الهلال ترکیه، المیادین و المنار لبنان، الکوثر، العالم و ... در نمایشگاه امسال حضور داشته و به انعکاس اخبار آن پرداختند.
حیدری در مورد حضور شبکه‌های رادیویی نیز بیان کرد: علاوه بر رادیو قرآن که در نمایشگاه قرآن غرفه داشت و به انعکاس نمایشگاه اخبار پرداخت، شبکه رادیویی جوان نیز هر شب سه برنامه زنده از محل نمایشگاه قرآن در کنداکتور خود قرار داده بود. همچنین رادیو فرهنگ، رادیو ایران و رادیو تهران نیز هر کدام به فراخور زمان به انعکاس رخدادهای نمایشگاه قرآن پرداختند.
مسئول هماهنگی با رسانه‌ها در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه قسمت ستاد هماهنگی با رسانه قبل از شروع نمایشگاه فعالیت خود را با ثبت نام از رسانه‌ها آغاز کرد، گفت: این موضوع باعث شد تا در افتتاحیه نمایشگاه و نیز افتتاحیه بخش بین‌الملل شاهد حضور پررنگ رسانه‌ها باشیم. تمام این فعالیت‌ها صورت گرفته است تا حضور اصحاب رسانه‌ها در نمایشگاه تسهیل شود که امیدوارم اینگونه شده باشد.

حضور رسانه ها با تدبیر و صداقت و پاسخگویی؛ بازوی توانمند برگزارکنندگان 


توجه به حضور رسانه‌ها در نمایشگاه قرآن و پوشش خبری در خور این رویداد بین‌المللی مسئله‌ای است که از اهمیت فراوان برخوردار بود، اما ایجاد بخشی که هنوز تدابیر لازم برای شکل‌گیری آن اتخاذ نشده امری پسندیده نیست. رسانه‌ها بازوی توانمند تمامی رویدادهای جاری کشور هستند و مسئولان نمایشگاه موظف هستند که طی سال‌های آینده تنها به نام گذاری بخشی به عنوان رسانه اکتفا نکنند بلکه برنامه منسجمی برای حضور رسانه‌ها در نمایشگاه‌های سال های آتی داشته باشند. رسانه هایی که به کمک آگاهی، اطلاع رسانی صادقانه بیایند؛ خوب ببینند، خوب بپرسند و خوب بشنوند. 

 گزارش از مینا حیدری

انتهای پیام

 

captcha