استقبال پرشور مردم ادامه دارد/ تقدیر از نهادهای برتر نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3719549
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹
در سیزدهمین شب نمایشگاه قرآن شاهد بودیم؛

استقبال پرشور مردم ادامه دارد/ تقدیر از نهادهای برتر نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت های قرآنی ــ بازدید سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی از نمایشگاه قرآن، اختتامیه مسابقه قرآن؛ چلچراغ علم و رونمایی از نرم‌افزار قرآنی «طنین وحی» با حضور وزیر ارشاد و... از برنامه های سیزدهمین شب از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن بود و این شب در حالی به ساعات پایانی خود رسید که از برترین های بخش های مختلف نهادها تقدیر شد.

استقبال پرشور مردم ادامه دارد/ تقدیر از نهادهای برتر نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیزدهمین شب از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن با برنامه هاو کارگاه هایی متنوعی از سوی جهاددانشگاهی همراه بود. در ساعات نخستین سیزدهمین روز از نمایشگاه بیست و ششمین، مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» به میزبانی بخش جهاددانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.


مرحله نهایی قرآن؛ چلچراغ علم برپا شد
در این مرحله از مسابقات که در سه بخش طراحی شده بود متسابقات در سه بخش مجزا از جمله (بیان واژه ای از قرآن و اینکه منظور از آن در آیه مطرح شده چه بود است، قرائت آیه توسط مجری و بیان داستان و شأن نزول آن توسط متسابق و در آخر هدف و سیاق بندی سوره نبأ) باید به سوالات مطرح شده پاسخ می گفتند.
به این ترتیب مرحله نهایی مسابقه «قرآن؛ چلچراغ علم» برگزار و برترین های این مسابقه معرفی شدند که به ترتیب اعظم شعبانی نفر اول(مبلغ ۷۰۰ هزار تومان)، حدیثه معافی نفر دوم(مبلغ ۵۰۰ هزار تومان) و حسین افسر دیر نفر سوم(مبلغ ۳۰۰ هزار تومان) انتخاب شدند.


کارگاه «تربیت مبلغین و فن خطابه» در غرفه جهاد دانشگاهی
از دیگر برنامه های سیزدهمین روز از نمایشگاه قرآن برپایی کارگاه «تربیت مبلغین و فن خطابه» در غرفه جهاد دانشگاهی با سخنرانی سرور شاکری از اساتید دانشگاه و با حضور جمعی از علاقه‌مندان تبلیغ بود. در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود. این دوره‌ها به صورت فشرده در چهار جلسه تشکیل می‌شوند و کتاب مورد نظر برای مبلغان کتاب «قرآن و تبلیغ» حجت الاسلام محسن قرائتی است.
شاکری در این کارگاه درباره ویژگی‌های مبلغ گفت: مبلغ در ابتدا باید به آنچه می‌گوید، عامل باشد تا بتواند به تبلیغ بپردازد و تبلیغش اثرگذار باشد و در این زمینه از مطالعه غافل نشود تا به مسائل پیرامون خود و جامعه احاطه کافی داشته باشد؛ از این رو فقط آگاهی دینی کافی نیست.
شاکری در ادامه جایگاه تبلیغ با رویکرد قرآنی و با استفاده از آیات قرآنی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با وجود این آیات قرآنی جایگاه مبلغ به خوبی مشخص می‌شود و در این راستا باید راهکار و شیوه مناسبی برای تبلیغ به کار برده شود و در این زمینه توجه مخاطب نکته مهمی است که مبلغان باید براساس نوع مخاطب، سطح سواد علمی آنها و جایگاه اجتماعی‌شان شیوه مناسب را انتخاب کنند.


رونمایی از نرم‌افزار قرآنی «طنین وحی»
رونمایی از نرم‌افزار قرآنی «طنین وحی» از دیگر برنامه هایی بود که با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز ۱۱ خردادماه در آیین رونمایی از نرم‌افزار قرآنی «طنین وحی» در محل برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به سطوح مختلف فراگیری قرآن کریم اشاره کرد و گفت: جوامع مختلف سطوح مختلفی از آمورش قرآن را دیده‌اند که قرائت، ترجمه و تفسیر از جمله آن‌ها هستند.
وی ادامه داد: این نرم‌افزار از چند جهت دارای اهمیت است؛ اول این‌که ترجمه‌ای گویاست و این‌که قرآن به شکل مکتوب ترجمه شده دارای سابقه‌ای طولانی است. اما ترجمه کردن قرآن با ادبیات بیانی یک ابتکار تازه است.
صالحی درباره مزیت دوم این نرم‌افزار قرآنی گفت: ابتکار در ارائه قالب ادبیات نمایشی است و ترکیب این دو با هم این فرصت را به وجود آورده تا بیشتر با قرآن ارتباط برقرار کنیم و همچنین دیگر برای این ارتباط برقرار کردن نیاز به خواندن قرآن نباشد بلکه با شنیدن آیات الهی این ارتباط برقرار شود.

 

استقبال پرشور مردم ادامه دارد/ تقدیر از نهادهای برتر نمایشگاه قرآن
سومین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت»
برپایی سومین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» از دیگر رویدادهای سیزدهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن بود.
سومین و آخرین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» به همت مرکز رشد جهاددانشگاهی و با محوریت آموزش تجربه‌محور کارآفرینی اسلامی برگزار و ایده‌پردازان خلاق و جوان قرآنی با بهره‌گیری از مشاوران مجرب کارآفرینی به تکمیل ایده‌پردازی خود در قالب مدل کسب و کار اسلامی پرداختند.
در روز پایانی این رویداد که بر محورهای؛ گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانه‌ای متمرکز است، سعید عباسی کارآفرین برتر کشور و مدرس گرافیک به آموزش گرافیکی در قالب کارگاه آموزشی پرداخت و شرکت‌کنندگان سؤالات خود را مطرح کردند.

بازدید رئیس جهاد دانشگاهی از غرفه ایکنا

در سیزدهمین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی از غرفه ایکنا بازدید و از نزدیک در جریان عملکرد خبرگزاری قرآن ایکنا در نمایگشاه قرآن قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن بازدید از نمایشگاه قرآن با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ظاهری و محتوایی این نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل، اظهار کرد: باید از همه روش‌های ممکن به ویژه روش‌های جذاب برای جوانان در جهت فهم قرآن کریم استفاده کنیم چرا که این کتاب، مایه سعادت ما مسلمانان در دنیا و آخرت است.

لغو نشست «شفاف سازی بودجه»

لغو نشست شفاف سازی بودجه که پیش از این قرار بود از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری شود، از دیگر اتفاقات مهم و مورد توجهی بود که در سیزدهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن رخ داد.

این نشست چندمین نشست است که به دلائل نا معلومی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو می شود.

بازدید علیرضا محجوب از غرفه ایکنا

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران، ری، پردیس، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با حضور در نمایشگاه قرآن در غرفه ایکنا حضور یافت و از نزدیک با روند کاری این خبرگزاری آشنا شد.

بازدید حجت الاسلام سید محمدحسین طباطبایی از ایکنا

حجت الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، نابغه قرآنی جهان اسلام با اشاره به اینکه عملکرد بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن اظهار کرد: عملکرد امسال نمایشگاه قرآن خوب و در مجموع برنامه های و طرح هایی نو در برخی از غرفه های ارائه شد.
وی در ادامه افزود: در نمایشگاه قرآن امسال استفاده از فضای مجازی و تصویرسازیی که از آیات قرآن و مفاهیم دینی شده با گرافیک خوب و کاری نو ارائه شده است واین نشان از آن دارد که ما گام به گام با پیشرفته شدن علم و روش هایی که وجود دارد بحث ترویج فرهنگ قرآنی را به روشی نوین و جدید به مخاطبان خود ارائه می دهیم.
طباطبایی با اشاره به اینکه برخی از غرفه امسال با علمیت و با استفاده از طراحی های نو و روش های جدید در نمایشگاه حضور یافتند، گفت: امیدورایم که این کارها ادامه دار باشد و همچنین حمایت های تأثیرگذاری از آن ها وجود داشته باشد.
نابغه قرآنی جهان اسلام افزود: چه خوب است حال که مردم با این طرح ها و روش ها نو و فعالیت های قرآنی در فضای مجازی و جذابیت هایش آشنا می شوند ما هم در این فضاها ورود پیدا کنیم.
طباطبایی با بیان اینکه البته نباید از بحث آموزش غافل شد، بیان کرد: آموزش قرآن که همان الفاظ و ترجمه و مفاهیم است را باید در بخش های آموز شهای تخصصی و روش های خلاقانه انجام دهیم.
وی در ادامه با اظهار خرسندی از برپایی چنین نمایشگاهی و این تجمیع فعالان قرآنی اظهار کرد: امیدواریم این گونه نمایشگاه ها و فضاهایی اینچنینی که موقعیتی را رقم می زند که فعالان قرآن گردهم آیند و برنامه های خود را برای کودکان و بزرگسالان ارائه دهند محدود به ماه رمضان نشود.

تقدیر از طرح‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

مراسم تقدیر از بخش طرح‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از جمله برنامه های سیزدهمین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن بود.

حجت‌الاسلام حسینی، معاون اجرائی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در آغاز این نشست گفت: از خدا شاکریم توفیق خدمت به قرآن را عنایت کرد. متاسفیم از اینکه یکی از بهترین بخش‌های نمایشگاه‌ها را زودتر از دست می‌دهیم اما از شرکت‌کنندگان در این بخش تشکر می‌کنم.

وی افزود: امیدواریم حرکت جدید در شیوه برگزاری نمایشگاه و برنامه‌محورشدن برای سال آینده زمینه‌ساز یک تحول بزرگ باشد و ان شا الله در طول سال بتوانیم با برنامه‌ریزی بهتر و کامل‌تر این مجموعه را به بهترین نحو سامان بدهیم.

در ادامه این نشست حسینی پورمعین، نظری و شیخ ویسی هدایای بخش اول را اهدا کردند. رتبه نخست طرح‌ها به طرح آیه محبوب من، به طراحی محمد صادق زمانی اهدا شد. طرح‌های دیگر برگزیده به ترتیب عبارتند از طرح مسابقه تیمی وزارت بهداشت و درمان، مشاورهای مذهبی حوزه، فرهنگ معلولین و یادمان امام و یاوران.

در ادامه مراسم پورمعین مدیر بخش دستگاه‌ها و نهاد گفت: مردم کشور ما در سال ۸۴ هزار تومان برای نوشابه، ۱۱۰ هزار تومان برای سیگار، ۵۰ هزار تومان برای لوازم آرایشی و ... هزینه می‌کنند. در سال ۹۵ ماهیانه یک میلیارد تومان اسباب برای خارجی خریداری شده است. در این میان سهم سالیانه کتاب به ازای هر نفر ۲۵۰۰ تومان و سهم قرآن کمتر از ۵۰۰ تومان است. اعتماد مردم به ما کم است و به همین خاطر ما در سبد مصرف مردم قرار نداریم از این رو باید تلاش کنیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم.

در ادامه این مراسم بخش دوم تقدیرها با حضور یاراحمدی، حجت‌الاسلام طیب‌حسینی، پورمعین، بحرالعلوم، نظری و شیخ ویسی همراه شد.

همچنین، در این قسمت از بخش‌های مختلف این حوزه از جمله مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، جامعه القرآن‌الکریم، موسسه امامت، موسسه نور المجتبی(ع)، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی تقدیر به عمل آمد.

مریم علئی

انتهای پیام

captcha