پرونده پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بسته شد
کد خبر: 3719623
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

پرونده پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بسته شد

گروه فعالیت‌های قرآنی – پرونده پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان بسته شد و جامعه قرآنی استان باید منتظر باشند تا سال آینده، پرونده شانزدهمین آن بازگشایی شود.

به گزارش ایکنا شعبه اصفهان، پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی استان روز شنبه 5 خردادماه، به رسم سال‌های قبل با پیام آیت‌الله مظاهری و با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان و با شعار قرآن کتاب زندگی افتتاح شد.
نمایشگاه قرآن اصفهان امسال تاحدودی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، اول اینکه امسال 150 مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه مشارکت داشتند، در حالیکه سال گذشته این نمایشگاه با حضور 121 مشارکت کننده برگزار شده بود و همین افزایش مشارکت کنندگان سبب شد تا مساحت نمایشگاه از 8 هزار متر سال گذشته به 9 هزار متر افزایش پیدا کند.
امسال برنامه‌های جنبی متعددی برای برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در نظر گرفته شده بود که برگزاری همایش قرآن وخانواده، کتابت قرآن کریم توسط هنرمندان خوشنویس، برگزاری یادواره شهدای قرآنی با تجلیل از خانواده معظم شهدا، شب شعر آیینی با حضور شعرای برتر استانی وکشوری به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)، محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان و گروه‌های تواشیح بین‌المللی و اجرای نمایش‌های قرآنی از جمله این برنامه‌ها بود.

نمایشگاه قرآن اصفهان به ایستگاه آخر رسید

حجت‌الاسلام انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره برگزاری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان به ایکنا گفت: نمایشگاه قرآن امسال برای اولین سال با تشکیل یک کارگروه سیاست‌گذاری متشکل از بخش‌های مختلف فعالیت کننده انجام شد که با وجود مشکلات، نتیجه خوبی داشت.
خبرگزاری ایکنا اصفهان و خبرگزاری شبستان از جمله رسانه‌هایی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند و در طول این مدت برخی فعالان قرآنی و مسئولان استانی مهمان این دو رسانه بودند.
استقبال مردمی در شب‌های پایانی نمایشگاه قابل توجه بود، اما در این میان مردم اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص کم و کیف نمایشگاه داشتند. خبرنگار ایکنا در گفت‌‌وگو با برخی از بازدیدکنندگان نظر آن‌ها را درباره برگزاری نمایشگاه امسال جویا شد.
تجدید نظر درباره زمان برگزاری نمایشگاه قرآن اصفهان
یکی از بازدید کنندگان گفت: بهتر است سال‌های آینده در زمان‌بندی برگزاری نمایشگاه تجدیدنظر شود و غرفه‌ها هم راهنمایی بهتری برای بازدیدکنندگان داشته باشند.
حسن رحیم‌پور، بازدید کننده 69 ساله نمایشگاه قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان در مورد این نمایشگاه، اظهار کرد: من به دنبال قرآنی خاص با کاغذ ظریف و خطی خاص مربوط به آقای مکارم بودم که متاسفانه نتواستم اینجا آن را پیدا کنم که این از ضعف‌های نمایشگاه است. ضعف دیگر نمایشگاه در قسمت مشاوره بود.
وی ادامه داد: بیشتر غرفه‌های نمایشگاه کار اقتصادی انجام می‌دهند و بهتر این بود که تبلیغاتشان فقط برای قرآن و عترت باشد. البته بعضی از غرفه‌ها هم انصافا کارهای خوبی انجام می‌دهند. ساعت برگزاری نمایشگاه هم اگر کلا بعد از افطار باشد، فکر می‌کنم بازدهی نمایشگاه بالاتر برود.
رحیم‌پور در پایان گفت: بهتر است سال‌های آینده در زمان‌بندی برگزاری نمایشگاه تجدید نظری انجام شود و غرفه‌ها هم راهنمایی بهتری برای بازدیدکنندگان داشته باشند. تاثیر چنین نمایشگاه‌هایی برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در انتقال مفاهیم قرآنی بسیار پررنگ است.
نمایشگاه پارسال بهتر از امسال بود
سمیه اسدی، دیگر بازدید کننده 34 ساله نمایشگاه، در رابطه با کیفیت نمایشگاه گفت: من هرسال از نمایشگاه قرآن بازدید می‌کنم و متاسفانه کیفیت نمایشگاه در سال گذشته بسیار بهتر از امسال بود. مثلا امسال هم غرفه‌های مربوط به کودکان کم است و هم جایزه‌ها و برنامه‌های آن تنوع لازم را ندارند.
وی ادامه داد: غرفه‌داران هم متاسفانه پاسخگویی خوبی در مقابل بازدیدکنندگان ندارند. اما تخفیف‌های خوبی برای خرید قرآن وجود دارد. بهتر است سال‌های آینده غرفه‌های مربوط به کودکان در نمایشگاه بیشتر و با کیفت‌تر شود، چراکه بچه‌ها با دیدن چنین چیزهایی ذوق زیادی نسبت به قرآن پیدا می‌کنند.

نمایشگاه قرآن اصفهان به ایستگاه آخر رسید
تبلیغات نمایشگاه ضعیف بود
زینب یوسفی، فارغ‌التحصیل رشته صنایع غذایی، بازدید کننده نمایشگاه، در رابطه با کیفیت نمایشگاه گفت: فضای در اختیار بعضی غرفه‌ها بسیار زیاد است که موجب پراکندگی و بی‌نظمی غرفه شده است، بعضی غرفه‌ها هم همکاری لازم را نداشتند، مثلا قصد خرید کتابی داشتم، اما مسئول غرفه گفت که آن کتاب فروشی نیست و فقط برای دیدن است.
وی ادامه داد: غرفه‌ها جذابیت لازم را ندارند و مشوقی وجود ندارد که مردم را به دیدن آنها تشویق کند. البته با ورود به غرفه‌ها، غرفه‌داران با روی گشاده پاسخگوی مردم بودند. مورد دیگر این است که محصولات جدید زیادی نسبت به سال‌های گذشته در نمایشگاه وجود نداشت.
یوسفی در رابطه با غرفه‌های جالب نمایشگاه گفت: غرفه صبای دل غرفه جالبی بود که در آنجا تعدادی جایزه مشهد و کربلا برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته بودند که هدفشان بیشتر رواج تفکر قرآنی میان مردم بود.
این بازدیدکننده نمایشگاه گفت: ساعت برگزاری نمایشگاه بسیار مناسب است، اما تعداد روزهای برگزاری و تبلیغات برای نمایشگاه در سطح شهر بسیار کم است. غرفه‌داران هم آن طور که باید با یکدیگر فضای صمیمانه‌ای ندارند و جو رقابت منفی میان آنها بسیار زیاد است.
وی گفت: در بنرهای تبلیغاتی سطح شهر در مورد این نمایشگاه نوشته شده است «قرآن و عترت»؛ من به عنوان قاری قرآن این بنر را در اکثر مسابقات قرآنی دیده‌ام و مردم متوجه نمی‌شوند این بنر برای مسابقات قرآن است یا برای نمایشگاه. هیچ تشویقی برای مردم برای بازدید نمایشگاه وجود ندارد و همانطور که می‌بینید بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه را اقشار مذهبی تشکیل می‌دهند.
نمایشگاه هرسال بهتر از پارسال برگزار می‌شود
خانم رحیمی، کارشناس آی تی، بازیدکننده 25 ساله نمایشگاه درباره نمایشگاه گفت: نمایشگاه بسیار عالی بود، مخصوصا غرفه‌های فروش قرآن و کتاب. در غرفه‌های کودکان هم توضیحات خوبی برای بچه‌ها می‌دادند. نمایشگاه هرسال با ایده‌های جدید در حال بهتر شدن است. مثلا بن‌های تخفیفی که برای مردم فراهم شده و یا طرح تعویض چادرهای کهنه با چادر نو بسیار جذاب و مناسب بود.
وی ادامه داد: نرم‌افزارهای موجود در نمایشگاه هم بسیار به روز و جالب بود. برگزاری مسابقه‌های مختلف برای کودکان بسیار جالب بود و توجه آنها را تا حد زیادی به غرفه‌ها جلب می‌کرد. جایزه‌های سفر رایگان به مشهد و کربلا برای تفسیر قرآن هم بسیار عالی بود. ظاهر بهتر و زیباتر نمایشگاه بیشتر و بهتر می‌تواند مردم را به نمایشگاه جذب کند.
رحیمی گفت: مثلا غرفه «نوین حجاب» با طرح‌های جالب و زیبا و متنوعی که داشت توجه افراد زیادی را جلب کرده بود.

نمایشگاه قرآن اصفهان به ایستگاه آخر رسید

یکی از ویژگی‌های و وجه تمایز پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت و اصفهان در مقایسه با سال‌های قبل، توزیع بن‌های خرید کتا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به گفته معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان، امسال برای اولین بار کارت بن خرید پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه توزیع  که  ۳۰ درصد از مبلغ بن‌کارت‌ها توسط بازدید کنندگان، ۲۰ درصد توسط ناشران و ۵۰ درصد آن به عنوان یارانه توسط وزارت ارشاد پرداخت شد.

انتهای پیام

captcha