امام خمینی(ره)؛ رهبر مسلمانان عالم/ ارادت خاص شیعیان افغانستان به امام روح‌الله
کد خبر: 3719923
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

امام خمینی(ره)؛ رهبر مسلمانان عالم/ ارادت خاص شیعیان افغانستان به امام روح‌الله

گروه سیاست و اقتصاد- دانشجوی آذربایجانی جامعة‌المصطفی(ص) مشهد گفت: امروز به هر کشوری از کشورهای جهان برویم اگر از یک یهودی بپرسیم رهبرت کیست می‌گوید ماکسیمیان، اگر این سوال را از یک مسیحی بپرسیم خواهد گفت آلکساندر، اما اگر از ما مسلمانان بپرسند باید چه بگوییم؟ تنها نام امام خمینی(ره) را می‌بریم زیرا ایشان رهبر تمام مسلمانان عالم‌اند.

 با شنیدن نام امام خمینی(ره) صلوات می‌فرستادند / ارادت خاص شیعیان افغان به امام روح الله
سید آنار عباد اوف، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و تفسیر در جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد از کشور آذربایجان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: اهل لنکران آذربایجان هستم جایی که 90 درصد مردم شیعه 12 امامی هستند و از شیعه زید، اسماعیلی و ... خبری نیست و اکنون 11 سال است که در ایران برای تحصیل آمده‌ام.
وی در خصوص شناخت مردم آذربایجان از شخصیت امام خمینی(ره) اظهار کرد: وقتی انقلاب به پیروزی رسید من در سنین کودکی بودم اما از پدر و پدربزرگانم شنیدم که در اوایل انقلاب اسلامی اخبار ایران را از طریق رادیو گوش می‌کردند.
حق بودن امام خمینی (ره) ایشان را محبوب قلوب کرد
آنار عباد اوف تصریح کرد: وقتی در اخبار نام امام خمینی(ره) گفته می‌شد همه برای سلامتی ایشان صلوات می‌فرستادند و این به خاطر علاقه و محبتی بود که به شخصیت امام راحل داشتند و دارند.
وی در خصوص محبوبیت امام خمینی(ره)،عنوان کرد: عشق به امام راحل فطری است چرا که رفتار و گفتار و عملکرد ایشان حق بود واز آنجا که انسان‌ها فطرتأ حق جو هستند لذا این شخصیت بزرگوار محبوب قلوب بودند.
آنار عباد اوف ادامه داد: هر کس حق شناس باشد به دنبال حقیقت است و به سمت انسان‌های حق جو و حق طلب جذب خواهد شد.
این دانشجوی طلبه عنوان کرد: امروز به هر کشوری از کشورهای جهان برویم اگر از یک یهودی بپرسیم رهبرت کیست می‌گوید ماکسیمیان، اگر این سوال را از یک مسیحی بپرسیم خواهد گفت آلکساندر، اما اگر از ما مسلمانان بپرسند باید چه بگوییم؟

با شنیدن نام امام خمینی(ره) صلوات می‌فرستادند / ارادت خاص شیعیان افغان به امام روح الله

وی ادامه داد: ما مسلمانان که بی‌سرپرست نیستیم، ولی فقیه و رهبر جامعه مسلمانان در زمان حیات امام خمینی(ره) ایشان بودند و بعد از ایشان شاگرد بزرگوارشان حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند.
آنارعباد اوف با بیان اینکه یکی از برکات جامعه المصطفی(ص) این است که طلاب این مرکز بعد از برگشتن به کشورشان اول در خانواده خود تبلیغ کرده و سپس بین مردم به تبلیغ دین می‌پردازند، گفت:همانطور که در دامنه کوه عظمت کوه ناپیدا و در دور دست عظمت کوه نمایان می‌شود، ما که در کشور دیگر زندگی می‌کنیم و از رهبری دور هستیم در واقع به برکت وجود رهبری پی می‌بریم.
وی بیان کرد: پیامبر اعظم(ص) 53 سال در مکه بودند، وقتی فردی در مکه به دنبال حضرت بوده و می‌گفتند محمد(ص) را چه کسی می شناسد اعراب بدون اینکه ارزشی برای ایشان قائل شوند حضرت را با نام یتیم عبدالله خطاب می کردند.
آنار عباد اوف اضافه کرد: اما مردم مدینه که از ایشان دور بودند به نور باطنی حضرت واقف بودند و قدر ایشان را از مردم مکه بیشتر می‌دانستند.

ارادت خاص شیعیان افغانستان به امام روح الله
در ادامه، دادمحمد امیری، دانشجوی دکترای رشته تفسیر تحقیقی جامعه المصطفی از کشور افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص شخصیت امام خمینی(ره)، بیان کرد: اندیشه‌های امام خمینی(ره) توحیدی و خدا محور است و صرفأ برای ملت ایران نیست بلکه برای عموم مسلمانان در هر جای این کره خاکی است.
وی افزود: با نگاهی به سخنرانی‌های امام خمینی(ره) متوجه خواهیم شد که ایشان از فلسطین، عراق و سایر کشورهای اسلامی بسیار سخن گفتند لذا همه ما مسلمانان ایشان را امام و پیشوای خود می‌دانیم.
این طلبه افغان بیان کرد: دهه 50 در سنین کودکی بودم و آنچه از دوران پیروزی انقلاب به یاد دارم به نقل از بزرگترها به من رسیده است.
دست به دست شدن رساله امام بین مبارزان افغان
وی گفت: در شهر قندوز افغانستان تعداد شیعیان اندک است و هنگامی که کمونیست‌ها در افغانستان حاکم بودند با تقیه زندگی می‌کردند.دوران کمونیستی دورانی بود که مبارزان انقلابی در ایران به پیروی از امام خمینی(ره) در پی براندازی حکومت شاهنشاهی بودند آن زمان رساله امام به زحمت بین مبارزان افغان در این شهر دست به دست می‌شد.
دادمحمد امیری با بیان اینکه شیعیان افغانستان ارادت خاصی به امام راحل دارند، ادامه داد: آن زمان دانشجویان شیعه را فرزندان خمینی خطاب می‌کردند.

انتهای پیام

 

captcha